شناسهٔ خبر: 91530 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

امین‌زاده:

قوانین محیط زیست ضمانت اجرایی ندارد

ابتکار. امین زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به وجود ۲۰ قانون مرتبط با حفاظت از محیط زیست گفت: ما در قوانین مربوطه با فقدان ضمانت اجرایی مواجه هستیم.

به گزارش نماینده، الهام امین زاده در نشست مشترک با رئیس سازمان محیط  زیست که در روز چهارشنبه نهم اردیبهشت در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، ‌ با بیان اینکه در مبانی قانونی و اصول قانون اساسی موضوعاتی درباره حفاظت از محیط زیست به صورت کلی وجود دارد اظهارداشت: به نظر می‌رسد برای برخی از مصادیق زیست محیطی قوانین جدیدی متقن شود.

 

امین زاده افزود: برخی از مجازات‌ها و عملیات‌های تشویقی در قوانین موجود نیازمند بازتعریف است چرا که مربوط به سال‌های گذشته بوده و بسیار سخت است.

 

وی با اشاره به حقوق شهروندی نیز اظهارداشت: در این منشور به موضوع محیط زیست و حق استفاده از آن اشاره شده است و همچنین تاکید شده که شهروندان از آلوده کردن آب، هوا و خاک خودداری کنند.

 

معاون حقوقی رییس جمهور با اشاره به فعالیت سازمان‌های مردم نهاد تصریح کرد: شهروندان می‎توانند با تشکیل نهادهای مردمی در حوزه محیط زیست فعالیت کنند و دولت هم از این گونه فعالیت‎ها حمایت می‌کند.

 

وی با اشاره به بحت اطلاق در فقه اظهارداشت: هر عملکردی که محیط زیست را تخریب کند، حرام است و هر عمل حرام مورد ضمان است و باید آن را جبران کند.

 

امین زاده کلید توالی حفاظت محیط زیست را پیشگیری دانست و گفت: تخریب محیط زیست و گونه‎های جانوری قابل جبران نیست.

 

معاون حقوقی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: حوزه معاونت حقوقی رئیس جمهور برای همکاری در حوزه محیط زیست اعلام آمادگی کرده است و در زمان مشخص ضمانت اجرا و پیشگیری از محیط زیست را اعلام می‎کند.

نظر شما