شناسهٔ خبر: 91444 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

"سنا": توافق لوزان همچنان بی‌اعتبار است

مجلس سنا خبرگزاری رویترز گزارش داد طرحی که خواستار تبدیل توافق هسته‌ای با ایران به معاهده بین‌المللی است، در مجلس سنا شکست خورد.

به گزارش نماینده به نقل از نسیم، مجلس سنای آمریکا روز سه‌شنبه به پیشنهادی که خواستار تبدیل توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ به «معاهده» با الزامات حقوقی مترتب بر آن بود، رأی منفی داد. این اقدام، در صورت تصویب، هر گونه توافق هسته‌ای بین دو طرف را به تأیید دو سوم اعضای مجلس سنا که صد کرسی دارد، منوط می‌کرد.

مجلس سنای آمریکا در دومین جلسه بررسی طرح موسوم به «بازبینی توافق هسته‌ای در کنگره» که خواستار نظارت استصوابی این نهاد آمریکایی بر هر گونه توافق هسته‌ای با ایران است با ۵۷ رأی مخالف در برابر ۳۹ رأی منفی این متمم پیشنهادی را رد کرد.

تأیید این متمم پیشنهادی به موافقت ۶۰ عضو مجلس سنا نیاز داشت اما حمایت تنها ۳۹ نماینده جمهوری‌خواه از آن نشانه‌ای از بحث‌های دشواری است که در روزهای آتی برای موافقت با نسخه نهایی این طرح وجود خواهد داشت. پیش از این لابی صهیونیستی آیپک از نمایندگان کنگره خواسته بود از پیشنهاد متمم‌هایی که می‌تواند تصویب طرح بازبینی کنگره در توافق هسته‌ای را دشوار می‌کند، خودداری کنند.

تبدیل توافقنامه به «معاهده بین‌المللی» مطابق قانون اساسی آمریکا مستلزم تصویب نهایی آن در کنگره است.

نظر شما