شناسهٔ خبر: 91382 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

انتقاد وزیر اسبق کشور از طرح استانی شدن انتخابات

صادق محصولی وزیر اسبق کشور گفت: به نظر می‌رسد طرح استانی شدن انتخابات باعث شود افرادی که به مراکز قدرت مالی و سیاسی وابسته هستند بهتر از دیگران رأی آورند که این با نظام مردم‌سالاری تعارض دارد و این طرح به این مسئله دامن می‌زند.

به گزارشنماینده صادق محصولی وزیر اسبق کشور در گفت‌وگو بافارس، با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات اظهار داشت: برداشت من این است که هر طرحی معایب و مزایایی دارد و این طرح نیز از این قاعده مستثنی نیست.

محصولی تصریح کرد: به نظر می‌رسد این طرح باعث شود افرادی که به مراکز قدرت مالی و سیاسی وابسته هستند بهتر از دیگران رأی آورند که این با نظام مردم‌سالاری تعارض دارد و این طرح به این مسئله دامن می‌زند.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان این نکته که وقتی قبلا کسی در سطح شهرستان تبلیغ می کرد اما در حال حاضر باید در سطح استانی تبلیغ کند، یادآور شد: در این حالت کسانی که از امکانات مالی بیشتر یا پشتیبانی مراکز قدرت و ثروت برخوردار هستند شانس بالاتری خواهند داشت که این نکته‌ای منفی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: کسانی که مدافع این طرح هستند از جمله مزایای آن را رسیدگی بیشتر به مصالح ملی عنوان می‌کنند و می‌گویند دیگر مسائل شهرستان ها باعث نمی‌شود که وقت نمایندگان برای مراجعات مردم و ارگان‌های شهرستان گرفته شود در صورتی که اگر نماینده استانی باشد این مراجعات به مراجعات استانی تبدیل می‌شود و نماینده نیز به لحاظ تعهد و رأیی که از مردم گرفته ناگزیر به پیگیری مطالبات یک شهرستان در سطح وسیع‌تر و مسائل مربوط به چند شهر استانی خواهد شد.

محصولی اظهار داشت: شاید این نکته‌ای که موافقان طرح استانی شدن می‌گویند در ظاهر مثبت باشد اما در عمل نتیجه مثبتی نخواهد داد و نمایندگان به مسائل کوچک و غیر مهم منطقه‌ای و شهرستان‌های استان نیز درگیر می‌شوند.

وزیر اسبق کشور با تأکید بر اینکه تبلیغات انتخاباتی به سبک غربی پسندیده نیست، به نکته منفی دیگر این طرح پرداخت و گفت: برخی از مردم در شهرهای کوچکتر ترجیح می‌دهند به افرادی که به صورت چهره به چهره ارتباط دارند رأی بدهند و از این رو افرادی که مورد شناخت مستقیم مردم نباشد و فرصت حضور تبلیغ نیز پیدا نکنند باعث می شوند افرادی که می‌خواهند رأی دهند کمتر شود اما الزاما این طرح موجب کاهش مشارکت نخواهد شد هر چند احتمال کاهش مشارکت بیش از افزایش آن است.

وی با بیان اینکه ما باید تلاش کنیم نمایندگان واقعی مردم در انتخابات حاضر شوند تأکید کرد: ما همواره شاهد حضور مردم در صحنه‌های انقلاب و بحران‌ها بوده‌ایم که همیشه پای نظام ایستاده‌اند لذا شرایط باید به گونه‌ای فراهم باشد که مردم از قوانین تصمیم‌گیری‌ها احساس رضایت کرده و اهمیت حضور خود از سوی مسئولان را درک کنند.

نظر شما