شناسهٔ خبر: 91276 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

وندی شرمن:

با توافق لوزان می‌توانیم برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنیم/ اعتراف به ناکارآمدی تحریم ها

وندی شرمن سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا: تحریم‌ها نتوانسته مانع پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شود زیرا مردم ایران فرهنگ و اقتصاد مقاومتی دارند.

به گزارش نماینده به نقل از نسیم، وندی شرمن، سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در سخنرانی در جمع یهودیان آمریکایی گفت که تحریم‌ها نتوانسته مانع پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شود زیرا مردم ایران فرهنگ و اقتصاد مقاومتی دارند.

وی در این سخنرانی، به نوشته فارن‌پالیسی، ارزیابی مفصلی از توانمندی‌های هسته‌ای ایران ارائه و هشدار داد عدم موفقیت در رسیدن به توافق نهایی با این کشور تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود.

معاون وزیر خارجه آمریکا در این سخنرانی گفت که ایران بدون توافق هسته‌ای می‌توانست برنامه غنی‌سازی خود را به بالای ۱۰۰ هزار سانتریفیوژ افزایش بدهد.

وی افزود ایران بدون توافق هسته‌ای همچنین می‌توانست میزان ذخایر اورانیوم خود را به ۱۰ تن افزایش دهد. شرمن در ادامه افزود توافق هسته‌ای میزان ذخایر اورانیوم را تا ۹۸ درصد کاهش می‌دهد.

شرمن، در ادامه با اشاره به اینکه تحریم‌ها نتوانسته‌اند مانع از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شوند به توافق موقت ژنو که در تاریخ ۳ آذرماه سال ۱۳۹۲ به امضای ۱+۵ و ایران رسید را تنها گزینه‌ای دانست که توانسته این برنامه را متوقف کند.

وی درباره ناکارآمدی تحریم‌ها گفت که برنامه هسته‌ای ایران در این دوران پیشرفت کرد و ایرانی‌ها تعداد دستگاه‌های سانتریفیوژ خود را از ۱۶۵ دستگاه به ۱۹۰۰۰ دستگاه افزایش دادند.

شرمن درباره یکی از دلایل ناکارآمد گفت: «اقتصاد آن‌ها مقاومتی است و آن‌ها فرهنگ مقاومت دارند.»

همچنین ارنست سخنگوی کاخ سفید ضمن اشاره دوباره به بازداشت شماری از شهروندان آمریکایی در ایران و لزوم آزادی این افراد، درباره برنامه هسته ای ایران و اختلاف های آمریکا با ایران گفت حقیقت این است که ایرانیان براساس توافقنامه موقت، ایجاد محدودیت در برخی از ابعاد برنامه اتمی خود را پذیرفته اند و در برخی موارد حتی آن را پس زده اند و در ازای آن، برخی از تخفیف های محدود در تحریم ها به آنان داده شده است. این توافقی است که با حمایت گسترده جامعه جهانی روبروست.

وی ادامه داد به سبب موفقیتی که این توافق در محدود کردن برنامه اتمی ایران و جلوگیری از رسیدن آنان به سلاح اتمی داشت، رئیس جمهور باور دارد که می توان فراتر از آن نیز گام برداشت و می توانیم ایرانیان را قانع کنیم که به صورت داوطلبانه، گام های بیشتری برای محدودیت هر چه بیشتر برنامه اتمی خودشان بردارند تا در آینده ای قابل پیش بینی، همه راه های رسیدن آنان به بمب اتمی مسدود شود.

سخنگوی کاخ سفید افزود: موضوع، فقط بازداشت ناعادلانه این آمریکایی ها نیست که مایه نگرانی از رفتار ایران می شود. می دانیم که ایران به حمایت خود از گروه های تروریستی در سراسر دنیا ادامه می دهد، همچنان نیرویی بی ثبات کننده در یکی از بی ثبات ترین مناطق دنیاست؛ مایه تهدید برخی از نزدیک ترین متحدان ما در دنیا یعنی اسرائیل است و شعارهای ضد یهودی سر می دهد که همواره ما این اقدامات را محکوم کرده ایم.

وی گفت اینها فعالیت هایی هستند که ایران از مدت ها قبل صورت می دهد، خواه زمانی که این تحریم ها نبودند و خواه زمانی که این تحریم ها اعمال شدند و حتی زمانی که برخی تخفیف های محدود برای آنان اعمال شد. تنها تفاوت در اینجاست که این کشور برخی فعالیت های هسته ای خود را محدود کرده و برخی ابعاد حساس آن را عقب رانده است که در ازای آن، برخی تخفیف های محدود به آنان داده شده است.

نظر شما