شناسهٔ خبر: 91135 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نماینده مردم میاندوآب مطرح کرد:

استانی‌شدن انتخابات وابستگی داوطلبان به کانون‌های ثروت را افزایش می‌دهد

روح الله بیگی/431 نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی گفت: استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی وابستگی داوطلبان به کانون‌های ثروت را بیشتر می‌کند.

به گزارش نماینده حجت‌الاسلام روح‌الله بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ، با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این طرح با بیشترین رأی مورد استقبال نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و دارای محاسن و معایبی است.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با بیان معایب این طرح گفت: وابسته شدن داوطلبان به کانون‌های ثروت و قدرت، پنهان شدن نمایندگان از منظر دید مردم به‌بهانه کار استانی، جلوگیری از حضور نخبگان جدید در چرخه قانون‌گذاری و قدرت و نیز غافل شدن از مشکلات مردم به‌دلیل عدم امکان سرکشی به همه مناطق از جمله معایب اجرای این طرح است.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن کاهش سطح ارتباط حاکمیت با بدنه اجتماع و در نتیجه کاهش حمایت مردم از تصمیمات، از بین رفتن اصلی‌ترین کانال ارتباطی مردم برای تظلم‌خواهی از افزایش نقش مراکز جمعیتی در تعیین سرنوشت صندلی‌های مجلس و حذف تأثیر آرای همه مردم از سایر معایب این طرح به شمار می‌رود.

بیگی افزود: از سوی دیگر با اجرایی شدن این طرح ضمن از بین رفتن نقش شناخت مردم در انتخابات و افزایش نقش ثروت و قدرت رسانه‌ای، رفتار نمایندگان با تغییر شیوه انتخابات عوض شده و عدم امکان نظارت نامزدها به صندوق‌های رأی به‌دلیل گستردگی و تعدد صندوق‌ها در سطح استان به وجود می‌آید.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تضعیف مشارکت مردم به‌دلیل احساس کاهش نقش آنها در تغییر تعیین نمایندگان خود در شهرستان، افزایش هزینه‌های انتخاباتی و توجه کمتر به مناطق محروم نیز با استانی شدن انتخابات به وجود می‌آید.

بیگی به مزایای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: حرکت به‌سوی رویکردهای ملی و استانی به‌جای تفکر محلی، افزایش رویکرد قانون‌گذاری و نظارتی نمایندگان به‌جای تلاش در جهت انسجام امور اجرایی و رسیدگی به امور شخصی موکلان و ایجاد انسجام بیشتر بین نمایندگان کل استان به‌منظور جهت‌گیری سیاسی و اقتصادی نیز از محاسن اجرای این طرح به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: با استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی توسعه متوازن در استان‌ها به وجود آمده و مسائل مهم‌تر و کلان استانی و کشوری مورد توجه قرار می‌گیرد و از سوی دیگر تأثیر تشکل‌ها و احزاب در انتخابات افزایش یافته و نمود انگیزه‌های سیاسی و اجتماعی و گسترش فرهنگ دانش حزبی به وجود می‌آید.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خرید و فروش احتمالی خرید آرا و تقلب‌های احتمالی در انتخابات، کاهش فشارها بر نمایندگان از طریق کاهش مراجعات مردمی و حضور فعال نمایندگان در صحن علنی و کمیسیون‌ها نیز از محاسن این طرح است.

بیگی افزود: بی‌تردید با اجرای طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی وعده‌های محلی نامزدهای انتخاباتی در جریان انتخابات و نیز درگیری‌های قومی و طایفه‌ای در بحث انتخابات کاهش یافته و از سوی دیگر افراد توانمندتر و باسابقه‌تر و باتجربه‌تر در انتخابات مجلس حضور می‌یابند.

نظر شما