شناسهٔ خبر: 91034 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ خبر داد

پایان حاشیه‌سازی محیط‌ زیست درباره بنزین پتروشیمی با ابلاغ گزارش اصل ۹۰

بنزين43 سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان داد بنزین پتروشیمی‌ها اساسا در تهران توزیع نشده است، گفت: قرار شد گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره بنزین پتروشیمی‌ها برای اجرا و احتراز از حاشیه‌پردازی به ارگان‌های مربوط از جمله وزارت نفت و سازمان محیط زیست ابلاغ شود.

 به گزارش نماینده  مصطفی افضلی‌فرد گفت: گزارش نهایی کمیسیون اصل 90 درباره بنزین پتروشیمی از سوی همه اعضا در صحن کمیسیون تصویب و به هیأت رئیسه مجلس تحویل داده شد.

وی افزود: بنا شد گزارش کمیسیون برای عمل به مفاد آن و احتراز از حاشیه پردازی در اختیار ارگان‌های مربوطه از جمله وزارت نفت و سازمان محیط زیست قرار گرفته و به آنها ابلاغ شود.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 اضافه کرد: گزارش کمیسیون اصل 90 به هیأت رئیسه رفت و در مورد برخی جزئیات آن سوالاتی وجود داشت که قرار شد پاسخ داده شود اما اصل گزارش نهایی است.

وی در خصوص محتوای گزارش کمیسیون اظهارداشت: سازمان محیط زیست گزارش‌هایی داده بود بر این مبنا که آلودگی هوای تهران به دلیل بنزین استحصال شده از پتروشیمی‌های داخلی است اما بررسی‌ها در کمیسیون اصل 90 و با حضور مسئولینی از وزارت نفت، کمیسیون بهداشت و محیط زیست نشان داد که اساساً بنزین پتروشیمی در تهران استفاده نشده است که با حذف آن ما شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم و این مطلب از اساس صحت نداشته است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر بنزین پالایشگاه‌های تهران و اراک شاخص‌های یورو 4 را دارند و اگر براساس آنچه وزارت نفت می‌گوید سوخت مورد نیاز تهران از آنها تامین شود قوّت و استحکام سخن کمیسیون را می‌رساند چرا که این بنزین نه تنها باعث آلودگی نیست بلکه با توجه به واحدهای بنزن‌زدایی این پالایشگاه‌ها بنزین آنها با شاخص‌های یورو 4 در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد و اگر از بنزین این پالایشگاه‌ها در تهران استفاده شده باشد دلیل کاهش آلودگی هوا می‌تواند همین مسئله باشد.

افضلی‌فرد تصریح کرد: در گزارش محیط زیست آمده بود که بنزین وارداتی یورو 4 باعث کاهش آلودگی هوای تهران شده است که صحت این ادعا در بررسی‌های کمیسیون تائید نشد و مشخص شد نه تنها این ادعا صحت ندارد بلکه مطابق گزارش امور بین‌الملل شرکت ملی نفت که در اختیار کمیسیون انرژی قرار گرفته است بنزین وارداتی بعضاً شاخص‌های یورو 2 را هم ندارد چه برسد به یورو 4.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه با تبلیغات فراوان بنزین داخلی منشأ آلودگی و بنزین وارداتی عامل کاهش آلودگی معرفی شد، صرف‌نظر از همه مسائل منصفانه نیست و تضعیف قابلیت‌های متخصصان داخلی و تشدید وابستگی و خوشحال کردن بیگانگان محسوب می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 تاکید کرد: همه گزارشاتی که از سازمان استاندارد، کمیسیون بهداشت و معاونت بین‌الملل شرکت ملی نفت دریافت کردیم نشان داد گزارش سازمان محیط زیست صحت ندارد.

وی در پایان گفت: در ابلاغ گزارش کمیسیون اصل 90 توصیه‌های لازم در خصوص رعایت استانداردها در واردات بنزین و همچنین مواردی که دولت، وزارت نفت و محیط زیست باید رعایت کنند شده است.

به تازگی سید مسعود میرکاظمی وزیر اسبق نفت و نماینده فعلی مردم تهران در مجلس گفته است: «مدیرمسئول یکی از شرکت های وارد کننده بنزین در این دولت در واقع کسی است که در پرونده رشوه گرفتن از دلال کرسنت 800 هزار دلار به حساب او پول ریخته اند.»

منبع: فارس

نظر شما