شناسهٔ خبر: 90811 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

مذاکرات هسته ای از سر گرفته شد

عراقچی: نگارش متن توافق به کندی اما به خوبی پیش می رود

مذاکرات عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: "در ابتدای کار نگارش متن هستیم و این روند تا رسیدن به جمع‌بندی درباره چگونگی شروع کار و چارچوب ها‌، کمی کند است‌، اما در مجموع کار نگارش خوب پیش می‌رود."

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ در وین، پایتخت اتریش، وارد سومین روز خود (جمعه) شده است. خبرگزاری اسپوتنیک ساعتی پیش گزارش داد که دیدار بین مدیران سیاسی آغاز شده و انتظار می‌رود که هیأت ایرانی نیز بعدا به این مذاکرات بپیوندد.

دور کنونی مذاکرات هسته‌ای ایران از روز چهارشنبه (۲ اردیبهشت) با گفتگوهای بین ایران و اتحادیه اروپا آغاز شد. روز گذشته (پنج‌شنبه) نیز هیأت‌های دیپلماتیک ایران و آمریکا دو دور مذاکره برگزار کردند.

سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد کشورمان، می‌گوید: "مذاکرات هسته‌ای این دوره وین، بعد از ظهر امروز جمعه به وقت محلی با نشست نمایندگان ۱+۵ با ایران پایان خواهد یافت. "

وی همچنین درباره برنامه های صبح امروز نشست های هسته‌ی وین گفت: "قرار است در کنار مشورت‌های داخلی، با تعدادی از نمایندگان ۱+۵ به ویژه نمایندگان چین و روسیه به طور دوجانبه دیدار کنیم. ممکن است با طرف های اروپایی نیز به طور جداگانه دیدار کنیم. "

عراقچی درباره روند نگارش متن توافق نیز گفت: "در ابتدای کار نگارش متن هستیم و این روند تا رسیدن به جمع‌بندی درباره چگونگی شروع کار و چارچوب ها، کمی کند است، اما در مجموع کار نگارش خوب پیش می‌رود. "

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در وین در پاسخ به این سوال که نگارش متن با چه موضوعی آغاز شده است، گفت: "اولویت ما در این دور از مذاکرات، بحث‌های مربوط به تحریم‌ها و روشن شدن ابعاد و جزییات آن و شروع نگارش توافق‌ها در این زمینه است و اکنون مشغول همین کار هستیم. "

عضو ارشد مذاکره کننده تیم هسته‌ای کشورمان تصریح کرد: "مشغول نگارش متن توافق و بحث درخصوص جزییات هستیم. "

وی با بیان اینکه این بحث‌ها ابعاد مختلفی دارد، گفت: "در این مرحله، سوالات مختلفی درباره لغو تحریم‌ها مطرح است که درباره همه آنها در حال بحث و گفتگو هستیم و باید پس از جمع‌بندی نوشته شود. کار ادامه دارد و با پیشرفت در این حوزه، اطلاع‌رسانی خواهد شد. "

معاون وزیر خارجه ایران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا درخصوص ابهاماتی که آمریکایی‌ها درباره  لغو تحریم‌ها ایجاد کرده‌اند هم گفتگو شد، گفت: "در این باره هم طرف آمریکایی و هم اروپایی، روشنگری‌های بسیار خوبی کردند و همچنین درباره قانونی که در کنگره آمریکا در حال تصویب است بحث‌های بسیار مفیدی داشتیم. "

نظر شما