شناسهٔ خبر: 90652 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سالروز تولد قیصر امین‌پور در کتابخانه ملی برگزار شد

تحقق الگوی همدلی و همزبانی با معرفی قیصر امین‌پور

قیصر امین پور افشین علا گفت: همدلی و همزبانی چیزی نیست که ارگان های مختلف آن را به سطح جامعه تزریق کنند بلکه باید برای تحقق آن الگوهایی چون قیصر امین پور به مخاطب معرفی کرد.

به گزارش نماینده، اولین سلسله برنامه های جنگ ادبی «یک نفس با دوست» با بزرگداشت قیصر امین پور در اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در این نشست که عصر روز سه شنبه اول اردیبهشت ماه و در شب سالروز تولد قیصر امین پور شاعر فقید ایران برگزار شد، جمعی از اهالی شعر و ادب همچون مصطفی رحماندوست ، فاطمه راکعی ، ساعد باقری ، افشین علا ، اسدالله شعبانی ، بلوک ملکی و همچنین زیبا اشراقی همسر و  آیه امین پور فرزند آن مرحوم حضور داشتند.

در ابتدای نشست زیبا اشراقی ضمن تشکر از غلامحسین شعبانی رئیس اندیشگاه فرهنگی به خاطر برگزاری این نشست، دست نوشته ای از قیصر امین پور قرائت کرد.

سپس افشین علا پیرامون «همدلی و همزبانی در شعرهای قیصر امین پور» گفت : رهبر انقلاب امسال را با عنوانی مزین کرده اند که تناسب زیادی با شعر دارد. قیصر چه در شعرهایش و چه در شخصیت واقعی اش یگانه بود و به راستی با مخاطب همدل و همزبان بود. او مخاطبانش را با تمام وجود می پذیرفت و آموخته هایش را بی دریغ می بخشید و این راز مانایی قیصر است.

علا ادامه داد: همدلی و همزبانی چیزی نیست که ارگان های مختلف آن را به سطح جامعه تزریق کنند بلکه باید برای تحقق آن الگوهایی چون قیصر امین پور به مخاطب معرفی کرد.

«نگاهی به صلح طلبی و دنیای عاری از خشونت در آثار قیصر امین پور» عنوان سخنرانی ساعد باقری در این نشست بود. وی با تاکید بر لزوم بررسی فنی آثار امین پور درباره جهان بینی قیصر امین پور گفت: با تامل در شعر قیصر می توان به راحتی دریافت که قیصر شاعر آرمان هاست و آرمان او صلح ، آزادی ، عدالت و کرامت انسانی است و البته همه این آرمان ها در پرتو معرفت الهی مطرح شده است.

در ادامه باقری بخش هایی از اشعار  قیصر در دوران مختلف زندگی اش را قرائت کرد و تصریح نمود : قیصر یکی از برجسته ترین شاعرانی است که برای دفاع مقدس شعر گفته است اما ذات جنگ را به شدت نکوهش می کند. قیصر دریافته بود که صلح خواهی با عدالت و حفظ کرامت انسانی پیوند دارد و بدون آن این آرمان امکان پذیر نیست.

فاطمه راکعی نیز درباره «شعر و شخصیت قیصر» گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، آرمان و عشق قیصر امین پور به سمت انقلاب و رهبر آن سوق پیدا کرد. او زیباترین شعرهایش را در وصف دفاع مقدس یک ملت مظلوم و ایثارگری ها و حق طلبی هایشان سرود. او حتی پس از دهه هفتاد در کنار شعرهای عاشقانه و عرفانی خود همچنان شعرهایی با مضمون عشق به شهدا ، امام زمان (عج) و امیدخواهی و آرمان خواهی برای مردم و عدالت می سرود. او در آخرین کتاب خود نیز با تمام ابعاد انسانی اش ظاره شده است زیرا می دانست از میان ما خواهد رفت.

راکعی در پایان ابراز امیدواری کرد این نشست آغازی برای تجربیات و پژوهش های جدی تر بر شعرهای قیصر امین پور باشد.

همچنین بیوک ملکی نیز با مقایسه دو کتاب شعر نوجوان قیصر امین پور درباره «قیصر و شعر نوجوان» گفت: عده ای معتقدند نه تنها شعر نوجوانانه قیصر مناسب این نسل است بلکه باعث ایجاد جریان و حرکت در شعر نوجوان ایران شده است. بعد از قیصر تعریف شعر نوجوان تغییر می کند. عده ای نیز معتقدند تفاوتی بین شعر نوجوان و شعر بزرگسال قیصر نیست اما باید گفت این ذهنیت از اساس غلط است . با نگاهی به استفاده قیصر از آرایه های شعری و مضمون پردازی در شعر می توان به این موضوع پی برد.

همچنین در این نشست غلامحسین شعبانی رئیس اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ابراز امیدواری کرد که اندیشگاه فرهنگی پایگاهی برای توسعه فرهنگ هم در سطح عامه مردم و هم در سطح خواص باشد.

در بخش هایی از این جلسه نیز شاعران نسل های مختلف اشعاری از قیصر امین پور و یا سروده هایشان در وصف این شاعر فقید را برای حاضران خواندند.

منبع: فارس

نظر شما