شناسهٔ خبر: 90606 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

معاون ستادکل نیروهای مسلح:

علیرغم وجود تهدیدها، ایران امن ترین کشور دنیا است/ تشریح خیانیت های بنی صدر به سپاه

سردار شادمانی معاون عملیات ستادکل نیروهای مسلح تاکید کرد: علیرغم وجود بیشترین تهدیدها، ایران امن ترین کشور دنیا است.

به گزارش نماینده، «سپاه پاسداران که رکنی بزرگ در پیروزی انقلاب اسلامی است، با اقتدا به مولای خود سید مظلومان، علیه الصلوة و السلام، نجات بخش ملت ایران و اسلام عزیز از ش‌ های تاریک و ظلمانی ستم شاهی بوده و در پاسدارای از انقلاب و هدف های آن عاملی مؤثر و رکنی رکین بوده و هست.» این فرموده حضرت امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی درباره نهادی است که وظیفه اصلی‌اش در نامش تجلی پیدا کرده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

از همان روزهای نخست شکل‌گیری سپاه تا سال‌های دفاع مقدس و همین امروز که سازندگی و برقراری امینت را به صورت توأمان پیگیری می‌کند، کمتر کسی است که بدون غرض‌ورزی سیاسی از سپاه حرفی به میان آورد و زبان به ستایش این نهاد انقلابی نگشاید.

در رابطه با مشکلاتی که سپاه از ابتدای تأسیس با آن مواجه بود و وظایفی که طی این سال‌ها به دوش کشید با فردی صحبت کردیم که از همان ماه‌های ابتدایی به این نهاد مقدس آمد.

سردار سرتیپ پاسدار علی شادمانی از همان روزهایی که از استان همدان به خیل عظیم سپاهیان پیوست تا روزهای فرماندهی محور سر پل ذهاب، فرماندار و فرماندهی سپاه اورامانات و پاوه، فرماندهی لشگر انصار الحسین، فرماندهی لشگر حجت، معاون عملیات نیروی زمینی سپاه، فرماندهی لشگر ۳ نیرومخصوص حمزه سید الشهدا، فرماندهی قرارگاه نجف، فرماندهی لشگر ۴ بعثت، فرمانده دانشگاه علوم و فنون سپاه و معاونت کنونی عملیات ستادکل نیروهای مسلح از این‌که به کسوت یک پاسدار در آمده، افتخار می‌کند.

به دلیل برنامه‌ریزی فشرده سردار شادمانی، حدود یک هفته پیش موفق شدیم در رابطه با سپاه و تأسیس این نهاد انقلابی با وی به گفت‌وگو بنشینیم.

آن‌چه در زیر می‌خوانید گفت‌وگوی تسنیم است با سردار علی شادمانی:

با عرض تبریک به مناسبت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برای اولین سؤال، لطف کنید درباره نحوه آشنایی خودتان با این نهاد توضیح بفرمایید.

سردار شادمانی: اینجانب علی شادمانی در بیست و پنج مرداد سال ۱۳۵۸ در منزل نشسته بودم و اخبار ساعت ۱۴ صداوسیما را گوش می‌دادم. در این اخبار گزارشی درباره شهر پاوه که توسط گروهک منحله دموکرات محاصره شده بود و جمعی از رزمندگان سپاه و شهید بزرگوار دکتر چمران در آن به محاصره درآمده بودند، پخش شد.

بعد از شنیدن پیام حضرت امام خمینی(ره) در همان بخش خبری ابتدا به ساختمان سپاه همدان رفتم و بعد از آن به سمت پاوه حرکت کردم و به مدت شش ماه از آن تاریخ در کردستان بودم. بعد از بازگشت از آن ماموریت، به صورت رسمی به سپاه پاسدارن همدان پیوستم  و تا به امروز افتخار کسوت پاسداری را بر عهده دارم.

یکی از بحران‌هایی که سپاه پاسدارن از ابتدای تأسیس خود با آن مواجه شد، عدم همکاری و سنگ اندازی بنی صدر به عنوان رییس جمهور وقت جهت پشتیبانی لجستیکی از سپاه بود، شرایط آن روز و فضایی که بین رزمنده‌ها وجود داشت، چگونه بود؟

سردار شادمانی: مشکلاتی که در آن دوره برای سپاه به وجود آمد، بعد از اولین انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب بنی صدر آغاز شد. در ابتدای انقلاب، گروه‌های زیادی تلاش کردند تا بر موج انقلابِ مردم سوار شوند و سهم‌خواهی کنند. علاوه بر گروه‌های مسلح که در شهرستان‌های مختلف با افکار متفاوت با انقلاب اسلامی مردم و دستاورد‌های آن مقابله می‌کردند، گروه‌های سیاسی نیز بدون توسل به خشونت و اسلحه سعی کردند در همین رابطه سهم‌خواهی کنند. گروه‌های لیبرال یکی از همین گروه‌ها بودند. دولت‌ موقت به ریاست مهندس بازرگان که یک وجه ملی و سابقه مبارازتی داشت از اولین گروه‌‌هایی بود که برای قبضه انقلاب تلاش می‌کرد.

بنی صدر نیز که از تفکری مشابه دولت موقت برخوردار بود، وقتی به عنوان رییس جمهور انتخاب شد، یک انحرافی از خط مسقیم امام(ره) را ایجاد کرد. در آن دوران جامعه از طریق دو تفکر اداره می شد. یک تفکر حزب اللهی‌ها و معتقدین اصیل به انقلاب اسلامی که در رأس آن‌ها حضرت امام(ره) حضور داشت و یک تفکر دیگر که تفکر لیبرالی بود که ارادت خاصی به غرب و ترمیم رابطه مجدد با غرب و استکبار داشت.

از آنجایی که بنی‌صدر برای حذف تفکر حزب اللهی از صحنه انقلاب تلاش می‌کرد، طبیعی بود که با شکل‌گیری سپاه مخالفت کند و امکان رشد این نهاد انقلابی را سلب کند. بنی‌صدر تلاش می‌کرد نیروهای ارتش و شهربانی آن دوران را در مقابل سپاه قرار دهد و سپاه را تضعیف کند. در همین رابطه دستور اکید داده بود که ارتش هیچ‌گونه تجهیزات نظامی به سپاه پاسداران تحویل ندهد. به طور مثال در کردستان حداقل امکانات در اختیار سپاه قرار نمی‌گرفت و سپاه با محدودیت‌های شدید لجستیکی مواجه بود، اما در نهایت حضرت امام(ره) به عنوان فرمانده کل قوا به میدان آمدند و همه نیروهای وفادار به نظام را با وحدت کلمه برای دفاع از کشور بسیج کردند. بنابراین در زمان بنی صدر به جهت حاکمیت تفکر لیبرالی با رشد سپاه و عهده‌دار شدن مأموریت‌ها توسط سپاه مخالفت ‌می‌شد و تلاش می‌کردند سپاه را تضعیف کنند و حتی حداقل امکانات را نیز در اختیار این نهاد انقلابی قرار ندهند.

در سپاه چه ویژگی وجود داشت که باعث شد این نهاد محل تجمیع نیروهای نخبه شود؟

سردار شادمانی: سپاه پاسداران یک نهاد انقلابی است و رسالت‌ این نهاد دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی است. در آیین‌نامه این نهاد نیز توجه به تفکر انقلابی و وفاداری به ولایت‌فقیه و مردم و واژه‌های ارزشی از این جنس حاکم بود و هست. بنابر این نیروهای نخبه به دلیل ماهیت ارزشی سپاه و مأموریت این نهاد در جهت دفاع از انقلاب اسلامی علاقه‌مندی شدیدی برای جذب شدن در آن از خود نشان دادند. از این رو بهترین جوانان انقلابی و جوانان نخبه دانشگاهی جذب سپاه شدند. حضور این افراد باعث شد سپاه خدمات ارزشمندی را در همان اوایل شکل‌گیری ارائه دهد و محبوبیت‌های قابل توجهی پیدا کند. علاوه بر این موارد، تأیید حضرت امام‌خمینی(ره) نیز در محبوبیت روزافزون این نهاد نقش مؤثری داشت.

هر چه سپاه پاسداران موفقیت‌هایی بیشتری به دست‌ آورد، کم کم جاذبه این نهاد نیز بیشتر شد و موجب گردید نیروهای وفادار به نظام در این نهاد تجمع پیدا کنند و سپاه به یک نهاد کم‌نظیر برای دفاع از آرمان‌های انقلاب تبدیل شود. این رشد سپاه تا به امروز نیز ادامه دارد. امروز سپاه دارای نیروهایی مقتدر است و میلیون‌ها انسان بسیجی جذب این نهاد شده‌اند.

برنامه ثابت سپاه و نیروهای مسلح در تمامی این سال‌ها چه بوده است؟ عملکرد این نهاد را طی این سال‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سردار شادمانی: نیروهای مسلح به صورت مستقیم تحت کنترل فرماندهی معظم کل قوا هستند. ولایت فقیه در مرحله اول یک معنویتی را درون نیروهای مسلح مطالبه می‌کنند. به این معنی که انسان هایی که قرار است از انقلاب اسلامی دفاع کنند، باید مؤمن به آرمان‌های انقلاب اسلامی و مردم باشند. روحیه فداکاری و ایثار داشته باشند، روحیه از خود گذشتگی داشته باشند، خودشان و زندگی‌شان را وقف دفاع از آرمان های مردم و امنیت کشور کنند. بنابراین نیروهای مسلح با این ویژگی‌ها باید پرورش پیدا کنند. چون نظارت رهبری به طور مستقیم بر نیروهای مسلح وجود دارد.

از دستاوردهای نیروهای مسلح می‌توان به ریشه‌کن کردن گروهک‌های تروریستی مانند منافقین، حزب دمکرات، کومله و سایر گروهک‌های مسلحی  که در سراسر‌ کشور برای مخالفت با انقلاب قیام کردند، اشاره کرد. بیرون کردن دشمن بعثی از خاک کشور در هشت سال دفاع مقدس که از دنیای غرب و شرق و اربابان مرتجع در منطقه کمک می‌گرفت یکی دیگر از افتخارات نیروهای مسلح است.

نیروهای مسلح توانستند کشور را به یک امنیت قابل قبول سوق بدهند و از آرمان‌های این ملت دفاع کنند. در حوزه مشارکت در سازندگی کشور مخصوصا سپاه پاسداران کارنامه درخشانی دارد و در عرصه فرهنگ و ارائه خدمات در بخش‌های مختلف به مردم و کمک به دولت نیز اقدامات قابل توجهی ارائه شده است. بنابر این عملکرد نیروهای مسلح از روزهای آغازین انقلاب تا به امروز یک عملکرد قابل قبول و کم نظیر است. ما در حوزه دفاع از کشور در برابر همه تهدیداتی که وجود داشت، یک موفقیت چشم‌گیری را کسب کردیم که ثمره آن امن‌سازی ایران اسلامی در برابر انواع تهدیدها است. امروز ما می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که علیرغم اینکه بیشترین تهدیدها در مقابل نظام جمهوری اسلامی بوده است، ایران امن‌ترین کشور در دنیا محسوب می‌شود.

در رابطه با امنیت مردمی و امنیت پایدار در کشور و میزان همکاری قوای مسلح در جهت برقراری این امنیت، توضیح بفرمایید؟

سردار شادمانی: ماهیت نظام جمهوری اسلامی به جهت رعایت اصول دموکراسی واقعی در آن، ‌ یک حکومت کاملا مردمی است و در همه ابعاد تلاش شده از مردم برای برقراری امنیت استفاده شود. اگر به تاریخ نگاه کنیم، به این نکته پی می‌بریم که در هشت سال دفاع مقدس و نیز در مناطقی که به نوعی ناامنی وجود داشت، این مردم بودند که برای حفظ انقلاب به صحنه آمدند. بنابراین واژه امینت مردمی از این نظر مطرح می‌شود که تفکر حضرت امام خمینی(ره) این بود که برای دفاع از کشور، مردم باید مشارکت فعالی داشته باشند و تلاش شود در برقرای امنیت از مردم استفاده شود و تأمین امنیت هر منطقه به دست افراد همان منطقه تأمین شود. این سیاست راهبردی تحت عنوان "امنیت مردمی" مطرح می‌شود.

اما در مورد اصطلاح امنیت پایدار، به طور مثال در یک دوره‌ای در استان خوزستان شرارت‌ها و فعالیت های تروریستی زیادی انجام می‌شد اما امروز امنیت به شکل چشم‌‌گیر و پایداری برقرار شده است. در تهران یک روزی منافقین تشکیلات عظیمی داشتند حتی از آرپیجی و سلاح‌های نیمه سنگین برای ترور مردم استفاده می‌کردند اما با نابودی منافقین در تهران یک امنیت پایداری در این استان برقرار شد. در کردستان حرکات و تردد مردم محدود به یک ساعاتی خاصی در روز بود اما امروز رفت‌وآمد شبانه روزی و امنیت پایدار در کردستان برقرار است.

به عمقی که به امنیت یک منطقه داده می‌شود و ضربه‌ای که به عوامل ناامنی زده می‌شود و باعث برچیده شدن این عوامل می‌شود، امینت پایدار می‌گویند که برای برقراری این امنیت همه نیروهای مسلح باید با یکدیگر مشارکت داشته باشند. مسئولیت امنیت در شرایط عادی به عهده نیروی انتظامی است اما اگر ناامنی رشد پیدا کند نیروی زمینی سپاه و مجموعه بسیج وارد عمل می‌شوند. اگر لازم باشد از نیروی زمینی ارتش نیز استفاده می‌شود. بنابراین برقراری امینت در داخل کشور نیازمند مشارکت همه نیروهای مسلح است.

به نظر شما، هدف دشمن از ایجاد موج‌ فکری منفی در خصوص اسلام‌ در سطح بین الملل و همچنین تخریب سپاه در داخل و خارج از کشور چیست؟

سردار شادمانی: استکبار از سال‌های سال برای تضعیف دین مبین اسلام برنامه‌ریزی کرد و تلاش کرد مسلمانان را نسبت به دین اسلام بیگانه سازد. در واقع برنامه استکبار این بود که اسلام بدون خاصیت را مطرح کند. چون اسلام واقعی با منافع استکبار مخالفت دارد. اگر اسلام مترقی در یک جامعه حاکم باشد، مردم به جهت آگاهی و بصیرتی که از ناحیه این اسلام پیدا می‌کنند با منافع استکبار مخالفت خواهند کرد. اسلامی که در پرتو انقلاب اسلامی بازسازی شد و به یک اسلام مترقی تبدیل شد، منافع آمریکایی‌ها و غرب را به چالش کشید.

بنابراین آمریکایی‌ها درصدد برآمدند تا با اسلام که در ماهیت جمهوری اسلامی جلوه پیدا کرده بود مخالفت کنند و افکار عمومی را نسبت به دین مبین اسلام بدبین کنند و تهمت تروریست، مخالف حقوق بشر و  دخالت در امور کشورها را به نظام اسلامی ایران نسبت بدهند. به همین دلیل یک موج اسلام‌هراسی را در دنیا به راه انداختند تا مردم به دین اسلام گرایش پیدا نکنند و این پیوندی که بین کشورهای اسلامی از طریق ملت‌ها با ایران اسلامی گره خورده است، تضعیف شود. در همین جهت نیز پروژه ایران‌هراسی و سپاه هراسی را مطرح کردند تا این نهاد مقدس که در اختیار ولی فقیه و برای ملت است، تضعیف شود. استکبار در داخل کشور نیز تمام سعی خود را کرد تا بین مردم و سپاه، بین دولت و سپاه و بین ارگان‌های مختلف با سپاه فاصله بیاندازد و سپاه را منزوی و ناکارآمد کند.

بنابر این دشمن به جهت اینکه از دین ضربه خورد تلاش کرد افکار عمومی را نسبت به دین اسلامی و نهادهای دینی و انقلابی مثل سپاه پاسداران بدبین کند اما هیچ‌گاه موفق به پیاده‌سازی این نقشه شوم خود نشد.

نظر شما