شناسهٔ خبر: 90483 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

زمان آغاز ارائه خدمات سلامت به حاشیه نشینان

بیمه سلامت 43 وزیر بهداشت طی روزهای آینده در هفته سلامت، طرح ارائه خدمات بهداشتی-درمانی به ۱۰ میلیون حاشیه نشین ایرانی را در مشهد افتتاح می‌کند.

به گزارش نماینده، ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت و معاون کل این وزارتخانه در گفت و گو با فارس با اعلام این خبر افزود: یکی از طرح های مهم وزارت بهداشت در سال ۹۴ ارائه خدمات بهداشتی- درمانی به حدود ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار حاشیه نشین است که در اطراف شهرهای بزرگ زندگی می کنند و دسترسی به خدمات سلامت ندارند.

وی گفت: این طرح طی روزهای آینده و در هفته سلامت با حضور وزیر بهداشت در مشهد افتتاح می شود و تا پایان سال باخریدخدمت وزارت بهداشت از بخش خصوصی با حضور افرادی با عنوان «مراقب سلامت» کل حاشیه نشینان کشور را پوشش می‌دهد.

قائم مقام وزیر بهداشت اضافه کرد: مشهد یکی از کلانشهرهای بزرگ کشور است که حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار حاشیه نشین دارد.

هفته سلامت از امروز (اول اردیبهشت) شروع می شود.

وی پیش از این نیز در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، جزئیات این طرح ملی را اعلام کرده و گفته بود: ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار ایرانی حاشیه نشین سال ۹۴ صاحب مراقب سلامت می‌شوند، مراقبان سلامت، افراد لیسانسه‌ای هستند که آموزش دیده‌اند و به صورت فعال برای کنترل عوامل خطر بیماریهای واگیر و غیر واگیر به مردم این مناطق سرکشی می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های مهم وزارت بهداشت در سال ۹۴، بردن خدمات بهداشتی و درمانی برای ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار نفر ساکنان حاشیه شهرهاست که متأسفانه این افراد در مناطق محروم و با پوشش ضعیف خدمات بهداشتی- درمانی زندگی می‌کنند.

معاون کل وزارت بهداشت تأکید کرد: تفاوتی که خدمات بهداشتی وزارت بهداشت در حاشیه شهرها با شهرها دارد در این است که این خدمات بر عکس شهرها، فعال خواهد بود.

حریرچی افزود: خدمات بهداشتی- درمانی در شهرها عمدتاً به صورت غیر فعال و براساس مراجعه مردم به مراکز بهداشتی- درمانی است اما در حاشیه شهرها، مراقبان سلامت به صورت فعال برای کنترل عوامل خطر بیماری مانند، قند و فشارخون، دیابت، علایم بیماریهای واگیر و غیر واگیر و اضطراب و بیماریهای روانی به افراد سر می‌زنند.

وی گفت: مراقبان سلامت کارشناسانی هستند که آموزشهای لازم را برای ارائه خدمات بهداشتی- درمانی فعال به مردم مناطق حاشیه نشین دیده‌اند و قرار است به ازای هر ۳ تا ۴ هزار نفر ساکن حاشیه شهرها یک مراقب سلامت مستقر شود.

حریرچی ادامه داد:‌ مراقبان سلامت به پزشکان عمومی که سطح بالاتر خدمات هستند متصل هستند و افراد در معرض خطر را به پزشکان عمومی ارجاع می‌دهند. این اقدام بزرگ زمینه اجرای طرح نظام ارجاع را فراهم می‌کند.

قائم مقام وزارت بهداشت گفت: خدمات فعال بهداشتی و درمانی هم اکنون تا حدی با حضور بهورزان در روستاها برای ۲۳ میلیون روستایی و ساکن شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر اجرا شده و با اجرای طرح خدمات بهداشتی- درمانی حاشیه نشینان زمینه برای اجرای بهتر نظام ارجاع فراهم می‌شود، گر چه اجرای کامل نظام ارجاع به یک تا دو دهه زمان نیاز دارند و باید جامعه پزشکی و مردم برای قبول این سیستم آموزش ببینند.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: در زمان حاضر ۲ هزار پزشک متخصص به ۱۷۰۰ پزشک متخصصی که قبلاً در مناطق محروم حضور داشتند، اضافه شده و با استقرار ۳۹۰۰ پزشک متخصص در مناطق محروم هیچ کمبودی از نظر خدمات تخصصی در این مناطق نداریم. این کار بزرگی است که خود ما هم سال گذشته باور نمی کردیم عملی شود.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۰۰:۴۶زهرا بخشی 0 0

    ازمون استخدامی برای مناطق حاشیه نشین مهلت ثبت نام در شبکه های بهداشت تا چه تاریخی است 
                                

نظر شما