شناسهٔ خبر: 90412 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

عراقی‌ها بر دیوار شهرهای جنگی چه نوشتند/ سند تجاوز بعثی‌ها

دیوار43 جاسم غضبانپور یک مجموعه دو جلدی از عکس‌های مربوط به دیوارنگاری های عراقی‌ها و رزمندگان ایرانی در دوران دفاع‌مقدس دارد که قصد دارد آن را با عنوان «یادگاری‌های همسایه» منتشر کند.

به گزارش نماینده، جاسم غضبانپور در گفتگو با مهر با اشاره به فعالیت‌هایی که در حال حاضر در حوزه عکاسی دارد، گفت: هم در حوزه فرهنگ و هنر ایران و هم در زمینه جنگ کتاب هایی برای چاپ آماده دارم ولی تنها مشکل برای چاپ، مسایل مالی است. به عنوان مثال در حال حاضر دو جلد کتاب با عنوان «یادگاری‌های همسایه» از مدت‌ها قبل قرارست به انتشار برسد اما شرایط فراهم نیست.  

این هنرمند عکاس در توضیح خود درباره این کتاب ها بیان کرد: یک جلد از این مجموعه دیوارنگاری های عراقی ها در زمانی که خرمشهر را اشغال کرده بودند به تصویر می‌کشد و جلد دوم مربوط به دیوارنگاری ها و نوشته های ایرانیان در سنگرها و نقاط مختلف جبهه است.

وی با اشاره به اهمیت به تصویر کشیدن دیوارنگاری های دوران دفاع مقدس عنوان کرد: اگر دیوارنوشته های عراقی ها را نگاه کنید به سخن امام خمینی (ره) درباره مظلومیت و حقانیت ایرانیان پی می برید چون آنچه که بر در و دیوار نوشته شده است از تجاوز بعثی ها به ایران حکایت دارد.  در این عبارت ها بیان شده است  «ما آمده ایم که بمانیم»، «عراق نقشه منطقه را عوض خواهد کرد» و یا «تمام کشورهای عربی علیه ایران متحد شده اند» و تمام این جملات حقانیت ما در طول ۸ سال دفاع مقدس را نشان می دهد.

عکس از غضبانپور

غضبانپور درباره دلیل عکاسی از این دیوارنوشته ها بیان کرد: اگر بخواهیم تجزیه و تحلیل درستی از ۸ سال دفاع مقدس داشته باشیم باید تک تک این عکس ها و دیوارنوشته ها را ببینیم و  دیدن این دو جلد کتاب برای کسانی که می خواهند در مورد جنگ مطالعه کنند، ضروری است.

وی درباره عکس هایی که از دست نوشته های ایرانی ها گرفته شده است نیز بیان کرد: بعضی از این نوشته ها کاملا شخصی هستند. یعنی زمانیکه یک رزمنده در خلوت بوده و جمله ای را در سنگر خود نوشته است. شما می توانید آنچه را که از دل برمی آید در این نوشته ها ببینید. این عکس ها باطن جنگ ما را نشان می دهد که عده ای برای حقانیت خود ایستادگی کرده اند.

این هنرمند در پایان بیان کرد: در حوزه جنگ، عکس ها و مجموعه های تصویری بسیاری داریم که متاسفانه به چاپ نرسیده اند. بخشی از این مساله به هزینه آن بازمی گردد که کمتر کسی حاضر است در این زمینه ها هزینه کند.

غضبانپور انتشار جلد دوم کتاب «شاهدان شهر» و چاپ دوم کتاب «شهدای تیپ ۲۲ بدر» را هم در دست دارد.

به گفته وی قرار است عکس یادگاری بچه های دوران جنگ خرمشهر که در ابعاد چهل در چهار متر در موزه دفاع مقدس خرمشهر نصب شده، در موزه دفاع مقدس تهران هم نصب شود.  

نظر شما