شناسهٔ خبر: 90407 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

آزادراهی که دوسال پس از افتتاح همچنان مسدود است!

آزادراه43 در حالی اسفند سال ۹۱ قطعه ۴ آزادراه تهران - شمال افتتاح شد که هنوز این قطعه در اغلب روزهای سال مسدود بوده و زیرسازی آن به طور کامل انجام نشده است.

به گزارش نماینده از مهر، اسفند سال ۹۱ بود که قطعه ۴ آزادراه تهران - شمال که از مرزن آباد تا چالوس ادامه دارد، افتتاح شد اما طولی نکشید که این آزادراه به روی خودروها بسته شد، موضوعی که از آن زمان تاکنون ادامه دارد و همچنان این قطعه به غیر از زمان های پیک سفر به روی خودروها بسته است.

در واقع در زمان‌های پیک سفر مانند نوروز، این قطعه به روی مسافران باز می‌شود تا حجم ترافیک در جاده چالوس را کاهش دهد اما به دلیل نبود ایمنی کافی در مسیر و احتمال رانش کوه بلافاصله پس از اتمام تعطیلات، دوباره به روی خودروها بسته می‌شود.

به گفته پیمانکار این پروژه، هنوز این قطعه به اصلاحات و ایمن سازی نیاز دارد و تردد خودروها در این مسیر با ایمنی کافی همراه نیست، زیرا هنوز جای پارک خودروها در کناره‌های آزادراه ساخته نشده به همین دلیل پلیس راه نمی تواند در این مسیر مستقر شود.

همچنین یک لایه آسفالت برای این مسیر انجام گرفته است در حالی که باید ۴ لایه آسفالت داشته باشد که در حال حاضر هم پیمانکار مشغول کار روی لایه دوم آسفالت هستند، بنابراین زیرسازی پروژه هم به درستی انجام نشده است.

از سوی دیگر، باید به موضوع رانش و ریزش کوه در این مسیر اشاره کرد که هنوز این مشکل حل نشده است و هر لحظه امکان دارد که با تردد خودروها کوه ریزش کرده و صدمات زیادی را در پی داشته باشد، به همین دلیل در اغلب مواقع سال، این مسیر به روی خودروها بسته می‌شود.

براساس این گزارش، افتتاح زودهنگام این پروژه باعث ضربه‌های زیادی به این مسیر شده است به طوری‌که هزینه اصلاحاتی که در حال حاضر بر روی این مسیر انجام می‌شود، کمتر از هزینه ساخت آن نیست، زیرا تردد خودروها در طول این مدت، مشکلاتی را برای پروژه به وجود آورده است.

پایان ساخت تونل‌ها در قطعه یک آزادراه

همچنین قطعه یک این آزادراه که از تهران تا شهرستانک ادامه دارد و یکی از مهمترین قطعات این پروژه محسوب می شود، در حال ساخت از سوی چینی ها است و ۶۰ کیلومتر مسیر کنونی را کوتاه می کند.

در واقع چینی ها که از سال‌های گذشته به دلیل مشکلات مالی، پروژه را با کندی به پیش می بردند، از سال گذشته و با گشایش‌هایی که در فاینانس ایجاد شد، با سرعت به کار خود ادامه می‌دهند که به گفته مسئولان این آزادراه، تاسال دیگر این بخش هم به پایان می‌رسد. در حال حاضر ساخت تونل‌های این قطعه به پایان رسیده است و ۸۰ درصد پل ها هم ساخته شده که بخش زیادی از این پروژه را تشکیل می داده است.

البته قطعات دو و سه این آزادراه که از شهرستانک تا مرزن آباد ادامه دارد، هنوز به جایی نرسیده و مطالعات جدیدی بر روی آن در حال انجام است که پس از انجام مطالعات، چگونگی تکمیل ساخت این آزادراه مورد بررسی قرار می گیرد.

از سوی دیگر، دولت تصمیم گرفته که برای راهکار موقتی، جاده چالوس را در این قطعات دو و سه، تعریض کند تا خودروها در زمان خروجی آزادراه با ترافیک کمتری روبرو باشند و در زمان های پیک سفر، افزایش ورودی خودروها از سمت آزادراه به جاده گره ترافیکی کمتری را به دنبال داشته باشد.

نظر شما