شناسهٔ خبر: 89910 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

برگی از تاریخ معاصر ؛

خطبه های خواندنی هاشمی رفسنجانی؛ زنی که قرار نبود هلو باشد و شغل مردم که باید کنترل می شد !

آیت الله هاشمی آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه ۲۷ فروردین ۱۳۶۱ درباره مسائل مختلف سخن گفته اند که امروز به اکثر آن ها اعتقاد نداشته و یا سخنی خلاف آن می گویند . در ادامه ضمن گزارش مبسوط این سخنان به نقد آن با توجه به رویکرد و سخنان امروز ایشان می پردازیم .

به گزارش نماینده آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه ۲۷ فروردین ۱۳۶۱ درباره مسائل مختلف سخن گفته اند که امروز به اکثر آن ها اعتقاد نداشته و یا سخنی خلاف آن می گویند . در ادامه ضمن گزارش مبسوط این سخنان به نقد آن با توجه به رویکرد و سخنان امروز ایشان می پردازیم .

 

آیت الله هاشمی : باید شغل مردم توسط حکومت کنترل شود

وی افزود : کشورهایی که بر اعصابشان مسلط هستند در دوران تحصیل بچه ها را تست می کنند و سعی می کنند بچه ها را در آن مسیری در تحصیل بیندازند که استعدادهای اصولی شان درست بهره برداری شود، ما اگر بخواهیم با روانشناسی صحیح این کار را بکنیم باید مواظب باشیم که مثلا آدم پول دوست دکتر نشود، برود کارخانه دار بشود، اگر دکتر بشود می خواهد هر ساعت ۲۰۰ نسخه بنویسد و چشمش دم در است که مریض پیدا بشود، آدمی که دارای عاطفه قوی است را باید در مسیر طبابت انداخت که از دیدن قیافه مریض متاثر شود و تا او را شفا ندهد آرام نگیرد.

وی ادامه داد : انسان های قدرت طلب و حراص را نباید گذاشت سیاستمدار شوند و یا در کارهای تجاری قرار گیرند، این ها اگر این کاره شدند بازار سیاه درست می کنند و کثافتکاری راه می اندازند، در هر حال استعدادها را باید در مسیر خود به کار انداخت.

شعارهای اسلامی مردم فلسطین و مسیری که نباید منحرف شود

هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم به مسئله فلسطین پرداخت و با اشاره به اسلامی بودن شعارهای مردم فلسطین این امر را موضوع جدیدی در تاریخ فلسطین دانسته و ادامه داد : شعارها اسلامیست الله اکبر است لا اله الا الله است اگر صحیح باشد من مطمئن نیستم شعارهای شبیه ایران است روی رهبری امام شعار دارند البته ما ادعا نداریم که فلسطین را باید ایران آزاد بکند آن رهبری که می گویند یک رهبر معنویست یعنی حرکتی که امام کرده اند و راه انداختند هر مسلمانی می فهمد این راه صحیح است ما این حد را توقع داریم که آن افکار و شیوه امام و راه امام برایشان انتخاب شده باشد و الا فلسطین را باید خود فلسطینی ها و در حال حاضر سازمان آزادیبخش فلسطین که غیر از آن ما مرکز مشروعی و مهمی برای اداره این حرکت ها نداریم آن ها  باید اداره کنند.

وی افزود : اگر به اسلام تکیه کردند باید بفهمند دیگر سلاطین نفتی که به اسم اسلام حکومت می کنند و نفت را در خدمت کفر و صهیونیسم قرار دادند آن بت دیگر نمی تواند حامی فلسطین باشد این را باید بفهمند. باید بفهمند که از این به بعد دیگر ارتجاع عربی که پنجه در پنجه آمریکا دارد و با او متحد شده علیه خلق های محروم آن دیگر نمی تواند پیش قراول حرکت اسلامی باشد اگر این ها این تشخیص را داده باشند و این طوری شروع کرده باشند راهشان به جایی می رسد و می شود به این حرکت امیدوار بود.

چپ و راست همه جهنمی هستند

هاشمی در ادامه با اشاره به جریان های سیاسی چپ و راست در ایران، فلسطین و ...و خطر این جریان ها برای انقلاب ها گفت : شروع حرکت اسلامی است و مایه حرکت فکر اسلامی است و فکر اسلامی از جمهوری اسلامی و از امام شروع شده چپی ها هم دروغ می گویند چپیند البته چپ هم باشند ما قبولشان نداریم برای ما چپ و راست فرق نمی کند و هر دو آن ها به جهنم هستند آن چیزی که مهم است این است که دروغ می گویند شعار چپ یک مقدار در طبقه محروم خریدار دارد طبقه سرمایه دار و پولدار آن ها که هیچ شعاری جذبشان نمی کند و فقط وافور و منقل و شراب و این جور چیزها آن ها سرشان می شود آن طبقه ای که می توانند حرکت بکنند جان بدهند کار بکنند و از این کارها این ها را مثلا با شعار کار برای حق کارگر و مسکن و فلان می شود راه انداخت در لبنان هم همین است. در ایران هم همین است، گروه های لبنانی اسمشان چپ است از صدام پول می گیرند و صدام هم از آمریکا ...

وی  ادامه داد : صدام، آمریکا، عربستان و اردن و همه این ها سر و ته یک کرباسند و با هم کار می کنند و حالا در فلسطین حرکت اسلامی شروع شده بمبش را توی سر مردم شیعه جنوب لبنان می اندازند؟ آن هم کی می اندازد؟ حزب کمونیستی که تا حالا شعار ضد اسرائیلی می داد و چپی ها و ملی گراها و گروه مشترک و خائنی که لبنان را به خاک و خون کشیدند.

مذاکره کنید باخته اید

هاشمی در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه گفت : برادران فلسطینی بدانید اگر کشیده شدید به مذاکره باخته اید، اگر کشیده شدید به میانجیگری شیوخ و سلاطین و رئیس جمهور های قلابی باخته اید. بازوی خودتان را، خودتان، خون خودتان، شهادت خودتان می تواند آدم ها را دنبال شما بیاورد.

وی افزود : شما اگر در میدان باشید و خون بدهید و جان بدهید و مال بدهید و تحمل خسارت بکنید مردم دنیا دنبال شما می آیند و دولت ها چون سال ها شعار ضد اسرائیلی داده اند دیگر جرات نمی کنند که با شما مخالفت کنند و مجبورند بیایند، فقط اجازه ندهید که این ها در کار شما دخالت کنند.

مبارزه مسلحانه راه رهایی فلسطین

هاشمی استمرار در مبارزه و تحریم اقتصادی حامیان اسرائیل را گام های بعدی دانست و گفت : مرحله چهارم آن است که باید جهاد آزادی بخش مسلح شروع بشود و نیروهای اسلامی وارد شوند و نیروهای کمونیستی را هم نپذیرند این ها اگر در صفوف شما بیایند در میان شما تفرقه می پراکنند بگذارید که مسلمان های خالص که ما در پیشاپیش آن ها خواهیم آمد بیایند و آن جا در کنار شما خون بدهند تا اسرائیل را بیرون کنیم و فلسطین را آزاد.

الگوی زن ایرانی زنان برهنه غربی نیستند

هاشمی در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه با اشاره به ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها اظهار داشت : ستاره های سینما نمی توانند الگوی زن باشند، آن خانمی که از بالا تا سینه خودش را لخت می کند و از پائین تا بالای زانو و همه همتش این است که یک مشت جوان را منحرف کند این که الگو نمی شود، روز زن که دیروز بود روز الگو گیری است.

وی ادامه داد : از ما می پرسند که جمهوری اسلامی برای خانم ها چه کرده جوابش روشن است خانم ها را از یک جهنمی که پهلوی ها و پسر پهلوی ها و غربی ها و شرقی ها برایشان درست کرده بودند نجات دادیم.

زن غربی مثل یک هلوی پوست کنده!

هاشمی گفت : دروغ می گویند آن هایی که دم از آزادی می زنند و می خواهند زن را تبدیل به یک کالا بکنند  زن را تبدیل به یک عروسک بکنند یا توی سینما، یا لب دریا، یا توی تماشاخانه و یا توی کاباره و خیابان و اداره وسیله عیاشی و وسیله لذت و تمتع مردها بشود. همان هایی که این کار را می کنند مردهایش را لخت نمی کنند و خانم ها را لخت می کنند مرد از سرش کلاه گرفته تا کفش پاهایش تمام بدنش پوشیده است اما خانم همراهش می آید مثل یک هلو پوست کنده کنارش می گذارد و به مردم نشان می دهد و به مردم نشان می دهد این آزادی زن است چه ربط به آزادی دارد. این کلاهی است که سر زن ها گذاشته اند و بدبختشان کرده اند که به اسم آزادی تبلیغشان کنند به یک وسیله سکس و لوکس و وسیله تهییج چشم ها ولذات آنی مردها، کلاه سر زن ها گذاشته اند و این احمق ها هم باور کرده اند.

هاشمی در ادامه از تعدادی از انقلابیون که در فرانسه توسط دولت این کشور به اسارت گرفته شده و در بند هستند و دست به اعتصاب غذا زده اند خواست به اعتصاب خود پایان دهند تا دشمنان شاد نشوند.

و اما امروز ...

 درباره سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه های ۲۷ فروردین ۱۳۶۱ گفتنی هایی است که به اختصار به آن ها می پردازیم؛

۱- هاشمی رفسنجانی در بخش نخست خطبه ها به مانند هفته های گذشته به عدالت در اسلام و نظام اقتصادی اسلام می پردازد و در بخشی از خطبه اول نماز جمعه خود می گوید حکومت باید شغل مردم را کنترل کند تا هر کسی هر شغلی را صاحب نشود و این با قانون اساسی جمهوری اسلامی به صراحت در تناقض است. در فصل سوم قانون اساسی و ذیل حقوق ملت آمده است [اصل ۲۸ ] «هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند.»

در  فصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی و اصل ۴۳ این قانون آمده است : «  برای‏ تأمین‏ استقلال‏ اقتصادی‏ جامعه‏ و ریشه‏ کن‏ کردن‏ فقر ومحرومیت‏ و برآوردن‏ نیازهای‏ انسان‏ در جریان‏ رشد، با حفظ آزادی‏ او، اقتصاد جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ بر اساس‏ ضوابط زیر استوار می‏ شود: ....۴-  رعایت‏ آزادی‏ انتخاب‏ شغل‏، و عدم‏ اجبار افراد به‏ کاری‏ معین‏ و جلوگیری‏ از بهره‏ کشی‏ از کار دیگری‏.» بر این اساس تلاش حکومت برای تعیین شغل شهروندان امری خلاف قانون اساسی است.

۲ – زمانی که آیت الله هاشمی رفسنجانی معتقد است که هر کسی نباید هر شغلی را داشته باشد و نظام اسلامی باید شغل مردم را کنترل کند و اجازه آن را ندهد که فرد پول دوست پزشک و فرد قدرت طلب مسئول شود چگونه در فتنه ۸۸ از افرادی حمایت کرد که قدرت طلبیشان محرز بوده و این قدرت طلبی هزینه های سنگینی را به جمهوری اسلامی تحمیل نمود.

۳- هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از خطبه ها به مسئله فلسطین پرداخته و بر اسلامی بودن آن و به حق اشاره کرده و خواستار آن می شود که مردم فلسطین به سخنان گروهک های چپ و راست گوش نداده و تنها اسلام را محور حرکت های خود قرار دهند و آیا هاشمی امروز نیز این گونه است؟ آیا او به محور وحدت گروهک های چپ و راست تبدیل نشده است؟ در این زمینه گفتنی هایی است که پرداختن به آن شاید صلاح نباشد!

۴ – هاشمی در بخش دیگری از خطبه ها به موضوع زن مسلمان می پردازد و این که الگوی زن مسلمان نه زن برهنه غربی که حضرت زهرا سلام الله علیها است و این سخن حقی است که گذشت زمان رنگ کهنگی به آن نمی دهد و عجیب آن که هاشمی و اعوان و انصار او امروز از این الگو عدول کرده اند! وی در همایش بزرگداشت بانوی انقلاب که اخیرا برگزار شد با تأکید بر این نکته که زنان باید حجاب اسلامی را در خیابان‌ها رعایت کنند، افزود: «اینها فرعیاتی است که توجه به آنان در کنار توجه به اصول اسلامی قابل قبول است.» هاشمی از سویی حجاب را ضروری می خواند و از سوی دیگر آن را مسئله ای فرعی می داند! حال این سخنان را مقایسه کنید با اظهارات هاشمی در فروردین ماه سال ۱۳۶۱ و در کل دهه ۶۰ که با چه شور و ذوق و هیجانی از الگو گیری زنان از فاطمه زهرا سلام الله علیها سخن می گفته و تبدیل زنان به ملعبه هوسرانی مردان در غرب را مورد نکوهش قرار می داد.

نظر شما