شناسهٔ خبر: 89871 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

سفیر ایران در بوسنی و هرزگوین:

کشورهای گروه ۱+۵ رویکرد خود را در برابر ایران تصحیح کرده اند

سفیر ایران در بوسنی سفیر ایران در سارایوو: امروز کشورهای گروه ۱+۵ رویکرد خود را در برابر ایران تصحیح کرده اند، زیرا متوجه شده اند که با تحریم های غیر قانونی و اشتباه و فشار نمی توانند یک ملت بزرگ، غیور، مسلمان، تاریخ ساز و فرهنگ ساز را به تسلیم وادار کنند.

به گزارش نماینده به نقل از  ایرنا، سید حسین رجبی در گفتگو با خبرگزاری رسمی بوسنی و هرگوین(فنا) با بیان اینکه ایران از ابتدای مذاکرات هسته ای در همکاری و تعامل بوده و همواره حسن نیت خود را اثبات کرده است، افزود: بیانیه لوزان یک قدم به جلو است و در این مسیر تحریم ها، فشار و تهدیدها کنار گذاشته می شوند.  

ما در مذاکرات به دنبال باخت کسی نیستیم بلکه به دنبال احقاق حقوق قانونی و مذاکراتی هستیم که همه طرف ها در آن برنده خواهند بود.

رجبی گفت: بر خلاف برخی کشورهای خاورمیانه که عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی نبوده و به قوانین بین المللی اعتنا نمی کنند، ما از ابتدا عضو آژانس بوده و تعهدات بین المللی خود را پذیرفته ایم و در ۱۴ سال گذشته نیز به خاطر شفافیت بیشتر در زمینه بازرسی مستمر بیشتر از تعهدات بین المللی و قوانین آژانس بین المللی انرژی هسته ای همکاری کرده ایم.

وی با اشاره به فتوای آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران مبنی بر ممنوعیت صریح استفاده از برنامه هسته ای برای مقاصد نظامی یادآور شد که رهبر معظم انقلاب اسلامی پنج شنبه گذشته پس از حصول توافق گفت که هنوز هیچ چیز نهایی نشده و او نه مخالف است و نه موافق.

سفیر ایران در بوسنی و هرزگوین با اشاره به مواضع مقامات بلند پایه کشورمان در رابطه با ادامه روند مذاکرات افزود: رهبر انقلاب اسلامی از ابتدا با مذاکرات موافق بوده اند و درخصوص بیانیه لوزان گفتند که هنوز اتفاقی نیفتاده است که تایید یا رد کنند و باید منتظر مذاکرات در آینده بمانیم. ایشان هرگز مخالف مذاکرات نبوده اند.

رجبی افزود: نظر به تجربه منفی در خصوص مذاکره با آمریکایی ها و عهد شکنی آنان، رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی ایران خوشبینی زیادی نسبت به پایبندی آمریکایی ها به توافقی که خواهند کرد ندارند. رهبر معظم ایران از تیم مذاکره کننده کشور همواره حمایت کرده ا ند.

رجبی درباره موضع کنگره آمریکا و ریاست جمهوری این کشور در رابطه با تفاهم سوییس گفت: رژیم صهیونیستی همواره اعمال فشار بر مذاکره کنندگان را دنبال کرده و سخنان نمایشی، طنز آمیز و خشونت بار نتانیاهو در سنای آمریکا نشانه واضح این رویکرد است.  

وی افزود: آنها دانشمندان ما را کشتند و از هیچ تلاشی جهت مخدوش کردن وجهه ایران در جهان فروگذار نکردند. اما امروز جهان به صحت سخنان ایران و کذب بودن ادعاهای غیر واقعی تندروها و مخالفان مذاکرات پی برده است.

سفیر ایران در سارایوو ادامه داد: امروز کشورهای گروه ۱+۵ رویکرد خود را در برابر ایران تصحیح کرده اند، زیرا متوجه شده اند که با تحریم های غیر قانونی و اشتباه و فشار نمی توانند یک ملت بزرگ، غیور، مسلمان، تاریخ ساز و فرهنگ ساز را به تسلیم وادار کنند. امیدوار هستیم آخرین گام برای راه حل نهایی این مساله قبل از ۳۰ ژوئن برداشته شود.

رجبی در ادامه به مسایل اقتصادی جهانی و اعمال تحریم ها اشاره کرد و گفت: درحالی که جامعه جهانی با بحران اقتصادی و بی کاری روبرو شده است، ظرفیت های اقتصادی جامعه ۸۰ میلیونی ایران پنهان نیست و امروز شرکت های متعدد اروپایی، آسیایی و آمریکایی جهت حضور و استفاده از فرصت های به وجود آمده تلاش می کنند و خوشبختانه چارچوب توافق لوزان درباره برنامه هسته ای درب ها را به روی سرمایه گذاری های خارجی باز کرده است.  

وی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص فعالیت های تروریستی در خاورمیانه گفت: ایران خود نیز قربانی تروریسم بوده است، زیرا برخی از کشورهای همسایه و برخی کشورهای غربی از سازمان های تروریستی چون گروه مجاهدین خلق بر علیه مردم ایران به خصوص در دوران حکومت صدام حسین حمایت کرده اند.  

ایران با توجه به تجربه ای که در رابطه با حمایت کشورهای غربی از گروه های تروریستی دارد، همواره به کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه خاورمیانه توصیه کرده که از این رویکرد دست بردارند و حمایت از گروه های تروریستی را متوقف کنند.  

رجبی افزود: متاسفانه، برخی کشورهای منطقه خاورمیانه با حمایت های پشتیبانی و مادی در تشکیل گروه های تروریستی چون القاعده، جبهه النصره و داعش نقش داشته اند و با در اختیار قرار دادن سرزمین خود به این گروه ها امکان ورود آنها به عراق و سوریه را موجب شدند.  

علاوه بر این، برخی کشورهای غربی با حمایت های مادی و نظامی به گسترش این گروه ها کمک کردند.

وی در رابطه با اوضاع یمن تاکید کرد: ایران برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای حل و فصل بحران این کشور تلاش می کند. همه کشورهای منطقه را به دوستی و برادری و صلح و امنیت دعوت می کنیم و از آنها می خواهیم دست به دست هم داده تا در یمن آتش بس برقرار شود و به مردم این کشور کمک کنیم.

رجبی افزود: باید بدانیم آینده یمن به دست مردم این کشور شکل خواهد گرفت و نه کشورهای دیگر. موضع جمهوری اسلامی ایران درباره همه کشورها از جمله یمن کاملا روشن بوده و آن مخالفت با مداخله خارجی است. بنابراین، از نظر ما توقف حملات و عدم دخالت خارجی در امور یمن تنها راه حل برای رفع بحران این کشور است.  

رجبی افزود: همکاری و تعامل فی مابین احزاب و مردم و تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه احزاب و گروه ها تنها راه حل برای رفع بحران یمن است و همه کشورها باید در رابطه با این مساله کمک کنند.

نظر شما