شناسهٔ خبر: 89869 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

حمایت همسر شهید شهریاری از تیم هسته ای/ رهبري ادامه مذاكرات و رسيدن به توافق را هموار و تقويت كردند

 بهجت قاسمی همسر شهيد شهرياري گفت: سخنان رهبري موجب تقويت مذاكره كننده هاي ايراني و ايشان راه ادامه مذاكرات و رسيدن به توافق را هموار و تقويت كردند ولي طرف مقابل مخصوصا آمريكا غير قابل اعتماد است.

به گزارش نماینده، دکتر بهجت قاسمی همسر شهيد شهرياري در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: رفع تحريم ها و لغو قطعنامه ها در صورتي روي خواهد داد كه طرف مقابل به تعهدات خود پايند باشد تا اين موارد عملي شود كه خود جاي ترديد و شك دارد و دولتمردان ما بايد در اين مورد جدي و دقيق باشند.

وي تصريح كرد: به نظرم بالاتر از غني سازي، سانتريفوژ، مذاكره، توافق، قطعنامه ها و ... اين وحدت و يكپارچگي مردم و دولت مردان است و دستاورد است و به كشور قدرت مي دهد و كمك مي كند كه شرايط بهتري ايجاد شود.

وي افزود: وقتي امروز در مذاكرات به اينجا رسيده ايم به خاطر مقاومت و حمايت همه جانبه مردم و رهبري بوده است.

وي اضافه كرد: شعاري هم كه رهبري براي امسال انتخاب كرده اند در همين راستاست و بسيار هوشمندانه بود و گويا همه چيز را مي دانستند.

همسر شهيد شهرياري با اشاره به سير فشار آمريكا و كشورهاي غربي براي جلوگيري از دستيابي ملت ايران به فن آوري ها نوين و زحمات دانشمندان هسته اي كشورمان گفت: زماني كه اولين مذاكرات با غربي ها آغاز شد زماني بود كه ما هيچ چيز نداشتيم نه سانتريفوژ  نه دانش غني سازي و نه اورانيوم غني شده و ... با دست خالي وارد مذاكرات شديم و تعليق را پذيرفتيم. تجربه اي بود آن زمان.

دکتر بهجت قاسمی افزود: به نظر من وضعيت خوبي نبود وقتي ديديم كه آنها به تعهدات خود عمل نمي كنند همه چيز باز شروع به كار كرد در آن زمان چون سوخت راكتور تهران در حال تمام شدن بود و به علت تحريم ها ها به ما سوخت داده نمي شد باعث شد كه دانشمندان هسته اي به اين سمت حركت كنند كه خودشان دست به ساختن بزنند يعني مجبور شديم كه خودمان بسازيم و اين يك لطف الهي بود.  

وي اضافه كرد: مرحوم دكتر شهرياري و دوستان و همكاران ايشان فعاليت هاي گسترده اي در آن دوران انجام دادند و اكنون بخش زيادي از دانش و فناوري هسته اي در ايران بومي شده است و ما چه در اين زمينه فعاليت داشته باشيم و چه نداشته باشيم دانش آن را داريم اما از طرف ديگر به دليل ماهيت استكباري و استعماري غرب و برخي سياستها، قطعنامه هاي شوراي امنيت عليه ما صادر شد و تحريم ها زياد شد و اكنون كشور با مشكلاتي مواجه شده است.

وي خاطرنشان ساخت: نمي توان گفت كه «خب تحريم كنند و هر چقدر مي خواهند قطعنامه بدهند»؛ نمي شود كه با كشورهاي ديگر ارتباط نداشت. براي پيشرفت و حركت به جلو نياز به تعامل با دنيا داريم. به هر حال با روي كار آمدن دولت جديد و سياست هاي آن و اشراف كامل رهبري بر امور، غربي ها به اين نتيجه رسيدند كه اين فضاي ايران هراسي در دنيا را تعديل كنند. دنيا نياز به تعامل با ايران دارد.

همسر شهيد شهرياري با اشاره به حمايت هاي همه جانبه رهبري از مذاكرات و تيم مذاكره كننده ايراني گفت: ابعاد كلي مذاكرات با موافقت حكيمانه رهبر معظم انقلاب در جريان بوده و هست.  

دکتر بهجت قاسمی افزود: كشورهاي ۱+۵ نيز هر چقدر تحريم كردند و فشار آوردند به اين نتيجه رسيدند كه ايران كوتاه نمي آيد و لذا جهان همه مشتاق بود مذاكره به نتيجه برسد گزينه هاي نظامي هم در رسانه ها مطرح مي شد ولي مي دانستند كه به نفع خودشان هم نيست.

وي اضافه كرد: به لطف خداوند ما نيز در مذاكرات تيم كار كشته و متخصصي هم در زمينه ديپلماسي و هم در بخش فني داشتيم كه در كنار هم اين مذاكرات بسيار سخت را مديريت كردند. صحنه اي كه يك طرف ميز مذاكره ۶ قدرت جهاني در كنار هم و طرف ديگر ايران به تنهايي با آها گفتگو مي كرد. اين براي من احساس غرور داشت كه مذاكره كنندگان آنقدر با اعتماد به نفس داشتند و خودشان را قوي مي دانستند كه توانسته اند در اين فضا جلو قدرت هاي خارجي عرضه اندام كنند و انصافا هم چيزي كم نياوردند و بر حفظ حقوق ايران پافشاري كردند و ايستادند.

همسر شهيد شهرياري تصريح كرد: تعدادي از ديپلمات هاي هاي كشورمان كه به تعبير رهبر انقلاب فرزندان و دلسوزان انقلابند مسوول اين پرونده هستند خيلي ظلم بزرگي است كه فكر كنيم كساني كه مسووليت اين پرونده را دارند به فكر منافع ايران نيستند. اين ها دلسوز هستند و انسان هاي متخصص و كاركشته اي هستند و با مشورت و تدبير رهبري با زحمات زياد به اين تنيجه رسيده اند و جاي قدرداني دارد.

دکتر بهجت قاسمی خاطرنشان ساخت: امروز فضا فرق مي كند امروز با دست پر پاي ميز مذاكرات نشسته ايم و دانش هسته اي را داريم و ديگر با گذشته نمي توان شرايط را مقايسه كرد. بايد دقت شود كه رهبري بر تمام جريانات اشراف كامل دارند و چنانچه اين شرايط به اعتبار و عزت ايران لطمه اي وارد كند ايشان بدون هيچ ملاحظه اي جلويش را خواهد گرفت چنانچه در صحبتهاي ايشان خط قرمز ها را مشخص كردند.

نظر شما