شناسهٔ خبر: 89591 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

وزیر ارشاد به شبنامه‌ها اخطار داد/ دغل‌بازی خبرنگار اسرائیلی

علی جنتی وزیر ارشاد با اشاره به آنچه او دغل‌بازی خبرنگار روزنامه اسرائیلی در سفر به ایران نامید، در خصوص آخرین تحولات مربوط به نمایشگاه کتاب تهران نیز گفت: امسال شاهد برپایی تالارهای گفتگو در مصلی خواهیم بود.

به گزارش نماینده از مهر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهرروز دوشنبه (۲۴ فروردین ماه) در حاشیه مراسم بزرگداشت روز زن که در محل این وزارتخانه برگزار شد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوالی درباره ویژگی‌های بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که تا چند روز دیگر در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) آغاز به کار خواهد کرد، گفت: بخش قابل توجهی از نمایشگاه کتاب امسال به تشکل‌های نشر و اتحادیه ناشران و کتابفروشان واگذار شده است و بیشتر‌ کارهای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت بر عهده وزارت ارشاد است.

وی افزود: در حوزه بین‌الملل نیز امسال تلاش شده به تعداد ناشرانی که حضور پیدا می‌کنند، افزایش پیدا کنند و کیفیت این حضور هم ارتقا یابد. تا الان تعداد قابل توجهی از ناشران خارجی، کتاب‌های خود را به نمایشگاه آورده‌اند. علاوه بر این امسال ما شاهد برپایی تالارهای گفت‌وگو در نمایشگاه کتاب خواهیم بود که زمینه مناسبی برای بحث و تبادل نظر میان شخصیت‌های علمی، فرهنگی و فکری کشور است و می‌تواند به ارتقای کیفی وضعیت کتاب نیز منجر شود.

همه سایت‌ها باید برای مجوز اقدام کنند

رئیس هیات نظارت بر مطبوعات در مورد برخورد با سایت‌‌هایی که به گفته مسئولان وزارت ارشاد بیشتر شبیه شبنامه هستند و هویت آنها نامشخص است، گفت: آنچه که ما در حال حاضر دنبال می‌کنیم، این است که سایت‌هایی که مجوز ندارند، برای اخذ مجوز اقدام کنند. دقیقا مانند ناشران و چاپخانه‌هایی که نشریه یا کتابی را چاپ و منتشر می‌کنند. سایت‌ها هم مشمول قانون مطبوعات هستند و نظارت لازم بر سایت‌ها همانند مطبوعات صورت می‌گیرد.

جنتی اضافه کرد: در چند ماه گذشته تعداد قابل توجهی از مسئولان سایت‌ها، به سامانه مربوطه، مراجعه و نسبت به ثبت سایت خود در آن سامانه اقدام کرده‌اند. با این وجود هنوز بخش عظیمی از سایت‌ها فعالیت‌ می‌کنند که اینها دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات نیستند که چنانچه در اسرع وقت نسبت به اخذ مجوز اقدام نکنند، ما آنها را برای برخورد قانونی، به وزارت ارتباطات معرفی می‌کنیم و فهرست اسامی آنها به اطلاع مسئولان مربوطه جهت اعمال قانون، خواهد رسید. این سایت‌ها پس از آنکه مجوز فعالیت را دریافت کردند، تحت شمول قانون مطبوعات قرار می‌گیرند و مرتباً رصد خواهند شد و همانند سایر رسانه‌ها چنانچه مرتکب تخلفی شوند، مطابق قانون با آنها برخورد می‌شود.

در جریان مخالفت با اجرای اپرای سعدی در شیراز نیستم

وی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد علت مخالفت وزارت ارشاد با اجرای اپرای سعدی کاری از بهروز قریب‌پور در شهر شیراز، گفت: من در جریان این مساله نیستم و باید آن را بررسی، آن وقت اظهارنظر کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوالی درباره نحوه ورود خبرنگاری از یک رسانه رژیم صهیونیستی (یدیعویت ـ آهارونوت) به ایران و وظیفه دستگاه‌های نظارت‌کننده در این خصوص، ‌با تاکید بر اینکه وی مجوزی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فعالیت خود نداشته است، تاکید کرد: دغلی که آنها به کار برده‌اند، این بوده که در پاسپورت اروپایی وارد ایران شده و ثانیاً به عنوان توریست به ایران آمده است. البته ما یک کمیته سه نفره داریم که تقاضای خبرنگاران خارجی غیرمقیم را برای سفر به ایران جهت انجام کارهای خبری بررسی می‌کند و مثلاً به آنها اجازه می‌دهد که به ایران بیایند و مدت زمان اقامت آنها را هم در کشور مشخص می‌کند.

جنتی اضافه کرد: به هر حال این فرد بعداً هم که از ایران خارج شده، مشخص شده که خبرنگار یک روزنامه اسرائیلی بوده و اتفاقاً برای کار خبری هم به کشورمان سفر کرده است.

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگری در مورد برنامه وزارتخانه متبوعش برای حمایت از حوزه فرهنگ مکتوب و بهبود وضعیت کتابخوانی در سال جدید، گفت: ما تلاش می‌کنیم که تعداد کتاب‌های چاپ شده در سال در کشور افزایش پیدا کند و در حوزه نظارت هم سعی خواهیم کرد به وظیفه خود عمل کنیم. در سال جدید ما علاوه بر محتوا، به خصوص از نظر رعایت زبان فارسی، وظیفه نظارتی خود را در خصوص کتاب‌ها انجام می‌دهیم. چرا که متاسفانه کتاب‌های بسیاری چاپ می‌شوند که در آنها واژه‌های غیرفارسی زیادی مشاهده می‌شود.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سال گذشته مجموعا به بیش از ۷۲ هزار عنوان کتاب مجوز داده شده، که بسیاری از آنها منتشر شده است و امیدواریم این کتابخانه‌ها علاوه بر بازار خرید و فروش کتاب، وارد کتابخانه‌ها هم بشوند تا افزایش سرانه مطالعه محقق شود.

نظر شما