شناسهٔ خبر: 89540 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

واکنش سخنگوی دستگاه قضاء به اظهارات هاشمی/ با دانه درشت‌ها بدون تبعیض برخورد می‌شود

محسنی اژه ای431 سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به اظهارات هاشمی رفسنجانی، گفت: اگر اظهاراتی بدون استناد باشد افترا، تهمت و تشویش اذهان عمومی است.

به گزارش نماینده به نقل از «نسیم»، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در اولین نشست خبری خود در سال ۹۴ با بیان اینکه با همه کسانی که با نام قوه قضائیه سوء استفاده می‌کنند به شدت برخورد می‌شود گفت: با تعدادی متخلف در این حوزه برخورد شده که برخی بازداشت و برخی سلب صلاحیت قضائی شدند.

معاون اول قوه قضائیه به جدیت قوه قضائیه در مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت: در بخش مبارزه با مفاسد اقتصادی به خصوص در مورد دانه درشت‌ها و کسانی که متکی به ثروت و قدرت هستند به شدت و بدون تبعیض برخورد می‌شود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه این موضوع شدیدتر از گذشته و به منظور مبارزه با مفاسد اقتصادی از سوی قوه قضائیه پیگیری خواهد شد تصریح کرد: زمینخواران و کسانی که به منابع ملی دست‌اندازی می‌کنند نیز مورد برخورد جدی قوه قضائیه خواهند بود.

محسنی اژه‌ای در همین راستا اظهار داشت: در سال جاری مصممیم تا همه کسانی که با عناوینی در جهت تخریب و تعدی منابع ملی برآمده‌اند نسبت به آنها برخوردهای لازم صورت گیرد.

وی با بیان این مطلب که حدود ۷۱۰ هکتار از اراضی مورد تصرف قرار گرفته به ناحق استان تهران در سال ۹۳ رفع تصرف شد افزود: ۱۵۰۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز نیز در تهران تخریب شد.

سخنگوی دستگاه قضا با تأکید بر مصمم بودن قوه قضائیه و اشاره به همکاری این قوه با دولت در خصوص مبارزه با بحث زمین‌خواری اظهار داشت البته بهتر است شهرداری‌ها در همان مرحله اول به وظایف خود در اعطای مجوزهای ساخت و ساز عمل کنند که اگر چنین باشد نیاز به تخریب نیست.

محسنی اژه‌ای در ادامه مبارزه جدی با همه کسانی که امنیت مردم را به خطر می‌اندازند را از دیگر برنامه‌های قوه قضائیه در سال جاری برشمرد و گفت: با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد مخدر و کسانی که به نحوی امنیت جامعه را به خطر انداخته‌اند برخورد خواهد شد.

معاون اول قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه قوه قضائیه در سال جاری ضمن اقدام امور محوله روی چند موضوع متمرکز خواهد شد که یکی تسهیل کار مردم و رسیدگی سریع‌تر به پرونده‌ها و کم کردن حجم فشارها جهت تأمین منابع انسانی و ارتقاء دانش قضات است افزود: ۸۰۸ قاضی جدید در سال ۹۳ مشغول به کار شدند و ۱۲۰۰ نفر نیز جذب و مشغول آموزش هستند.

اژه‌ای همچنین با بیان اینکه مسئله ارتقاء سلامت قوه قضائیه از دیگر برنامه‌های سال جاری ما به شمار می‌رود بیان داشت: حدود ۱۰ هزار قاضی و کارمند که قشری زحمت‌کش هستند داریم که در مورد اینها باید گفت حجم کار سنگینی که این قضات دارند به هیچ وجه باعث کم توجهی به کار و وظایف محوله‌شان نخواهد شد.

محسنی اژه‌ای در ۷۷ نست خبری خود با خبرنگران با تکذیب خبر خودکشی دو نوجوانی که در عربستان مورد تعرض قرار گرفتند گفت: همه ما می‌دانیم که در فرودگاه جده کار بسیار زشت و خلاف عرف و اخلاق صورت گرفته است مأموران عربستان قول مجازات افراد خاطی این حادثه را اعلام کردند با این حال امید است نهادهای مربوطه از جمله دولت، وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سئوال که صحبت‌هایی برای رفع ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات شنیده می‌شود آیا دستگاه قضا حکم این رفع را صادر کرده است؟ اژه‌ای گفت: به صورت رسمی و چارچوب اداری هیچ رایزنی رسمی با قوه قضائیه صورت نگرفته است.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص آخرین وضعیت پرونده میلیاردر نفتی نیز توضیح داد: در تمام این مدت کارهای مهمی در این پرونده انجام شده است اموار این فرد تحویل وزارت نفت شده و در مرحله شناسایی اموال و ارزشیابی آنها هستیم لازم به ذکر است دولت و وزارت نفت نیز در این پرونده کمک‌های شایانی را به قوه قضائیه کرده‌اند در داخل و خارج از کشور حساب‌ها و اموال قابل توجهی شناسایی شده است با این حال هنوز کیفرخواست این پرونده صادر نشده است در جلسات پیشین اعلام کرده بودم که قرار مجرمیت این متهم صادر شده است اما لازم به ذکر است روال قانونی قوه قضائیه این است که اگر نقصی در کیفرخواست دیده شد پرونده برای رفع آن به نهادهای ذی‌صلاح ارجاع داده می‌شود.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود در مورد پرونده‌های مربوط به محیط‌بانان محکوم گفت: قوه قضائیه همه جانبه تلاش خود را در مورد پرونده‌های محیط زیستی اعمال می‌کند و اگر کسی در جایی و هر پستی تخلفی انجام دهد قوه قضائیه به هیچ وجه از جرم او صرف نظر نمی‌کند در خصوص احکام اعدام مربوط به برخی از محیط‌بانان که هر از گاهی شنیده می‌شود باید بگویم اگر خطایی که غیر قابل جبران باشد صورت گیر قانون و قوه قضائیه به درستی کار خود را انجام خواهد داد.

وی همچنین در خصوص اظهارات اخیر هاشمی درباره رفتار خشن در زندانها: در خصوص مطالبی که گاهی گفته می‌شود اگر بدون استناد باشد افترا، تهمت و تشویش اذهان عمومی است بنابراین همیشه توصیه ما این بوده که اگر کسی مطلبی دارد مستند ارائه دهد که یقینا قضیه دنبال می شود.

وی  گفت: اگر به کسی ظلمی ضورت گرفته باشد حتما با آن برخورد و استیفای حق می شود. در کل بیان این مطالب کلی حتما خلاف قانون است و صحیح نیست.

نظر شما