شناسهٔ خبر: 89487 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

ظریف:

قیمت و هزینه رفع تحریم بسیار مهم است

ظریف وزیر امورخارجه گفت: ما خواهان رفع تحریم ها هستیم اما قیمت و هزینه آن هم برای ما بسیار مهم است؛ راضی نخواهیم شد رفع تحریم ها به قیمت عزت ملی و منافع ملی ما تمام شود.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، طی سخنانی در دانشگاه حقوق کازگیوآ، ‌ قزاقستان، گفت: "مردم ما درباره رابطه با غرب خوش بین نیستند زیرا کشور در تاریخ خود مسایل و مشکلات زیادی را از آنها دیده‌ به همین دلیل حل مشکل ایران با غرب نیاز به زمان زیادی دارد. "

وی گفت: "هر دو طرف نگران بد عهدی طرف مقابل هستند در این صورت نمی‌توانیم تحریم و روابط را با هم جمع کنیم یعنی وقتی تحریم وجود دارد نمی توان با کشورهای تحریم کننده روابط خوبی داشت. "

وزیر امور خارجه با تاکید بر اشتراکات فرهنگی، تمدنی و قرابت‌های جغرافیایی و تاریخی میان کشورهای آسیای میانه و ایران تصریح کرد: "حامیان گروه‌های تروریستی و افراط گرا بدانند ناامنی محدود به یک کشور یا یک منطقه نخواهد بود. این یک اصل و واقعیت است زیرا دامنه ناامنی و خشونت‌ها آرام آرام به سایر مناطق تعمیم خواهد یافت. "

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان این که غرب نتوانسته و نخواهد توانست امنیت خود را در قبال ناامنی سایرین به دست آورد اظهارداشت: "کسانی که در تشکیل داعش نقش داشتند و از آنها حمایت مالی و تسلیحاتی می کردند اکنون از سیاست های غلط خود در این مسیر رنج می برند. "

وی با بیان این که ما تمام تلاش خود را به کار برده‌ایم تا تمامی تحریم های ظالمانه رفع شود گفت: "ما خواهان رفع تحریم ها هستیم اما قیمت و هزینه آن هم برای ما بسیار مهم است. رفع تحریم‌ها نباید به قیمت عزت ملی ما باشد. "

وزیر امورخارجه زمینه‌های همکاری بین ایران و قزاقستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی را بسیار گسترده توصیف کرد و گفت: "راه آهن قزاقستان، ترکمنستان، ایران اقدام راهبردی است که می‌تواند یکی از عوامل شکوفایی و توسعه منطقه باشد و قزاقستان نیز می‌تواند از این طریق به آب‌های خلیج فارس و دریای عمان راه یابد و دامنه تجارت خود را گسترش دهد. "

وی با تاکید بر این که تعدادی از اعضای سازمان ملل سابقه بدی در دفاع از صدام در جنگ هشت ساله تحمیلی علیه ایران داشتند اظهارداشت: "این یکی از دلایل اساسی بی اعتمادی به آن شورا و اعضای آن است. ما به دنبال ثبات و آرامش، توسعه و شکوفایی و تقویت روابط خود با تمامی همسایگان و کشورهای منطقه خلیج فارس هستیم. "

ظریف اولویت اصلی سیاست خارجی ایران را توسعه روابط با همسایگان عنوان کرد و گفت: "اعتمادسازی و همکاری محور اساسی دیپلماسی ایران با کشورهای منطقه است و به دنبال رفع تهدیدات امنیتی به ویژه تهدیدات داعش از این منطقه هستیم. "

وی درباره اتفاقات یمن نیز گفت: "ادامه عملیات نظامی در یمن وضعیت را پیچیده تر از گذشته خواهد کرد و دشمنی‌ها و نفرت‌ها را افزایش خواهد داد. "

ظریف گفت: "القاعده آماه است در برخی از مناطق یمن از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببرد. پیش‌شرط‌های مختلف نیز در یمن هیچ وقت برقراری صلح و آرامش را تسریع و تسهیل نکرده بلکه آن را به تاخیر انداخته است. "

نظر شما