شناسهٔ خبر: 89300 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

تخت روانچی در دیدار با همتای لتونی:

تحریمها باید همزمان با اجرای تعهدات ایران لغو شود/ امیدواریم طرف مقابل سنگ اندازی نکند

تخت روانچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: در جریان مذاکرات لوزان راه حلها مشخص شده اند ، و امیدواریم در ادامه مذاکرات طرف مقابل در مسیر کار سنگ اندازی نکرده و با حسن نیت دستیابی به توافق جامع را میسر سازد .

به گزارش نماینده به نقل از مهر، آندرس پیلد گویچ ( andrejs pildegovics  ) معاون وزیر امور خارجه جمهوری لتونی که بنا به دعوت مجید تخت روانچی معاون اروپا و امریکا وزارت امور خارجه کشورمان جهت توسعه روابط و همکاریهای لتونی و جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده با وی ملاقات کرد .

در این ملاقات طرف ایرانی با استقبال از ارتقاء سطح رایزنیهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران و لتونی، که طی سال گذشته انجام پذیرفته، خاطر نشان ساخت که ظرفیتهای بسیاری جهت همکاری بین دو کشور وجود دارد، و اظهار امیدواری کرد که ظرفیتهای موجود در جهت تحقق همکاریها بین دو کشور مورد استفاده قرار گیرند.

در این زمینه تخت روانچی از بخشهای انرژی، پتروشیمی، حمل و نقل، کشاورزی، محیط زیست و همکاری های علمی و فنی به عنوان زمینه های مناسب برای همکاری میان ایران و لتونی یاد کرد، و از تشکیل گروه دوستی پارلمانی و نیز تبادل هیئت های اقتصادی و تجاری بین دو کشور استقبال کرد.

وی با اشاره به روند جاری مذاکرات هسته ای و تبیین وضعیت موجود در این خصوص اظهار داشت در جریان مذاکرات لوزان راه حلها مشخص شده اند، و امیدواریم در ادامه مذاکرات طرف مقابل در مسیر کار سنگ اندازی نکرده و با حسن نیت دستیابی به توافق جامع را میسر سازد.

تخت روانچی همچنین بر لغو تحریمها همزمان با اجرای تعهدات ایران تاکید کرد.

در جریان این ملاقات آندرس پیلدگویچ اظهار داشت : در پی بازدید وزیر امور خارجه لتونی از تهران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ فصل جدیدی در روابط دو کشور بوجود آمده و این امیدواری وجود دارد که با سفر آتی دکتر ظریف وزیر امور خارجه به لتونی روابط و همکاریهای دو کشور بیش از پیش توسعه یابند.

وی افزود: لتونی اینک ریاست دوره ای شورای اروپا را بر عهده دارد و ما از روند روابط دوجانبه با ایران و همکاریهای ایران و اروپا بسیار خوشحال هستیم.

وی ادامه داد: فرصت مغتنمی برای حل مسئله هسته ای بوجود آمده است و با به نتیجه رسیدن مذاکرات ۱+۵ پنجره همکاریهای ایران و اروپا بسیار وسیعتر خواهد شد.

او همچنین با اعلام تمایل طرف لتونی جهت ایجاد گروه دوستی پارلمانی و تبادل هیئتهای پارلمانی، از افزایش همکاریهای فرهنگی دو کشور نیز استقبال کرد.

وی گفت: امیدوار هستیم نخستین کمیسیون مشترک حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران و لتونی طی سال جاری در ریگا برگزار شود. در این دیدار همچنین مسائل مربوط به بحرانهای منطقه ای مورد رایزنی طرفین قرار گرفتند.

نظر شما