شناسهٔ خبر: 89198 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

مشاور ارشد باز جنجال آفرید/ ترکان به منتقدین هسته ای چه گفت؟

ترکان ترکان با بیان اینکه برداشتن تحریم یعنی کوتاه شدن دست قاچاق و اختلاس از اقتصاد و بازار ایران، عنوان کرد: «راه خوردنشان بسته شده است صدایشان را برای مسئله هسته‌ای بالا برده‌اند»

نماینده/ این روزها ظاهراً اظهارات حاشیه ساز و جنجال برانگیز آنهم از طرف مشاوران رئیس جمهور به روالی عادی بدل شده و هر از چند گاه از حلقه مشاورین تدبیر، اظهاراتی عجیب شنیده می شود. گویی این بار قرعه جنجال آفرینی بار دیگر به نام آقای مشاور ارشد رقم خورده است. اکبر ترکان که همچنان گذر زمان نتواسته توان رقابت در قورمه سبزی و بزباش گفتنش را از اذهان پاک کند، اینبار منتقدین بیانیه لوزان را از تیغ گذرانده و تصریح کرده است: «آنانی که دم از دست دادن امتیاز و ناکامی در سیاست خارجی به واسطه گفت‌و‌گوهای هسته‌ای می‌زنند که هنوز به سر انجام نرسیده است در ده سال گذشته کجا بودند پاسخ واضح است بسیاری از همین فعالین سیاسی که نه آشنایی با فعالیت سیاسی دارند و نه می‌توانند اظهار نظر کار‌شناسی کنند به دلیلی منافعی که تا امروز خودشان یا هم مسلکی‌هایشان از شرایط سخت تحریم‌ها می‌بردند توافق هسته‌ای را یک باخت بزرگ تلقی می‌کنند.»

ترکان در بخش دیگری از گفتگویش با سایت ندای ایرانیان می گوید: «این‌ها ناراحت‌اند که نمی‌توانند سوء استفاده کنند و بخورند. راه خوردن و سوء استفاده‌شان بسته شده است. صدایشان از جای دیگری بلند می‌شود».

وی که چندیست تدبیر و امیدش را در مانور بر روی واژه مبهم «پول های کثیف» دیده است، با بیان اینکه برداشتن تحریم یعنی کوتاه شدن دست قاچاق و اختلاس از اقتصاد و بازار ایران، عنوان کرد: «در مسئله پول‌های کثیف که ما مشخصا صحبت کرده‌ایم ... راه خوردنشان بسته شده است صدایشان را برای مسئله هسته‌ای بالا برده‌اند. هنوز هم مذاکرات ادامه دارد و جای هیچ نگرانی نیست اما یک جریان خاص دارد از بحث هسته‌ای بهره‌برداری سیاسی می‌کند» .
ترکان که با تأسی از سلف پیشین خود مهره سوخته بگم بگم را به میدان آورده است، در ادامه گفت: «من و بسیاری از افراد دیگر بر سر ادعای خود در مسئله پول‌های کثیف و سوء استفاده فعالین سیاسی از جایگاه خود هستیم. کدام انسان عاقلی باور می‌کند هزینه یک تا چند میلیاردی یک کاندیدای انتخابات مجلس، آن هم فقط برای حضور در انتخابات و آن هم با سابقه نامشخص فقط برای راه رضای خدا باشد. اما عده‌ای دوست دارند ماجرا جویی کنند».

وی که گویی متوجه شده است زاویه اظهاراتش با همدلی و همزبانی قابل کتمان نیست، با خنده دار خواندن اینکه بگوییم دولت دارد علیه مخالفان اتهام سیاسی می‌زند، افزود: «همه ما وظیفه داریم انتقاد‌ها را بشنویم ودر جهت پیشرفت کشور به کار ببندیم اما هوچی‌گری و سوء استفاده فعالین سیاسی اسم‌اش نقد دلسوزانه نیست. یک جریان خاص دارد از بحث هسته‌ای بهره‌برداری سیاسی می‌کند چون متوجه شدند که اگر ایران با آمریکا بر سر مناقشه مهم هسته‌ای به تفاهم برسد ممکن است شرایط اقتصادی به گونه‌ای شود که شرایط سوء استفاده دیگر فراهم نیاید» .

در رابطه با اظهارات جدید آقای مشاور ارشد یادآوری چند نکته خالی از لطف نیست:

  1. از مرور سخنان رهبری آنهم تنها دو روز قبل از اظهارات ترکان، در رابطه با بیانیه لوزان و تأکید بر اینکه «مسئولین ما، مسئولین هسته‌ای، مباشرین کار به ما دارند میگویند هنوز کاری انجام نگرفته» می گذریم و اینکه تبریک گویی بی معنی است چرا که «آنچه تا کنون انجام گرفته است نه اصل توافق و مذاکره‌ی منتهی به توافق را تضمین میکند، نه محتوای توافق را تضمین میکند؛ هیچ کدام را؛ حتّی تضمین نمیکند که این مذاکرات تا به آخر برسد و به یک توافق منتهی بشود» و ... را به جهت ضرورت اختصار این تنگنا بازخوانی نمی کنیم...
  2. پای واژه پول های کثیف را در ابتدا وزیر کشور به میدان لغات تدبیر مردان باز کرد و بعد از آن رییس مجلس در واکنش به اظهاراتش تصریح کرد: «اگر اطلاعی از چنین انتقال پولی در انتخابات اخیر دارند که آنها را به قدرت رسانده اعلام کنند؛ اینگونه گرد و مبهم حرف زدن چه فایده‌ای جز ایجاد شبهات بلاوجه برای کشور دارد مگر مملکت قانون ندارد، اگر کسی از اینگونه اقدامات اطلاعی دارد باید در اختیار قوه قضائیه قرار دهد تا رسیدگی شود».

رحمانی فضلی بعد از آن جهت شفاف سازی و جلوگیری از هرگونه برداشت از واژه ابداعی اش تأکید کرد: «ما در مورد پول‌های کثیف و ورود آنها به سیاست به کسانی که در قدرت هستند هشدار دادیم و گفتیم که اگر دقت نکنید ممکن است که پول‌های کثیف به حوزه سیاست و قدرت ورود پیدا کند... من هرگز چنین حرفی نزدم اما تذکر دادم به همه که مراقب باشید چون حوزه قدرت حوزه مهمی است و دارندگان پول‌های کثیف می‌خواهند برای ورود به این حوزه و ایجاد حاشیه امن برای خود هزینه کنند.»

از همان زمان بود که گویی آقای مشاور ارشد علمی مناسب در جهت منتقدین دولت یافت و از آنجا که برق صندلی های بهارستان گویی به مذاق برخی دولتی ها خوش درخشیده بود کار به آنجا کشید که سال ۹۴ سال افشاگری خواند. و اینبار نیز در مصاحبه با سایت ندای ایرانیان مدعی شد: سال ۹۴ سال افشای کسانی است که می‌خواهند با پول‌های کثیف وارد بازی سیاسی شوند.

البته ما نیز از افشاگری های بحق و مبارزه با مفاسد اقتصادی نه تنها از جانب آقای ترکان بلکه از طرف هر شخص و گروهی حمایت می کنیم و تلاش مبارزان واقعی در راه جلوگیری از مفاسد اقتصادی را ارج می نهیم.

فارغ از بحث های مربوط به پرونده های مفاسد نفتی و پولشویی ها و زمین خواری ها و ... شاید برای یادآوری بد نباشد که از آقای ترکان که عزمش را برای افشاگری جزم کرده است بخواهیم سری به سالهایی نه خیلی دور زده و مرتبطین با پرونده شهرام جزایری ها را برای افکار عمومی بازخوانی کنند به گفته خود ایشان: کدام انسان عاقلی باور می‌کند هزینه یک تا چند میلیاردی یک کاندیدای انتخابات مجلس، آن هم فقط برای حضور در انتخابات و آن هم با سابقه نامشخص فقط برای راه رضای خدا باشد...

نظرات مخاطبان 0 2

  • ۱۳۹۴-۰۱-۲۲ ۱۵:۱۹ 0 1

    مردک دهنش چاک و بست نداره انتخابات مجلس مستش کرده
                                
  • ۱۳۹۴-۰۱-۲۲ ۲۱:۱۸حسن 0 1

    دزده پشت دیوار قایم شد وقتی مردم از مخفیگاه او رد شدند دوید دنبال جمعیت و گفت دزد ، دزد ، دزد را بگیرید!!!!
                                

نظر شما