شناسهٔ خبر: 89158 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

جرج کلونی و همسرش راهی ارمنستان می‌شوند

کلونی43 جرج کلونی و همسرش امل علم‌الدین وکیل حقوق بشری در گرامیداشت خاطره کشتار دسته جمعی ارمنیان، راهی ارمنستان می‌شوند.

به گزارش نماینده به نقل از هافینگتون پست، جرج کلونی و همسرش قرار است در صدمین سال کشتار دسته جمعی ارمنیان به دست رژیم عثمانی راهی ارمنستان شوند.

امل کلونی همسر جرج کلونی از وکلای پرونده ارمنیان در دادگاه اروپاست و قصد طرح دعوی غرامت برای این کشتار نژادی را دارد. او به تازگی به کمپین «۱۰۰ زندگی» پیوسته که سازمانی است که به وسیله ارمنی‌ها کار خود را شروع کرده تا از حقوق بشر دفاع کند.

در این رویداد ۱.۵ میلیون ارمنی توسط کشور همسایه‌شان ترکیه عثمانی قتل عام شدند.

یک فیلم با عنوان «۱۹۱۵» نیز در همین ماه اکران می شود که گارین هووانسیان از نویسندگان و کارگردان آن، گفته است این فیلم درباره انکار و پرده‌پوشی پس از چنین فجایع انسانی است. او ۲۴ آوریل سالگرد این روز را فرصت مغتنمی برای اتحاد ارمنی‌های سراسر جهان خواند.

امل علم‌الدين كه وكيلي لبناني است پیش از ازدواجش به عنوان يكي از سه عضو كميسيون سازمان ملل انتخاب شده بود تا احتمال وقوع جنايت جنگي توسط اسراييل را در غزه بررسي كند اما وی به دلیل گرفتاری‌های پیش از ازدواج مجبور شد تا اعلام کند امكان پذيرش اين وظيفه را ندارد. او با دفاع از مردم غزه نوشته بود: من از موقعيت نوار غزه واقعا نگران هستم به ويژه اين كه موقعيت شهروندان عادي بسيار بد است و عميقا باور دارم كه بايد تحقيقات مستقلي در آنجا صورت بگيرد و مخصوصا مساله جنايت جنگي كه در آنجا صورت گرفته، بايد آشكار شود.

علم الدین چندین کتاب و مقاله نیز در حوزه حقوق جنایی در انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر کرده است. اين وكيل بريتانيايي-لبناني به عنوان وكيلي بين المللي و مشاور حقوقي پيشين در تحقيق در دادگاه براي موضوع لبنان و از وكلاي پرونده ويكي ليكس و تيموشنكو نخست وزير اوكراين بود.

کلونی نیز تلاش زیادی برای جلب توجه جامعه جهانی به کشتار مردم در سودان و دارفور کرده است.

حضور در برنامه بزرگداشت قتل عام شدگان ارمنی که برای محکوم کردن کشتار نژادی در جهان صورت می‌گیرد، مورد توجه چهره های دیگری هم واقع شده است.

نظر شما