شناسهٔ خبر: 89122 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

زاکانی مطرح کرد؛

در بیانیه لوزان داده‌ها با ستانده‌ها برابری نمی‌کند/ باید از تیم هسته ای دفاع کرد

علیرضا زاکانی/2 عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس می گوید: باید از تیم مذاکره کننده دفاع کرد و معتقدم که به دور از افراط و تفریط انرژی هسته‌ای را نباید از منفعت ملی به ابزاری دیپلماتیک و وسیله‌ای جهت پیروزی در دور بعد انتخابات تبدیل کرد.

به گزارش نماینده به نقل از نسیم، علیرضا زاکانی نماینده  مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، روز پنجشنبه ۱۹ فروردین در شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی حضور پیدا کرد و به تحلیل مذاکرات و بیانیه لوزان پرداخت.

وی در ارتباظ با بیانیه لوزان گفت: اولا به اعتقاد بنده در آنچه مسئولین می گویند، داده ها با ستانده‌ها برابری نمی‎کند. داده ها بیشتر است و مشخص در حالیکه ستانده‌ها نامشخص، داده ها از سوی ناظرین کنترل می شود اما برای ستانده ها ناظری در نظر گرفته نشده است. ثانیا ضمن تقدیر از زحمات گروه مذاکره کننده باید بگویم که این بیانیه جهت تبدیل شدن به توافق نیاز به تعمیراتی دارد و بهتر است گروه مذاکره کننده جهت رسیدن به متن توافق با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مشورت نمایند. چرا که هرگونه توافقی نیاز به تایید مجلس شورای اسلامی دارد مگر اینکه تاییدی از سوی مقام معظم رهبری بر توافق باشد که در اینصورت طبق اصل ۷۵  قانون اساسی نمایندگان مجلس دخالتی نخواهند کرد. ثالثا برخی از مفاد بیانیه نقض قانون می باشد مثل پذیرش پروتکل الحاقی که پیش از این در مجلس شورای اسلامی رد شده بود.

زاکانی در ادامه به بیانات رهبری درباره مذاکرات اشاره نمود که ایشان فرموده اند مذاکرات باید شفاف و برگشت‌پذیر باشد، منتهی توافقات صورت گرفته نه شفاف است و نه برگشت‌پذیر.

زاکانی افزود که باید از تیم مذاکره کننده دفاع کرد و معتقدم که به دور از افراط و تفریط انرژی هسته‌ای را نباید از منفعت ملی به ابزاری دیپلماتیک و وسیله‌ای جهت پیروزی در دور بعد انتخابات تبدیل کرد.

زاکانی در جواب سوال یکی از دانشجویان مبنی بر میزان اثر لغو تحریم‌ها گفت : در این مسیر اگر همه تحریم‌های هسته ای برطرف شود برای ما گشایش‌‎های مناسبی ایجاد می‌‎شود اما این گشایش به قدری نیست که درباره آن تبلیغ می‌شود و این خوشحالی که اگر توافق شود همه چیز حل می‌شود درست نیست. همچنین باید دقت کنیم که این تحریم‌ها با روش‌ها و موضوعات دیگر مثل مسائل نظامی یا حقوق بشر جایگزین نشود.

زاکانی همچنین در جواب دانشجویان گفت که ظریف در کمیسیون امنیت ملی حرف‌های کلی را مطرح کرد و قرار بر این بود که ایشان به سوالات نمایندگان در جلسه غیرعلنی پاسخ دهد منتهی در جلسه غیرعلنی نیز به سوالات نمایندگان پاسخ روشنی ارائه ندادند.

نظر شما