شناسهٔ خبر: 89048 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

لغو تدریجی تحریم ها و جریان سیاسی خاص!

حسین مرعشی/2 مشخص نیست چرا عده‌ای از مبرّزین و معاریف یک جریان سیاسی خاص، بی‌هیچ واهمه و هراسی درباره لغو تدریجی این تحریم‌ها سخن می‌رانند و حتی آنرا دستاوردی بزرگ و از اسباب رونق می‌پندارند؟!

به گزارش نماینده، حسین مرعشی اخیراً در بخشی از گفت‌وگوی خود با فارس در اشاره به توافق لوزان گفته است: اگر لغو تحریم‌ها گام به گام هم باشد برای کشور اقدام کوچکی نیست!

همزمان با وی، احمد خرّم نیز در گفت‌وگویی جداگانه با خبرگزاری ایلنا به مسئله رفع تدریجی تحریم‌ها اشاره کرده و گفته است: تفاهمات و برداشته شدن مرحله به مرحله تحریم‌ها باعث می‌شود ‌این بازار (مسکن) سریع‌تر از بازه زمانی تعریف شده و معمول به رونق برسد!

*با وجود آنکه از سوی مقامات ارشد کشور مؤکداً و بارها اعلام شده است که برداشته شدن تحریم‌ها بصورت «یکجا» از خطوط قرمز و خواسته جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات است، اما مشخص نیست چرا عده‌ای از مبرّزین و معاریف یک جریان سیاسی خاص، بی‌هیچ واهمه و هراسی درباره لغو تدریجی این تحریم‌ها سخن می‌رانند و حتی آنرا دستاوردی بزرگ و از اسباب رونق می‌پندارند!؟

این در حالی است که از این افراد روزگاری در جمهوری اسلامی ایران سمت سیاسی و اجرایی داشته‌اند انتظار است که به جای کف زدن برای لباس نداشته‌ی شاه، خط قرمزهای نظام اسلامی را مورد اشاره و تأکید قرار دهند تا مدیون خون شهدا و دچار خاری در دنیا و آخرت نشوند.

اظهارات افراد مذکور در تقدیس لغو تدریجی تحریم‌ها در ادامه تأکیدات چهره‌های جریان خاص بر مسئله عدم امکان لغو تمام تحریم‌ها ابتنا دارد.

این چهره‌ها طی سال ۹۳ و ۹۲، با علم به اینکه آمریکا هرگز تحریم‌های خود علیه ایران اسلامی را لغو نخواهد کرد؛ علی‌الدوام بر این مسئله تأکید داشتند که امکان لغو تمام تحریم‌ها وجود ندارد و بصورتی تلویحی، از مسئله لغو تدریجی تحریم‌ها نیز سخن می‌راندند.

برخی از این چهره‌ها حتی عنوان می‌کردند که «۵۰ درصد تحریم‌ها هم لغو شود خوب است»! «امکان لغو تمام تحریم‌ها وجود ندارد» و یا «هر دو طرف (ایران و آمریکا) باید از مواضع سرسختانه خود عدول کنند»!

این صحبت‌ها و اظهارات در حالی ذکر می‌شد و می‌شود که پس از توافق ژنو، سیدمحمد صدر،  مشاور محمد خاتمی و از مقامات اسبق وزارت خارجه طی مصاحبه‌ای تصریح کرده بود: یکی از جاهایی که آمریکا متأسفانه حرفش را برگردانده همین بحث تحریم‌هاست. آمریکا در تفاهم اولیه که در ژنو شد قبول کرده بود که تحریم‌ها همه یکجا برداشته بشود ولی در حال حاضر زیر حرفش زده است.

مسئله عدم لغو همه‌ی تحریم‌ها، تعلیق تحریم‌ها و امتناع از لغو یکباره تمام تحریم‌ها از سوی آمریکا در حالی در مذاکرات بیان شده است که پیش از این مسئله تحریم غرب از سوی جمهوری اسلامی ایران نیز توسط مقام معظم رهبری مورد اشاره قرار گرفته است.

 

منبع: فارس

نظر شما