شناسهٔ خبر: 89036 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

شرق شناس ایتالیایی:

جای تاسف دارد در تهران کتابی از آیت الله شهید صدر نیافتم

همایش امام موسی صدر شرق شناس ایتالیایی و محقق خاندان صدر،گفت: متاسفم که در کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران حتی در بزرگترین کتابفروشی ها نتوانستم نه کتابی از آیت الله شهید صدر پیدا کنم نه کتابی درباره او.درحالی که در خیلی از کشورها کتابهای او ترجمه شده است.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری تسنیم، سی و پنجمین سالگرد شهادت شهید آیت الله سید محمد باقر صدر و خواهرش بنت الهدی صدر امروز (چهارشنبه۱۹فروردین) در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی و به همت پژوهشگاه تخصصی شهید صدر برگزار شد.
رافائل مائوریلو شرق شناس ایتالیایی، مورخ و از پژوهشگران تمدن اسلامی و از محققان خاندان صدر در این مراسم اظهار داشت: خاندان صدر از جمله کسانی هستند که به اعتراف بزرگان دارای نقش عظیمی در تحکیم معارف دینی و اسلامی و نقش هدایتگری و فکری در هدایت انسان در مسیر فطرت و تکامل حقیقی هستند.
وی گفت: حرکت آیت الله شهید صدر در تاریخ بشریت یک حرکت پویا در جهان اسلام است و یک حرکت انسانی است که بر جهان هستی تاثیر گذاشت.
این شرق شناس ایتالیایی با اشاره به شخصیت شهید صدر و خواهرش بنت الهدی صدر، افزود: شخصیت این شهید از چند جهت برای جامعه ما بسیار حائز اهمیت است که شخصیت و جامعیت اخلاقی و ایمانی آنها می تواند یک سرمشق برای زندگی ما باشد.
رافائل همچنین با بیان برخی از ویژگی های علمای بزرگ و تاثیر گذار جهان اسلام، شهید صدر را در زمره این افراد عنوان کرد و اظهار داشت: ایشان از همان اوان کودکی فردی نابغه و دارای ویژگی های مهم و برجسته بوده که در مکتب بزرگترین علمای زمان خود تلمذ کرد و او حتی یک قدم جلوتر از این بزرگان رفت.
وی ادامه داد: شهید صدر چند ویژگی اخلاقی برجسته داشت از جمله این که صاحب برکت و آثار، دارای نقش اثر گذار و حقیقی در گرویدن مردم مناطق دنیا به اسلام، دارای استقلال اقتصادی از دولت، پیشگام در عرصه وحدت اسلامی، نوآوری عقیدتی و پایه گذاری علوم جدید و ... همچنین اخلاق مداری، تسامح و مردم دوستی از دیگر خصیصه های این شخصیت بزرگ بود.
این محقق تمدن اسلامی و خاندان صدر همچنین با اشاره به ویژگی های شخصیتی بنت الهدی صدر، گفت: زندگی و حرکت شهیده بنت الهدی صدر و شهید صدر در مسیر اسلام و حتی یک قدم جلوتر بودند و یک اخلاص در رفتارشان می دیدیم ما هم می توانیم با آن‌ها همراه شویم به شرط آنکه الگوی رفتاری ما هم ائمه(ع) باشند و بتوانیم همانند آنها متناسب با زمان خود بدون ترس زندگی کنیم زیرا اسلام به همه سوالات و شبهات پاسخ دارد ما اگر نمی توانیم از اسلام خوب استفاده کنیم به دلیل این نیست که اسلام ضعفی دارد بلکه آن ضعف در وجود ما انسان‎هاست.
رافائل مائوریلو در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از آنچه که از آن به عنوان عدم یافت شدن کتاب های مربوط به خاندان صدر به ویژه آیت الله محمدباقر صدر یاد می کرد، گفت: در ایران دنبال کتابی درباره سید محمدباقر صدر بودم حتی در بزرگترین کتابفروشی ها نه تنها کتابی از او داشتند و نه کتابی درباره او، این جای تاسف دارد. حتی برخی ایشان را نمی شناختند و سوال می کردند که آیا از خاندان صدر هستند!؟ این در حالی است که در کشورهای دیگر کتاب های ایشان به زبان های گوناگون ترجمه شده است اما در تهران نمی شود کتابی درباره شید محمدباقر صدر نتوانستم پیدا کنم.

نظر شما