شناسهٔ خبر: 89011 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

خاموشی: نباید در تولید هنر انقلاب دست‌تنگی کرد

خاموشی43 رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: امروز جامعه به تولید آثار هنر انقلاب نیاز دارد و نباید در این عرصه دست‌تنگی کرد.

به گزارش نماینده ازفارس، محسن مؤمنی‌شریف در  جشن روز هنر انقلاب اسلامی که عصر امروز در تالار سوره برگزار شد، ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و امام خمینی(ره) و همچنین بزرگداشت یاد شهید مرتضی آوینی گفت: در روزگاری که ادبیات انقلاب در غربت بود، شهید آوینی بسیار به این عرصه کمک کرد و حتی مشوق‌ دیگران بود تا اینکه به شهادت رسید و شهادتش نیز آغاز این ادبیات بود. در واقع، نهال ادبیات و هنر انقلاب اسلامی از اندیشه‌های این شهید ریشه گرفت.

وی ادامه داد: به جاست که از هنرمندان انقلاب اسلامی از جمله استاد اوستا، استاد مشفق و دیگر پیشکسوتان تقدیر شود. سال گذشته قول دادیم که علاوه بر تقدیر از پیشکسوتان، چهره‌های برجسته و سال هنر انقلاب اسلامی معرفی شود که سال ۹۳ آغازی بر این کار بود و امیدواریم در سال‌های آینده نیز این روند ادامه داشته باشد.

مؤمنی شریف در خصوص انتخاب چهره سال هنر انقلاب گفت: افراد فعال با توجه به معیارهای اعلام شده را در ابتدا معرفی کردیم که بیش از ۶۰ نفر بودند که هرکدام از این افراد در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی مؤثر به شمار می‌روند و طی جلساتی متعدد و بحث‌های مفصل، این افراد به ۵ نفر رسیده‌اند که از جمله می‌توان به ابراهیم حاتمی‌کیا، نرگس آبیار، فاضل نظری، مرتضی سرهنگی و مسعود نجابتی اشاره کرد.

وی در خصوص معیارهای انتخاب چهره‌های سال گفت: پرداختن به ابعاد گفتمان انقلاب اسلامی، امیدآفرینی، مردمی بودن، حمایت از استقلال کشور، پرمخاطب بودن آثار، دیدگاه و کشف مفاهیم انقلاب و دفاع مقدس از جمله معیارهای انتخاب چهره‌های سال ۹۳ بود که در آثار این افراد این معیارها را مورد بررسی قرار دادیم.

* نباید در تولید هنر انقلاب دست‌تنگی کرد

حجت الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه مراسم اظهار داشت: هنر انقلاب اسلامی وظایفی را برای ما تبیین می‌کند و معرفی چهره‌های هنری هم یکی از آن وظایف است.

وی یادآور شد: روزی که انقلاب اسلامی ایران محقق شد، روز تحقق آرمان مظلومان تاریخ بود و خیلی‌ها با آرزوی این روز به شهادت رسیدند و خیلی‌ها هم توفیق داشتند تا این روزها را ببینند.

حجت‌الاسلام خاموشی افزود: در اوایل پیروزی انقلاب، خیلی از مردم در خصوص شعارها و رفتن طاغوت و آمدن امام(ره) و حتی شعارها سؤال می‌کردند. به یاد دارم که در روز تاسوعا و عاشورای حسینی راهپیمایی داشتیم که مردم «شعار نه شرقی، نه غربی جمهوری اسلامی» را روی یک پارچه نوشته بودند، پیرمردی که در حاشیه خیابان ایستاده بود از من پرسید شما می‌دانید چه نوشته‌اید، که بنده این شعار را شرح دادم و گفتم که عزم مان را برای این امر، جدی می‌گیریم، که او گفت: شما حتی سوزن ته‌گردتان هم از خارج از کشور وارد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شاید خیلی از مردم باورشان نمی‌شد روزی با رهبری امام خمینی(ره) و در ادامه، مقام معظم رهبری به جایی برسیم که بشریت از این پیشرفت ما انگشت به دهان بمانند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان داشت: ما در طول تاریخ، مبارزات متعددی را مطالعه می‌کنیم و خیلی از اهالی مبارزه برای ما الگو بوده‌اند، امروز مبارزه یمن با دژخیمان عربستان سعودی مبارزه جانانه‌ای است که در آن می‌بینیم که آنان تابع مکتب انقلاب اسلامی ایران هستند. مبارزه با طاغوت یک زمانی با شاه مخلوع و معدوم بود و یک زمانی هم با رژیم صهیونیستی و نظام سلطه و سرمایه‌داری غرب. انقلاب اسلامی ایران یک اتفاق در حال پویایی است که سال ۵۷ در مقطع تاریخی رخ داد، اما از آن موقع تاکنون جهاد و مقاومت ادامه دارد.

حجت‌الاسلام خاموشی یادآور شد: برای ثبت این رویدادهای انقلاب، از هنرمندان انقلابی می‌خواهیم که در این راه جان بگذارند نه اینکه بگویند وقت گذاشتیم؛ آنها به سرعت، کیفیت و کمیت کار بیفزایند، چرا که جامعه ایران این کارها را می‌خواهد و حتی دنیا منتظر صدور انقلاب است، لذا نباید در تولید آثار هنری، دست تنگی کنیم.

* روایت سرهنگی از انتظار مادر کریم

در ادامه این مراسم، پس از تجلیل از چهره‌های سال و افراد برگزیده، مرتضی سرهنگی به پشت تریبون رفت و اظهار داشت: اصغر خانی یکی از دوستانم بود که در کودتای نقاب به شهادت رسید و بنده او را در غسالخانه بهشت زهرا غسل دادم. برادر کوچکتر اصغر، محرم بود که او هم در عملیات خیبر به شهادت رسید و من او را دفن کردم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دوستانم به نام آقای راستگو که تعمیرکار اتوبوس‌های جبهه بود نیز بر اثر اصابت ترکش به قلبش به شهادت رسید که من او را در قبر گذاشتم.

چهره برتر سال هنر انقلاب یادآور شد: کریم نیز یکی دیگر از دوستانم بود که بعد از شهادتش به مادرش گفته بودند او اسیر شده، در حالی که او اسیر نشده بود، بلکه در جبهه پودر شده بود و برای اینکه مادرش امیدش را از دست ندهد به او گفته بودند که او بازمی‌گردد. به یاد دارم مادر کریم به هیچ مراسم عروسی، مهمانی و بازار نمی‌رفت و می‌گفت کریم می‌آید پشت در می‌ماند.

سرهنگی بیان داشت: بعد از تمام ماجراها خداوند به من لطف کرد و دست من را در دست آقای بهبودی و مدیران و مسئولان هنری گذاشت تا من هم برای این شهدا بنویسم و بنده به نوشتن این آثار افتخار می‌کنم.

نظر شما