شناسهٔ خبر: 88921 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

"یانیه لوزان" یا "فکت شیت کاخ سفید"؟

اوباما رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با رادیو ملی این کشور اظهارات قابل تاملی را درباره نحوه بازگشت پذیری تحریم ها به میان آورده است.

به گزارش نماینده، رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با رادیو ملی این کشور اظهارات قابل تاملی را درباره نحوه بازگشت پذیری تحریم ها به میان آورده است.  

اوباما به رادیوی عمومی ملی (NRP) گفت که مذاکره کننده‌های آمریکا و اروپا در حال تلاش هستند به توافقی با ایران برسند که در آن حریم‌ها بدون نیاز به تصویب شورای امنیت سازمان ملل - که متحد تهران، روسیه، آنجا حق وتو دارد - دوباره بر ایران تحمیل شود.

به بیان دیگر، یعنی هر زمان دولت آمریکا بخواهد، تحریم‌ها به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به هیچ مذاکره و چانه زنی علیه ایران اعمال می شود.

این روش، به سیستم "اسنپ بک" معروف است که جرج بوش رئیس جمهور سایق آمریکا با توسل به آن سیستم در جنگ دوم خلیج فارس، عراق را بدون موافقت شورای امنیت اشغال کرد.

"بیانیه لوزان" یا "فکت شیت کاخ سفید"؛ آمریکا کدام را اجرا می‌کند؟  

در همین حال موسسه تحقیقاتی "شورای آتلانتیک" که یکی از اندیشکده‌های آمریکایی است، نشستی با عنوان Quotation Mark درباره بررسی چارچوب توافق هسته‌ای جامع با ایران برگزار کرد و در آن به بررسی جزئیات بیانیه لوزان پرداخت.  

سخنرانان این جلسه ضمن واکاوی تفاهم لوزان به بررسی ابعاد مثبت و منفی این تفاهم و چشم انداز آن برای رسیدن به توافق هسته‌ای جامع نهایی پرداختند. سخنرانان این نشست عبارت بودند از: کلیفورد کاپچان (Clifford Kupchan) رئیس گروه یوروسیا، خانم کِلسی دیوین پورت (Kelsey Davenport) مدیر دفتر منع اشاعه انجمن کنترل سلاح در آمریکا، و جان لیمبرت (John Limbert) معاون مشاور سابق وزیر امورخارجه آمریکا در امور ایران و استاد فعلی دانشکده نیروی دریایی آمریکا. هدایت این جلسه را خانم باربارا اسیلوین (Barbara Slavin) کار‌شناس ارشد شورای آتلانتیک برعهده داشت که از روزنامه نگاران معروف آمریکایی است.

متن زیر، بخش‌های مهم و برجسته مطالب بیان شده در این نشست می باشد که توسط خبرگزای نسیم منتشر شده است:

- باید کارهای سختی انجام شود تا این توافق به قبول کشورهای منطقه برسد. سعودی‌ها سر و صدا زیادی نمی‌کنند. این درحالی است که احساسات ضدایرانی در عربستان سعودی بسیار زیاد است. اما اسرائیل سر و صدای زیادی می‌کند. اسرائیل نگران دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است اما ناراحتی عربستان سعودی از ایران همانند کینه خانوادگی است. این کینه خانوادگی، عمیق است و از بین نمی‌رود. احساسات ضد ایرانی در عربستان سعودی بیشتر از اسرائیل است.

- کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در سال ۲۰۰۵ پس از نشست شرم الشیخ می‌خواست با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه وقت ایران دیدار کند. رایس به سمت متکی دوید اما او حاضر نشد به سمت رایس برگردد. متکی نمی‌خواست از او تصویری در حال گفتگو با رایس منتشر شود. او نمی‌خواست در فریم عکسی مشترک با وزیر امورخارجه آمریکا قرار بگیرد اما حالا می‌بینیم اوضاع در مقایسه با گذشته بسیار متفاوت شده است.

- بی‌تردید یکی از نتایج این روند مذاکرات آن بوده است که ما توانسته‌ایم کانال ارتباطی فوق‌العاده‌ای با ایران پیدا کنیم. در سوئیس شاهد آن بودیم که طرف ایرانی و آمریکایی، روز‌ها و شب‌های طولانی با هم مذاکره می‌کردند. وزیر امور خارجه ایران و وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگوهای هسته‌ای در لوزان سوئیس، یکدیگر را با اسم کوچک صدا می‌کردند. آنها شماره‌های تلفن همراه هم را هم داشتند و با هم مکاتبات ایمیلی شخصی داشتند. وقتی یک نفر از اعضای هیئت‌های حاضر در گفتگوهای هسته‌ای پدربزرگ شد یا دختر یکی از آن‌ها عروسی کرد، رد و بدل شدن هدیه‌هایی هم صورت پذیرد. این اندازه صمیمیت دو طرف، برای افرادی بسیار گیج کننده است که از سال‌ها پیش مسائل ایران را دنبال می‌کرده‌اند.

- باید بخاطر داشت که باراک اوباما بلافاصله پیش از توافق لوزان با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی به صورت تلفنی سخن گفت. او با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز گفتگو کرد البته این گفتگو پس از اعلام توافق انجام شد. اوباما با سران کنگره نیز پس از اعلام این خبر گفتگو کرد. اینکه اوباما با ملک سلمان قبل از اعلام توافق سخن بگوید اما با نتانیاهو و سران کنگره آمریکا پس از اعلام خبر توافق هسته‌ای سخن بگوید نیز حاوی پیام است که قابل تفسیر است.

- آیا اسرائیل بار دیگر شروع خواهد کرد به ترور دانمشندان ایرانی تا این توافق را بی‌ثمر کند؟ یا اینکه خواهد کوشید کار دیگری انجام بدهد تا همین نتیجه به دست بیاید؟ آیا اسرائیل تلاش خواهد کرد با ویروسی همانند استاکس نت، فعالیت مرکز هسته‌ای نطنز را مختل کند؟ فکر نمی‌کنم اسرائیل این کار را انجام بدهد. بنیامین نتانیاهو به شدت مخالف توافق هسته‌ای است. نتانیاهو در صدر جریانی در اسرائیل قرار دارد که مخالف این توافق است اما اینکه اسرائیل بگوید ایران نباید اصلا غنی سازی داشته باشد، خواسته‌ای غیرمعقول است و راه به جایی نمی‌برد. بی‌تردید، ایران از دانش هسته‌ای که به دست آورده است دست نخواهد کشید. همین رفتارهای غیرواقع بینانه است که ممکن است به بروز مشکلاتی ازقبیل ترور دانشمندان ایرانی منجر شد. بنیامین نتانیاهو در اسرائیل به شدت تحت فشار قرار دارد. او به این فشار‌ها توجه دارد اما نتانیاهو با محدودیتهایی هم مواجه است. اگر او بخواهد بیش از این پیش برود و کارهایی را که بیش از پیش به روابط با آمریکا ضربه زده است انجام دهد، با وضع ناخوشایندی مواجه خواهد شد. او توانسته است فعلا راستگرا‌ها را با خودش همراه کند اما تا کجا نتانیاهو می‌تواند این وضع را حفظ کند؟ به نظر من، نتانیاهو در داخل فضای سیاسی اسرائیل، محدودیتهایی دارد و نمی‌تواند کارهایی از این قبیل را انجام بدهد.

- اگر به سند مشابه در سال ۲۰۱۳ (توافق ژنو) نگاه کنید می‌بینید که در آن زمان نیز دقیقا همین کار انجام شد به طوری که یک بیانیه کلی در ابتدا منتشر شد. خطوط کلی در سند کاخ سفید (فکت شیت) منتشر شد و بعدا وقتی مرحله اجرای توافق ژنو مطرح شد، دیدیم که کار‌ها دقیقا مطابق پارامترهای اعلامی کاخ سفید بوده است.

منبع: رجا نیوز

 

نظر شما