شناسهٔ خبر: 88791 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

ورود شورای اقتصاد به قیمت آب/ امسال قیمت آب تغییر نمی‌کند

آب آشامیدنی معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور با اشاره به این‌که که فاصله تعرفه تکلیفی آب با قیمت تمام شده باید به حداقل برسد، گفت: براساس پیش‌بینی دولت مقرر بود که در بودجه سال ۱۳۹۴ تعدیل تعرفه توسط شوراهای اسلامی شهر صورت گیرد ، اما با تصویب بودجه در نهایت این اقدام به شورای اقتصاد محول شد و امیدواریم در سال ۱۳۹۴ فاصله‌ قیمت تمام شده و فروش به حداقل برسد.

به گزارش نماینده، علی‌اصغر قانع در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به افزایش عوارض فروش آب شهری به ازای هر مترمکعب از ۱۰ تومان به ۱۵ تومان گفت: این تعدیل عوارض تاثیری بر درآمد صنعت آب ندارد و با این مبلغ اتفاق مهمی در بخش روستاها نمی‌افتد.

وی با اشاره به متوسط قیمت تمام شده هزار تومانی به ازای هر مترمکعب آب شرب گفت: در حال حاضر ۳۰۰ تومان گرفته می‌شود که به عبارتی دیگر می‌توان گفت هر لیتر آب را سه ریال می‌فروشیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور اظهار کرد: براساس قانون ایجاد تسهیلات، شورای هر شهری می‌تواند برای هر نقطه از شهر عوارض خاصی در راستای ایجاد تاسیسات آب و فاضلاب در نظر گیرد و خوشبختانه شوراها همیاری خوبی با صنعت آب و فاضلاب دارند.

قانع با اشاره به این‌که شورای شهر برای توسعه عوارضی را وضع می‌کند، گفت: براساس تبصره سه قانون ایجاد تسهیلات، این اختیار به شورای شهر داده شده که علاوه بر تعرفه عوارض وضع کند.

پیش‌بینی تعدیل تعرفه در سال جاری نشده است

وی در مورد امکان تعدیل تعرفه آب در سال جاری گفت: تاکنون پیش‌بینی خاصی در این زمینه صورت نگرفته است. تنها عوارض هر مترمکعب آب در شهرها از ۱۰ تومان به ۱۵ تومان افزایش یافته است، اما با توجه به این‌که درآمد حاصل از این عوارض ۳۹ میلیارد تومان در مقابل نیاز ۴۷۰۰ میلیارد تومانی ۹۲۴ مجتمع آب‌رسانی روستایی خیلی تاثیر‌گذار نخواهد بود.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور با اشاره به این‌که ۶۰۰۰ روستا نیز خارج از سیستم مجتمع آبرسانی هستند، گفت: برای آبرسانی به این روستاها نیز ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

قانع در مورد پایان آبرسانی سیار به روستاها نیز گفت: این حرف که گفته شود هرگز آبرسانی سیار نخواهیم داشت خیلی منطقی نیست، چرا که بالاخره آبرسانی سیار یکی از مکانیزم های آبرسانی در روستاها است، اما براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته بسیاری از این روستاها از سیستم آبرسانی سیار خارج خواهند شد و قابلیت تامین آب در ۸۰ درصد روستاهایی که سیستم آبرسانی سیار دارند، توسط مجتمع‌های آبرسانی روستایی و طرح‌های آبرسانی تک‌روستایی وجود دارد.

نظر شما