شناسهٔ خبر: 88741 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

روح الله عباسپور:

پذیرش پروتکل الحاقی ناامنی برای کشورمان ایجاد خواهد کرد

روح‌الله عباسپور431 نماینده مردم بوئین زهرا گفت: فردو برای این تأسیس نشده است که ما بخواهیم ۱۳۰ کیلومتر زیر زمین کار تحقیقات هسته‌ای انجام دهیم و این کار از بدو تشکیل و تأسیس این مرکز کار عبث و بیهوده‌ای بوده است.

به گزارش نماینده، روح‌الله عباسپور در گفتگو با«خبرگزاری دانشجو» در واکنش به بیانیه سیاسی مشترک تیم هسته‌ای کشورمان و عضو ۱+۵ در لوزان سوئیس گفت: دو برداشت می‌توان از بیانیه لوزان ارائه کرد یکی اینکه اگر ما احساسمان بر این باشد که برنامه هسته‌ای را نداشته باشیم و برای ما این بحث آنقدر ارزش ندارد که بخواهیم در این خصوص در برابر قدرت‌های بزرگ مقاومت کنیم می‌توان گفت از این نظر در برابر غرب کوتاه آمده‌ایم و توافق با غرب با بیانیه لوزان حاصل شده است و این توافق بر اقتصاد کشور تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

وی در ادامه بیان کرد: اگر به دنبال این هستیم که بگوییم در بحث هسته‌ای سرمایه گذاری کلانی در کشور شده و در این زمینه نظام هزینه‌های سنگینی را پرداخت کرده است از جمله دانشمندان هسته‌ای ما به شهادت رسیده‌اند و می‌توانیم پایداری در حوزه هسته‌ای در بحث استقلال کشور که امروز مشاهده کنیم توافق لوزان توافق خوب و ایده آلی نیست چرا که برای ایران تعهدات قطعی ایجاد شده می‌کند این در حالی است که اجرای تعهدات برای رقیب با اما و اگر همراه است.

عباسپور با طرح این سوال که چرا فردو باید در شرایط کنونی تعطیل شود؟ اذعان داشت: وزیر امور خارجه بیان می‌کند که فردو تعطیل نشده است این حرف درحالی از سوی ظریف مطرح می‌شود که ماهیت کار فردو با بیانیه لوزان تغییر داده شده و با این روند و شرایط غنی سازی در فردو می‌توانیم به جرأت بگوییم که فردوعملا تعطیل شده و این مرکز را به مرکز تحقیقاتی تبدیل کرده‌ایم واین در حالی است که این اقدام تا کنون در دانشگاه‌ها و مراکز علمی صورت می‌گرفته است.

نماینده مردم بوئین زهرا در خانه ملت تصریح کرد: فردو برای این تأسیس نشده است که ما بخواهیم ۱۳۰ کیلومتر زیر زمین کار تحقیقات هسته‌ای انجام دهیم و این کار از بدو تشکیل و تأسیس این مرکز کار عبث و بهیوده‌ای بوده است.

وی گفت: فردو برای این در کشور تأسیس شد تا در این مرکز غنی سازی پایدار با امنیت کامل ایجاد شود و نظام این مرکز را با بدست آوردن اطلاعات دشمن ایران و مسلمانان جهان همچون آمریکا و اسرائیل ایجاد کرده است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس بیان کرد: طبق بیانیه لوزان دشمن بدون پذیرش ان پی تی از سانترفیوژهای جدید استفاده می‌کند و در حالی که استفاده از این سانترفیوژ‌ها برای ایران با بیانیه لوزان محدود شده است.

وی در ادامه به کاهش تعداد سانترفیوژهای ایران به ۶ هزار سانترفیوژ اشاره کرد و بیان داشت: در گذشته و توافق ژنو یک ایران ۱۹ هزار سانترفیوژ در اختیار داشت اما در بیانیه لوزان میزان غنی سازی را هم کاهش داده ند و به ۳/۷ دهم رسانده‌اند با این تفاسیر می‌توان به جرأت گفت ماهیت نطنز نیز تغییر پیدا کرده است.

عباسپور در خصوص آب سنگین اراک نیز گفت: طبق بیانیه لوزان ایران باید پساماند‌های (پلوتونیوم) آب سنگین رآکتور اراک را از بین ببرد و از یک نوع دیگری از پسماند‌ها که از فن آوری‌های نوین تشکیل می‌شود استفاده کند به این ترتیب ماهیت آب سنگین اراک نیز تغییر داده شده است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه در خصوص پذیرش پروتکل الحاقی بیان کرد: پذیرش پرتکل الحاقی از سوی ایران ناامنی برای کشورمان ایجاد خواهد کرد و اگر تیم هسته‌ای ایران پرتکل الحاقی را امضاء کرده باشند عوامل آمریکایی و اسرائیلی به نام آژانس می‌توانند هرکجای کشور ما را مشاهده و مورد بازرسی قرار دهند و این موضوع امنیت کشور را در معرض تهدید قرار خواهد داد.

نماینده مردم بوئین زهرا گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری بیان کردند تحریم‌ها باید یکجا برداشته شود اما در متن انگلیسی آورده شد تحریم‌ها همه برداشته می‌شود اما گام به گام لغو می‌شود.

وی افزود: طبق بیانیه لوزان تحریم‌های آمریکا در صورتی لغو می‌شود که آژانس راستی آزمایی انجام دهد و ایران همه تعهدات خود را اجرایی کند این درحالی است که آژانس استقلال کافی ندارد و در اختیار قدرت‌های بزرگ قرار دارد و به هرمسیری که قدرت‌های بزرگ بخواهد حرکت خواهد کند حرکت می‌کند لذا در این موضوع نیز اگر ایران به تعهدات خود عمل کند اما آژانس بخواهد به طبع قدرت‌های بزرگ حرف بزند و بیانیه منتشر کند باز شرایط ایران به شرایط قبل از توافق بر خواهد گشت.

وی بیان کرد: ما در مذاکرات و بیانیه لوزان اسب زین شده خود را در اختیار غرب قرار داده‌ایم اما در قبال این رفتار هیچ چیزی را بدست نیاورد‌ه‌ایم.

عباسپور در خاتمه گفت: من از تیم هسته‌ای این سوال را دارم چرا فردو تعطیل شد و نطنز در خصوص غنی سازی در حد ۷/۳ باقی ماند؟ این نشان می‌دهد که نگاه غرب به ایران نگاه خصمانه است و گرنه نطنز را تعطیل می‌کردند و فردو را فعال نگاه می‌داشتند و علت این هست که غرب قدرت تخریب تأسیسات را در فاصله ۱۳۰ کیلومتری در زیر زمین را ندارند لذا با یک روش دیپلماسی فردو را تعطیل کردند اما با نطنز که در دسترسشان قرار دارد موافقت کردند که فعال بماند.

نظر شما