شناسهٔ خبر: 88645 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

واکنش ها به سفر اردوغان

پهن کردن فرش قرمز پیش پای فردی که به نظام توهین کرده به مصلحت دیپلماسی کشور نیست

رجب طیب اردوغان+فرش قرمز431 واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اظهار نظرهای رجب طیب اردوغان و همچنین برنامه سفر یک روزه وی به تهران کماکان ادامه دارد.

به گزارش نماینده رئیس‌جمهور ترکیه در روزهای اخیر و در آستانه سفر خود به تهران اظهارات توهین‌آمیزی را علیه کشور ما مطرح کرده و اتهاماتی را در ارتباط با مسائل منطقه به جمهوری اسلامی ایران نسبت داده بود که این مسئله موجبات اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نیز به همراه داشت.

 

پهن کردن فرش قرمز پیش پای فردی که به نظام توهین کرده به مصلحت دیپلماسی کشور نیست

سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین با اشاره به سفر اردوغان به تهران گفت: با توجه به اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه دولت نباید مجوز سفر وی را صادر می‌کرد و باید سفر اردوغان لغو و یا حداقل به زمان دیگری موکول می‌شد.

وی افزود: متأسفانه دولت اقدامی در جهت لغو یا به تعویق انداختن سفر اردوغان نکرده و نمایندگان مجلس از این بابت خیلی ناراحت هستند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: اینکه فردی به کشور، ملت و ارکان نظام ما توهین کند و اتهاماتی را به کشور و نظام وارد کند و در مقابل وی فرش قرمز پهن شود فقط برای دیپلماسی کشور ما ننگ‌آور است.

 


اردوغان با اظهارات خود اصل عزت را در سیاست خارجی ایران نادیده گرفته/ لزوم عذرخواهی رئیس‌جمهور ترکیه از ملت ایران

فاطمه آلیا با اشاره به سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران در فردا سه شنبه گفت: رئیس جمهور ترکیه تا کنون چند بار علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان حرفهای بی ادبانه و توهین آمیزی داشته است.

نماینده مردم تهران گفت: اکثر نمایندگان مجلس معتقدند تا زمانی که رئیس‌جمهور ترکیه به خاطر اظهارات خود در مورد ایران عذرخواهی نکند سفر وی به کشور دارای اشکال است.

وی ادامه داد: عزت، حکمت و مصلحت سه اصل سیاست خارجی کشور ماست و اصل عزت در سیاست خارجی توسط رئیس‌جمهور ترکیه نادیده گرفته شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: اردوغان در اظهارنظر دوم خود به مجلس شورای اسلامی نیز اهانت کرد و عنوان کرد که نمایندگان مجلس ایران چه جایگاهی دارند که بخواهند در خصوص سفر من اظهارنظر کنند. من میهمان رئیس‌جمهور ایران هستم.

آلیا خاطرنشان کرد: یا آقای اردوغان باید از مواضعی که در قبال کشور ما اتخاذ کرده عذرخواهی کند و یا که سفر وی به تهران به تعویق بیفتد. اگرچه ما ملتی خواهان تعامل با سایر کشورها هستیم اما احترام متقابل و عزت ملی شاخص‌های اساسی ماست و ما از آن کوتاه نمی‌آییم.

وی افزود: نماینگان مجلس در مصاحبه ها و اظهاراتی مخالفت خود را از سفر اردوغان به تهران اعلام داشته و تاکید کردند که سفر وی باید لغو شود. حتی بر نمایندگان معتقد بودند که در صورت عذرخواهی هم سفر وی به تهران نباید انجام شود.

نماینده تهران در مجلس با اشاره به تهیه نامه از سوی برخی نمایندگان به روحانی برای لغو این سفر تصریح کرد: روز گذشته و در اولین جلسه مجلس در سال جدید نمایندگان نامه ای به روحانی رئیس جمهور تنظیم کرده و از وی خواستند تا سفر اردوغان به تهران لغو شود.

آلیا با بیان اینکه نامه مذکور در حال جمع آوری امضا جهت ارسال به رئیس جمهور بود، گفت: زمانی که متوجه این نامه شدم حدود 35 امضا داشت که برخی دیگر از نمایندگان در حال امضای آن بودند.

وی در پایان گفت: کمترین کار این است که سفر اردوغان به تهران به تاخیر بیفتد. شفاف‌سازی‌ها در خصوص اظهارات وی انجام شده و رئیس‌جمهور ترکیه از ملت ایران عذرخواهی کند.

 

منبع: خبرگزاری فارس، خبرگزاری میزان

 

نظرات مخاطبان 0 2

  • ۱۳۹۴-۰۱-۱۸ ۱۱:۰۵حمیدرضا 0 1

    آقای روحانی متعادل فقط منتقدین داخلی را خفه کن بعد بگو ما انتقاد پذیریم همه دنیا به ما فحش بدهند شما سکوت کن و ادای عقلا را در بیاور............
                                
  • ۱۳۹۴-۰۱-۲۰ ۰۱:۱۱اصعر 0 0

    خدایی اگر در جریان قضیه عربستان بچه خودت بوذ اقای رئیس جمهور همین واکنش را نشان میدادی
                                

نظر شما