شناسهٔ خبر: 88643 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

آقای وزیر سابق، اولین رئیس شد؛

طرحی نو در کمیته امداد

فتاح به نظر می رسد ریاست پرویز فتاح بر نهادی که می توان گفت بنیان هایش تنها دو سال با سن آقای وزیر سابق فرق دارد، دورانی نو را برای کمیته امداد امام خمینی رقم خواهد زد.

نماینده/ به نظر می رسد ریاست پرویز فتاح بر نهادی که می توان گفت بنیان هایش تنها دو سال با سن آقای وزیر سابق فرق دارد، دورانی نو را برای کمیته امداد امام خمینی رقم خواهد زد.

تنها  ۲۲روز پس از ۲۲ بهمن سال ۵۷ بود که کمیته امداد امام خمینی که به نوعی از سال ۴۲ با کمک و رسیدگی به خانواده زندانیان سیاسی کار خود را آغاز کرده بود، با حکم رسمی امام روح الله ره کار خود را آغاز کرد.

شاید به جهت نزدیکی و همسویی جدا نشدنی مرحوم عسگر اولادی و حتی اولین سرپرست (سیدرضا نیری) و حتی حسین انواری سرپرست چند روز پیش کمیته امداد با حزب موتلفه بود که خواهی نخواهی بدنه اصلی امداد امام ره یادآور این حزب می شد. با اینحال از اواخر سال پیش بود که زمزمه های یکساله به جهت تغییر در اساسنامه این نهاد به گوش رسید و در راستای همین تغییرات؛ شورای مرکزی ۵ نفره جای خود را به هیئت امنای ۷ نفره داد و سرپرست نیز به ریاست تغییر یافت و با حکم رهبری پرویز فتاح که سوابقش نشان از علاقه مندی به کارهای جهادی دارد به عنوان اولین رئیس امداد امام منصوب شد.

فتاح که عمران خوانده ی دانشگاه شریف است و ارشدش را از دانشگاه امیر کبیر دریافت کرده است، ظاهراً در شهریور ۵۹ عزمش برای ثبت نام در حوزه علمیه فیضیه جزم بوده ولی با پیام امام راحل به زادگاهش ارومیه بازگشته و تحت تعلیم باکری ها وارد فاز آموزش های نظامی می شود.

تعیین خطوط مرزی ایران و عراق در سال ۶۹، فعالیت گسترده در جهاد سازندگی، مسئولیت ستاد نیروهای سازمان ملل در ایران، مدیر پروژه سدهای کرخه و گتوند و ... به غیر وزارت نیرو در دولت نهم از جمله فعالیت های فتاح است. وی همچنین در سال ۸۶ به عنوان چهره ماندگار در عرصه سدسازی معرفی شد.

فتاح با اینکه دوستیِ دیرینه ای با احمدی نژاد داشت، در طول دوران وزارت اختلافات اساسی با وی داشت؛ از جمله در خصوص تغییر ندادن ساعت در شش ماه اول سال وقتی به مجلس رفت به جای دفاع از نظریه رئیس دولت برداشت کارشناسی اش را به شورای نگهبان گفت و آنها هم همان را تایید کردند که به گفته خود، بعد هم یک سری تلخی و دلخوری از سوی آقای رئیس‌جمهور به وجود آمده بود ....

در هر حال این اختلاف نظرها باعث شد که وزیر بی حاشیه دولت اول احمدی نژاد از قطار دولت دهم بازماند و رفیق دیرین در کابینه دولت دهم جایی برایش در نظر نگرفت. پس از آن بود که وی توسط فرمانده سپاه پاسداران، به عنوان جانشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه منصوب شد و چون روحیه‌اش اینگونه بوده که همیشه بیش از یک کار را نپذیرد به همان بنیاد تعاون اکتفا کرد.

مهندسِ آذریِ ۴۴ ساله اینبار در شانزدهمین روز از بهار ۹۴، با حکم انتصاب رهبری، مکلف به آزمونی سخت برای به ثمر نشان دادن رجاء واثق رهبری برای کمیته امداد امام ره شده است.

در حکم مقام معظم رهبری برای تغییرات در اعضای هیئت امنا و رئیس کمیته امداد امام خمینی آمده است:

«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
با توجه به تغییراتی که در اساسنامه کمیته امداد امام خمینی(ره) صورت گرفته است؛ حضرات آقایان حجت‌الاسلام حاج‌شیخ محسن کازرونی، مهندس پرویز فتاح، حسین انواری، حمیدرضا ترقی، سید مرتضی بختیاری، مهندس سید منصور برقعی و خانم دکتر مرضیه وحیددستجردی را به‌عنوان اعضای هیأت امنا و جناب آقای مهندس پرویز فتاح را به‌عنوان رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) منصوب می‌کنم.

رجاء واثق دارم مجموعه فوق و رئیس محترم این نهاد انقلابی با استعانت از پروردگار متعال و بهره‌گیری از تجربیات ارزشمند موجود، در تحقق هدف نورانی این تشکیلات الهی که همانا توانمندسازی و شکوفایی استعدادها و تأمین خوداتکایی نیازمندان و محرومان و تقویت و رشد ایمانی و اعتقادی آنان با ارائه‌ی خدمات اجتماعی، حمایتی، فرهنگی و معیشتی می‌باشد، گام‌های اساسی و تکمیلی بردارند.

بی‌شک مسئولین سابق کمیته امداد امام خمینی(ره) و در رأس آنها جناب آقای عسگراولادی رحمة‌الله‌علیه و در سال‌های اخیر اعضای شورای مرکزی و جناب آقای انواری زحمات با ارزشی را در شکل‌گیری این نهاد مؤثر و موفق در مبارزه با فقر و محرومیت کشیده‌اند که ضمن تقدیر از تلاش‌های مخلصانه‌ی آنان، برای همه‌ی آنها اجر و پاداش الهی را مسألت دارم. گرچه تکیه اصلی کمیته امداد امام خمینی(ره) بر کمک‌های کمّی و کیفی مردم عزیز کشورمان باید باشد، اما ایفای نقش توسط دولت و مجلس و دستگاه قضایی در پشتیبانی‌های همه‌جانبه از این نهاد انقلابی در جهت انجام مأموریت‌های مقدس آن، امری انکارناپذیر است. مزید توفیقات همه آقایان را از خداوند متعال خواستارم.

سید علی خامنه‌ای

۱۶ فروردین ۱۳۹۴»

 

 

نظر شما