شناسهٔ خبر: 88640 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با «نماینده» مطرح شد؛

نباید از مذاکرات هسته ای بهره برداری انتخاباتی کرد/ اصلاح طلبان اخلاق سیاسی را زیر پا نگذارند

 مذاکرات لوزان کارشناس مسائل سیاست خارجی ضمن انتقاد از جریان و اشخاصی که به دنبال بهره برداری سیاسی از مذاکرات هسته ای هستند، می گوید: مذاکرات لوزان ابزاری برای جناح های سیاسی نیست که آنها بخواهند از آن استفاده کنند.

حسین کنعانی کقدم "کارشناس مسائل سیاست خارجی" در گفتگو با «نماینده» ضمن انتقاد از مواضع برخی از اصلاح طلبان و بهره برداری آنها از مذاکرات هسته ای، گفت: اگر تعابیر منفی و غلط از مذاکرات صورت گیرد و جناح سیاسی خاص از آن سوء استفاده کند اختلاف و شکاف سیاسی شکل می گیرد ضمن آنکه رژیم صهیونیستی به دنبال فتنه هسته ای در ایران است از این رو به هرشکل می خواهد از اختلاف گروه ها در داخل کشور سوء استفاده کند به همین جهت باید بر وحدت و همدلی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه نظام تصمیم گرفت تا ما با طرف مقابل پیرامون موضوع هسته ای مذاکره کنیم، خطاب به اصلاح طلبان و فعالان سیاسی این جریان، افزود: از لوزان به عنوان ابزاری برای تائید و تکمیل جناح خود استفاده نکنید، این خطاب به همه جریان های سیاسی در کشور است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به اینکه دستاورد هسته ای و نتیجه مذاکرات دستاورد نظام، ملت، رهبری و دولت است، اظهارداشت: این دستاوردها وام دار هیچ جناحی قرار نگرفته که اکنون جریانی بخواهد از آن استفاده کند اگر هم هرجریان یا شخصی بخواهد خلاف آن عمل کند به دور از اخلاق سیاسی است.

کنعانی مقدم همچنین با بیان اینکه نقل قول های متفاوتی از بیانیه سوییس صورت گرفت، گفت: باید به مطلبی که وزیر خارجه یا رئیس جمهور بیان کردند اعتماد کرد و آن را اصل قرار داد. توجه داشته باشیم تدبیری که جمهوری اسلامی نشان داد و نقشه راه مقام معظم رهبری، تیم مذاکره کننده با رعایت خطوط قرمز چند اقدام را در این مذاکرات انجام داد.

وی به تبیین چهار ویژگی مذاکرات لوزان اشاره کرد و با بیان اینکه پیش از این اوباما گزینه حمله نظامی به ایران را مطرح می‌کرد، یادآورشد: با انتشار بیانیه لوزان دست آمریکا رو شد و آنها از اینکه بتوانند علیه ایران حمله نظامی انجام دهند، خلع سلاح شدند ضمن اینکه ایران توانست حقوق هسته‌ای خود را در باشگاه جهانی به دست آورد و قدرت‌های جهانی به حقوق هسته‌ای ایران و تداوم غنی سازی ایران صحه گذاشتند.

کنعانی مقدم در تبیین ویژگی سوم این دوره از مذاکرات، توضیح داد: در صورت اجرایی شدن این بیانیه تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران برداشته می‌شود و ۶ قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران لغو می‌شود. همچنین این بیانیه ثابت کرد که ایران با پشتوانه رهبری می‌تواند از بحران‌هایی که ساخته و پرداخته دشمنان است، عبور کند.

نظر شما