شناسهٔ خبر: 88475 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

نیروهای ویژه عربستان راهی یمن شدند

سربازان عربستان یک مقام ارشد عربستان سعودی می‌گوید، نیروهای ویژه این کشور وارد خاک یمن شده‌اند.

به گزارش نماینده به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پرس تی وی، یک مشاور ارشد در دولت عربستان سعودی به خبرگزاری فرانسه گفت نیروهای ویژه ارتش و نیروی دریایی این کشور عملیات نظامی ویژه‌ای را در خاک یمن انجام داده‌اند، اما درباره عملیات زمینی این نیروها سخنی نگفت.

حملات هوایی عربستان سعودی به یمن از ۶ فروردین با هدف بازگرداندان عبد ربه منصور هادی،  رئیس جمهور پیشین این کشور و هم‌پیمان نزدیک ریاض، به قدرت آغاز شده است.  

این مقام ارشد سعودی افزود نیروهای دریایی نقش «هدایت و هماهنگی» هواداران هادی را بر عهده دارند تا توانمندی آن‌ها را برای حمله به مبارزان انصارالله تقویت کنند.

وی همچنین گفت نیروهای ویژه ارتش سلاح و تجهیزات ارتباطی در اختیار نیروهای هوادار هادی در شهر عدن قرار داده‌اند.

این در حالی است که، عادل الجبیر، سفیر عربستان در آمریکا، روز پنج‌شنبه حضور نیروهای عربستانی در شهر عدن را تکذیب کرد و گفت عربستان نیروی نظامی در عدن ندارد.

وی تاکید کرد موضوع اعزام نیروی زمینی «بر روی میز است اما تصمیم‌هایی که گرفته خواهد شد به شرایط و نیاز بستگی دارد.»

مشاور ارشد دولت عربستان همچنین گفت نیروهای ویژه این کشور به همکاری خود با نیروهای وفادار به هادی ادامه خواهند داد.

به گفته او نیروهای ویژه عربستان در حملات هوایی روز پنج‌شنبه به مبارزان انصارالله در جزیره میون در تنگه باب المندب نیز شرکت داشته‌اند.

سرتیپ احمد عسیری، مشاور وزیر دفاع عربستان سعودی روز جمعه گفت در حملات هوایی به جزیره میون، «تجهیزات نظامی و موشک‌های» متعلق به نیروهای انصارالله منهدم شدند.

جنگنده های عربستان سعودی همچنین شش کامیون حامل آرد را در جاده شهر الحدیده به تعز در یمن هدف قرار دادند.

والریه آموس، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشر دوستانه، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در ناآرامی‌های دو هفته اخیر یمن، ۸۵۷ نفر از جمله زن و کودک کشته و ۱۷۰۰ نیز زخمی شده‌اند.  

استفاده رژیم آل سعود  ازسلاحهای ممنوعه درحمله به یمن

فعالان حقوق بشری در یمن با برگزاری کنفرانسی به شرح اقدامات تجاوزکارانه رژیم آل سعود و استفاده این رژیم از سلاح های ممنوعه در حمله به یمن پرداختند.

سازمان های فعال در زمینه حقوق بشر در یمن حملات هوائی رژیم آل سعود به غیرنظامیان بی دفاع و اموال عمومی در یمن را محکوم کردند.

این سازمانها اعلام کردند گزارشی را به محاکم بین المللی ارائه خواهند داد و استفاده آل سعود از سلاح هایی ممنوعه بین المللی را مستند سازی خواهند کرد.

یک شب پس از حمله آل سعود به بنی مطر و کشته شدن همه اعضای یک خانواده انجمن «بیت الحریة» با همکاری سازمان و نهادهای اجتماعی در یمن این کنفرانس را برگزار کرد. تا گزارشی مقدماتی از تجاوزات سعودی به یمن ارائه کنند.

آل سعود فرودگاهها و پادگانها و اموال عمومی و بیمارستانها و مساجد را نیز هدف قرار می دهد. رژیم آل سعود سعی دارد همه تاسیسات زیربنائی یمن را نابود سازد. این رژیم هزاران یمنی را آواره کرده است.

از میان کشته شدگان ۱۶۰ تن کودک و شمارزیادی زن و کودک هستند. تعداد زخمیان نیز به ۱۲۱۴ رسیده است که حال ۷۶۲ تن از آنها وخیم است.

عربستان صد روستا در مرز یمن را تخریب می‌کند

روزنامه سعودی الحیات فاش کرد عربستان حدود صد روستا را در مرز یمن تخریب می کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، روزنامه الحیات فاش کرد دولت عربستان سعودی تخریب نود و شش روستا نزدیک مرزهای یمن را آغاز کرد.

روسیه توقف حملات هوایی به یمن را خواستار شد

روسیه با ارائه پیش نویس قطعنامه ای توقف حملات هوایی به یمن را که از ۲۶ مارس توسط عربستان سعودی و متحدان آن علیه مردم یمن و انصار الله آغاز شده است، خواستار شد.

مسکو نشست فوری شورای امنیت را برای گفتگو درباره پیشنهاد روسیه به منظور توقف حملات هوایی جهت اهداف بشردوستانه خواستار شده بود.

یک منبع دیپلماتیک شورای امنیت اعلام کرد متن یک صفحه ای پیش نویس مسکو که در اختیار اعضای شورای امنیت گذاشته شده است، توقف حملات هوایی را به منظور فراهم نمودن زمانی برای تخلیه اتباع خارجی خواستار شد.

این منبع افزود این پیش نویس مدت زمان مشخصی برای توقف حملات تعیین نکرده است.

این منبع همچنین گفت در عوض، متن پیش نویس ارائه شده به درخواست های سابق شورای امنیت که عقب نشینی حوثی ها و بازگشت به مذاکرات سیاسی را خواستار شده بود، هیچ اشاره ای نکرده بود.

ولادیمیر سافرونوف، معاون سفیر روسیه هنگام عزیمت به این نشست در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده بود توقف حملات امکان خواهد داد تا هنگام تخلیه افراد، ایمنی و امنیت برقرار باشد.

این پیشنهاد روسیه بعد از اقدام کشورهای حوزه  خلیج فارس که تلاش می کنند مسکو را متقاعد کنند تحریم های اقتصادی و محاصره تسلیحاتی علیه حوثی ها اعمال کند، مطرح شده است.

اما روسیه با این ابتکار کشورهای عربی مخالفت و پیشنهاد کرده است  متن آن تغییر یابد و کل کشور یمن محاصره و مجازات های محدودتری علیه آن اعمال شود.

اوضاع بشردوستانه در یمن که در آن شبه نظامیان حوثی و طرفداران عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور فراری باهم درگیرند، وخیم است. رئیس جمهوری فراری یمن نیز به عربستان سعودی پناهنده شده است.

کمیته بین المللی صلیب سرخ روز شنبه درخواستی را به منظور توقف حملات در یمن به مدت ۲۴ ساعت برای انجام کمک های بشردوستانه و پزشکی به جمعیت این کشور خواستار شده و درباره اوضاع در یمن هشدار داده است.

مسکو ادعای کمک نظامی به انصار الله یمن را رد کرد

معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل ادعاها در خصوص کمک نظامی مسکو به انصار الله وطرفداران علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن را تکذیب کرد.

ولادیمیر سافرونکوف پیش از نشست شورای امنیت در باره اوضاع یمن تاکید کرد:  مسکو از هواپیماهایی که برای تخلیه اتباع روسیه به یمن رفته برای تحویل تجهیزات نظامی به انصار الله استفاده نکرده است.

 شورای امنیت درمورد وضع وخیم انسانی در یمن ابراز نگرانی کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز شنبه درمورد اوضاع انسانی در یمن که طی چند هفته گذشته با خشونت های روزافزون روبرو بوده است ابراز نگرانی و اعلام کرد در حال بررسی پیش نویس قطعنامه روسیه برای پایان دادن به بحران در یمن است.

دینا قعوار سفیر اردن در سازمان ملل متحد که ریاست شورای امنیت را برای این ماه به عهده دارد پس از رایزنی های پشت درهای بسته شورای امنیت که بیش از یک سال طول کشید در میان خبرنگاران حاضر شد و گفت اعضای شورای امنیت اواخر این هفته به نشست با اعضای شورای همکاری خلیج فارس ادامه خواهند داد.

افزایش اعتراضات در منطقه به تجاوزات آل سعود به یمن

معترضان به تجاوزات آل سعود به یمن، این اقدامات را در چارچوب خدمت به منافع رژیم صهیونیستی به شمار آوردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی المسیره یمن شماری از مردم لبنان در حمایت از مردم یمن و در اعتراض به حملات وحشیانه آل سعود به این کشور تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.

یکی از تظاهرکنندگان لبنانی در این تجمع حملات آل سعود به یمن را ظالمانه و متکبرانه و باطل توصیف کرد و گفت : ما اجازه اشغال یمن را نخواهیم داد. ملت یمن ملتی آزاده هستند و این کشور سرزمین اصالت عربی است.

این شبکه در ادامه تصاویری از تظاهرات شماری از مردم تهران در اعتراض به حملات آل سعود به یمن پخش کرد.

المسیره در گزارشی تصاویری از ویرانی های ناشی از حملات هوائی آل سعود به روستای حَجَر عُکَیش در بنی مطر  یمن پخش کرد. معاون استاندار صنعا و صدها تن از مردم این شهر به محل این ویرانی ها آمدند و ضمن اعلام همبستگی در برابر تجاوزگری های آل سعود اعلام کردند که این ویرانی ها ناشی از حملات هواپیماهای آمریکائی با پشتیبانی آل سعود و در چارچوب خدمت به منافع اسرائیل است. ویرانی های ناشی از این تجاوزگری ها شبیه به ویرانی های ناشی از تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه است.

شیخ عبدالله ضبعان معاون استاندار صنعا به المسیره گفت : تجاوزات به یمن موجب اتحاد مردم ما شده است زیرا آنها تاسیسات زیربنائی کشورما و ادواتی که باید علیه اسرائیل به کار گرفته می شد هدف قرار می دهند. آنها از اسرائیل دفاع می کنند.

یکی از اهالی روستای حجر عکیش گفت یک منزل مسکونی بخشی از یک جاده در این محل مورد هدف حملات هوائی قرار گرفته است.

در حملات هوائی آل سعود به این روستا ۱۱ تن کشته  شده اند و اکثر کشته شدگان زن و کودک هستند.

چهارمین هواپیمای روسی حامل ۱۶۰ مسافر از اتباع چند  کشور - که آنها را از یمن تخلیه کرده بود - در ساعات اولیه روز یکشنبه در فرودگاه مسکو فرود آمد.

نظر شما