شناسهٔ خبر: 88294 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

دستغیب: سیاست ایران در زمینه حقوق بشر برمبنای تعالیم عالیه اسلام استوار است

دستغیب43 رئیس شورای اجرایی گروه بین‌المجالس ایران در سخنرانی خود در اجلاس مجمع بین‌المجالس جهانی هانوی گفت: شاخص توسعه انسانی در ایران طی سه دهه اخیر ۶۷ درصد است

به گزارش نماینده از «نسیم»، سید احمد رضا دستغیب رئیس هیات اعزامی پارلمانی به یکصدو سی و دومین اجلاس مجمع بین المجالس جهانی (ipu) که در هانوی- ویتنام درحال برگزاری است در سخنرانی خود در این اجلاس با اشاره به دستاوردهای حاصله در زمینه تحقق اهداف توسعه هزاره در زمینه های مختلف در کشورمان گفت:در دوران پس از انقلاب اسلامی و بویژه طی ۱۴ سال اخیر، جمهوری اسلامی ایران در زمینه کاهش فقر با فراهم نمودن خدمات پایه مانند بهداشت، آموزش فراگیر و تامین برق و سایر امکانات ممکن برای طبقات فقیر و نیز افزایش صادرات غیر نفتی و نیروی انسانی متخصص و معادن غنی زیر زمینی موفقیت های بسیاری کسب کرده است.

وی در این ارتباط افزود:در سال ۲۰۱۳ میلادی، برنامه توسعه ملل متحد در گزارش سالانه خود، بهبود شاخص توسعه انسانی در ایران را طی سه دهه اخیر تا میزان ۶۷ درصد اعلام کرده است.

رئیس شورای اجرایی گروه بین المجالس جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت ایجاد یک راهبری نوین عادلانه، فراگیر و همه جانبه در فرایند رشد کشورهای در حال توسعه اظهار نمود:در چارچوب چنان نظامی، اقتصادهای بزرگ و اقدامات مالی و بانکی آنها باید تحت نظارت کامل قرار داشته باشد.

وی در همین راستا گفت:اعمال تحریم های ظالمانه اقتصادی یکجانبه  علیه کشورهای در حال توسعه به عنوان ابزار سیاست خارجی موجب نگرانی جدی می باشد. دستغیب همچنین گفت:چنین اقدامات یکجانبه ای که از لحاظ اخلاقی و نزاکتی غلط و غیر قابل توجیه می باشد نه تنها حاکمیت قانون در سطح بین المللی را به چالش می کشد بلکه حق توسعه را نیز نادیده گرفته و منجر به نقض حقوق بنیادین بشر می گردد.

وی افزود:اعمال تحریم های یکجانبه به ویژه از سوی آمریکا که در واقع اعمال فرامزی قوانین داخلی علیه اشخاص حقیقی و حقوقی در دیگر کشورها می باشد در تضاد با حقوق بین الملل بوده و در مسیر توسعه کشورهای هدف ایجاد اختلال می کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به مسئله سلطه نیز گفت:آسیب های جدی جامانده از تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه، همچنان بر جاست و لذا باز سازی فوری و کامل غزه امری اجتناب ناپذیر است.

دستغیب در این ارتباط افزود: پایان یافتن بیش از شش دهه منازعه و درگیری درخاورمیانه و پی ریزی یک صلح پایدار، برگزاری یک رفراندوم با مشارکت همه مردم و ساکنان حقیقی سرزمین فلسطین و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شریف محقق خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود با تقبیح روند افراط گرایی خشونت آمیز کنونی درعراق و سوریه از سوی گروههای تکفیری خاطرنشان ساخت:این روند ریشه در ایدئولوژی خطرناک داشته و در رفتار وحشیانه این گروه تروریستی متجلی گردیده است و جمهوری اسلامی ایران شدیدا اقدامات خشونت آمیز گروههای تروریستی اعم از القاعده، داعش، جبهه النصره، طالبان، و الشباب و بویژه بوکو حرام که از نام اسلام برای توجیه اقدامات خونین و خشونت بار خود سوء استفاده می نمایند.

رئیس هیات اعزامی در پایان سخنان خود نیز گفت: حفظ و اعتلای حقوق بشر از اهمیت بالایی برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و سیاست ما در زمینه حقوق بشر برمبنای تعالیم عالیه اسلام استوار است.

نظر شما