شناسهٔ خبر: 88191 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

فرازهایی از فرمایشات امام خامنه‌ای

راه‌حل عاقلانه مسأله هسته‌‏اى / ترس از ایران پیشرفته

 دیدار اعضای ستادهای امور تربیتی و هنرمند با رهبری جمهورى اسلامى در قضیه هسته اى، هم قانونى عمل کرده است، هم شفاف عمل کرده است، هم از لحاظ استدلالى، منطقى عمل کرده است؛ منتها این یک نقطه اى است که براى فشار بر جمهورى اسلامى این را مناسب دانسته اند.

به گزارش نماینده، فرازهایی از فرمایشات امام خامنه ای به شرح ذیل است:

راه حل عاقلانه مسأله هسته‌‌اى؛ دست  برداشتن از دشمنى، نه مذاکره

فناورى هسته‌اى؛ نماد پیشرفت یک کشور(۱)
این دستاوردى که در قضیه فناورى هسته اى به دست ملت ایران افتاد، این یک دستاورد عظیم و تاریخى است. (۲) حرکت هسته اى و صنعت هسته اى، نماد پیشرفت یک کشور است. (۳) اهمیت به کارگیرى انرژى هسته اى و به دست آوردن فناورى هسته اى در کشور ما، از کشف و استخراج نفت - آن روزى که براى اول بار در کشور ما نفت استخراج شد - بیشتر است. (۴)

عملکرد هسته  اى ما؛ شفاف و قانونى
جمهورى اسلامى در قضیه هسته اى، هم قانونى عمل کرده است، هم شفاف عمل کرده است، هم از لحاظ استدلالى، منطقى عمل کرده است؛ منتها این یک نقطه اى است که براى فشار بر جمهورى اسلامى این را مناسب دانسته اند. اگر این هم نباشد، یک قضیه دیگرى را براى فشار مطرح مى کنند. (۵)

جمهورى اسلامى و تسلیحات هسته‌اى؟
من تأکید مى کنم که جمهورى اسلامى هرگز در پى تسلیحات هسته اى نیست و نیز هرگز از حق ملّت خود در استفاده صلح آمیز از انرژى هسته اى چشم پوشى نخواهد کرد. شعار ما «انرژى هسته اى براى همه و سلاح هسته اى براى هیچکس» است. ما بر این هر دو سخن پاى خواهیم فشرد و مى دانیم که شکستن انحصار چند کشور غربى در تولید انرژى هسته اى در چهارچوب معاهده عدم اشاعه، به سود همه کشورهاى مستقل است. (۶)
واقعاً سلاح هسته اى به صرفه ما نیست؛ علاوه بر اینکه از لحاظ فکرى و نظرى و فقهى، ما این کار را خلاف مى دانیم و این حرکت را حرکت خلافى مى دانیم. ما استفاده از این تسلیحات را گناه بزرگ مى دانیم و نگهداشتنش را یک کار بیهوده پرضررِ پرخطر مى دانیم و هرگز دنبالش هم نمى رویم. (۷)

علت مخالفت آمریکا با فعالیت هسته‌اى ما
امروز مسأله عمده سیاست خارجى کشورى مثل آمریکا، شده است مسأله هسته اى ایران، چرا؟ براى خاطر این که این، نشانه پیشرفت ملتى است که آن ها نمى خواهند پیشرفت کند، نمى خواهند قدرت پیدا کند، نمى خواهند قدرت علمى پیدا کند، نمى خواهند قدرت روحى و اعتماد به نفس پیدا کند تا بتوانند تسلط را برگردانند. به این جهت، مخالفت مى کنند. (۸)
هدف، تهدید است؛ هدف، فشار است؛ هدف، خسته کردن است. خودشان گفتند: هدف، تغییردادن نظام سیاسى و سازوکار سیاسى است. (۹)

ترس از ایرانِ اسلامى پیشرفته، نه هسته‌اى
محافل سیاسى و رسانه اى دنیا از خطر ایران هسته اى دم مى زنند که ایرانِ هسته اى خطر دارد! من مى گویم اینها دروغ مى گویند، اینها فریب گرى مى کنند. آنچه آنها از آن مى ترسند و باید هم بترسند، ایرانِ هسته اى نیست؛ ایرانِ اسلامى است. ایران اسلامى است که در ارکان قدرت استکبارى زلزله انداخته است. ملت ایران اثبات کردند که بدون تکیه به آمریکا، بدون تکیه به قدرتهاى مدعى، بلکه با دشمنى هاى آمریکا و قدرتهاى مدعى دنیا، یک ملت مى تواند به پیشرفت واقعى دست پیدا کند. این درس است؛ آنها از این درس مى ترسند. آنها مى خواهند به ملتها بباورانند، به زبدگان و نخبگان سیاسى بباورانند که بدون کمک آمریکا و بیرون از حوزه نفوذ آمریکا نمى شود پیشرفت کرد. ملت ایران اثبات کرده است که بدون آمریکا، بلکه با دشمنى آمریکا مى تواند به پیشرفت دست پیدا کند. این درس بزرگى است؛ آنها از این مى ترسند. (۱۰)

بهانه‌اى براى جنگ تمام  عیار اقتصادى
تحریمها از حدود زمستان سال ۹۰ تا امروز، تبدیل شده به جنگ اقتصادى، دیگر اسم آن، تحریم هدفمند نیست؛ یک جنگ تمام عیار اقتصادى است که متوجه ملت ما است. علت آن هم، نه مسأله هسته اى است، نه مسأله حقوق بشر است، نه مسائل دیگرى از این قبیل است؛ علت آن را خود آن ها هم مى دانند، ما هم مى دانیم؛ علت، استقلال خواهى ملت ایران است، علت، داشتن یک حرف نو بر پایه مبانى اسلام است که براى کشورهاى دیگر و ملتهاى مسلمان الگو خواهد شد.
حالا بهانه یک روز انرژى هسته اى است، یک روز غنى سازى است، یک روز حقوق بشر است، یک روز حرفهایى از این قبیل است. تحریمها علیه ما، قبل از این که اصلا مسأله انرژى هسته اى مطرح هم بشود، وجود داشت، بعد از این هم وجود خواهد داشت. (۱۱)

غرض دشمن از بزرگ کردن مسأله هسته‌اى
مسأله هسته اى را بزرگ مى کنند، براى اینکه مسائل خودشان را از نظرها بپوشانند. مسأله هسته اى ایران را در صدر مسائل دنیا قرار مى دهند، در حالى که حقیقت قضیه اینجور نیست. به دروغ اسم سلاح هسته اى مى آورند، به دروغ مسائل را در تبلیغات برجسته و درشت مى کنند؛ هدفشان این است که ذهنها را، افکار عمومى را از حوادثى که در خود آمریکا دارد مى گذرد، از حوادثى که در خود اروپا دارد مى گذرد، منعطف کنند، منصرف کنند، البته موفق هم نخواهند شد. (۱۲)

یک قدم عقب‌نشینى از حقوق هسته‌اى؟ هرگز
اصرار دارم بر تثبیت حقوق ملّت ایران، از جمله مسأله حقوق هسته اى؛ اصرار داریم بر این که از حقوق ملّت ایران یک قدم عقب نشینى نباید بشود. ما این را به مسؤولین گفتیم و موظّفند که این حدود را رعایت کنند؛ ازهارت وهورت دشمنان و مخالفان هم واهمه اى نداشته باشند و ترسى به خودشان راه ندهند. (۱۳)

ناتوانى دشمن در توقف پیشرفت هسته‌اى ما
مى گویند: نمى‌توانیم - راست مى گویند، نمى توانند - و اگر مى توانستیم تاروپود صنعت هسته اى ایران را به کلّى از هم جدا کنیم، مى کردیم، امّا نمى توانیم. بله، البتّه نمى توانند. چرا نمى توانند؟ چون این ملّت اراده کرد که در این مسأله و در همه مسائل خود، روى پاى خودش بایستد و ایستادگى کند، ابتکار خودش را به میدان بیاورد و آورد. دشمن نمى تواند کارى بکند؛ در همه مسائل همین جور است. (۱۴)

راه حل؛ دست برداشتن از دشمنى، نه مذاکره
اگر آمریکایى ها صادقانه مى خواهند کار تمام شود، بنده راه حل را ارائه مى دهم. راه حل این است: آمریکایى ها از دشمنى با جمهورى اسلامى دست بردارند، از دشمنى با ملت ایران دست بردارند. پیشنهاد مذاکره، حرف منطقى و متین و مستدلى نیست؛ حرف درست این است. اگر مى خواهند مشکلات فى مابین وجود نداشته باشد که مى گویند ما مى خواهیم بین ایران و آمریکا مشکلى وجود نداشته باشد، دست از دشمنى بردارند. سى و چهار سال است که دولتهاى گوناگون آمریکا با فهم غلط از ایران و ایرانى، دشمنى هاى گوناگونى را با ما طراحى کرده اند. از سال اول پیروزى انقلاب و تشکیل نظام اسلامى، این ها با ما دشمنى کردند؛ در زمینه امنیت، علیه امنیت ما برنامه ریزى کردند، علیه تمامیت ارضى ما اقدام کردند، از دشمنان ریز و درشت ما در طول سالهاى متمادى، همیشه حمایت کردند، علیه اقتصاد ملى ما فعالیت کردند، از همه ابزارها علیه ملت ایران استفاده کردند و در همه این ها هم بحمدالله شکست خوردند؛ بعد از این هم در مقابله با ملت ایران، اگر این دشمنى ها را ادامه دهند، شکست خواهند خورد.
بنابراین بنده مسؤولان آمریکایى را هدایت مى کنم؛ اگر دنبال راه عاقلانه مى گردند، راه عاقلانه این است که سیاست خود را تصحیح کنند؛ عمل خود را تصحیح کنند و دست از دشمنى با ملت ایران بردارند. (۱۵)

نیاز زیاد آمریکا به مذاکرات هسته‌اى
در زمینه مسائل هسته اى، دشمنان ما که طرف مقابل ملّت ایران قرار دارند که عمده هم آمریکا است، اینها دارند با تدبیر و سیاست گذارى حرکت مى  کنند. این را ما کاملاً توجّه داریم، مى  فهمند که دارند چه  کار مى  کنند؛ آنها به این مذاکرات احتیاج دارند، آمریکا به مذاکرات هسته  اى بسیار احتیاج دارد. (۱۶)
 
علت اختلاف سران آمریکا بر سر مذاکرات
این اختلافاتى هم که مى بینید در بین آمریکایى ها هست، سناتورهاى آمریکا یک جور، دولت آمریکا یک جور، این معنایش این نیست که اینها به این مذاکرات نیازمند نیستند؛ نه، آن جناح مقابل دولت، مایل است امتیازى را که در این مذاکرات وجود دارد، به نام حریفش که حزب دموکرات است، ثبت نشود؛ دنبال این هستند. به این مذاکرات احتیاج دارند و این مذاکرات را براى خودشان لازم مى دانند، امّا ابراز استغنا مى کنند. (۱۷)

مذاکرات؛ چه مى‌خواهیم و چه نمى‌خواهیم
یکى از حرفها (در همین پیام نوروزى رئیس  جمهور آمریکا) این بود که در ایران کسانى هستند که با حلّ دیپلماتیک مسأله هسته  اى موافقت ندارند؛ این را او مى گوید. مى گوید در ایران کسانى هستند که نمى خواهند مسأله هسته اى، با مذاکرات دیپلماسى حل وفصل بشود؛ این دروغ است؛ در ایران هیچ کس نیست که نخواهد مسأله هسته اى حل بشود و با مذاکرات حل بشود. آنچه ملّت ایران نمى خواهند عبارت است از قبول تحمیل  ها و زورگویى  هاى آمریکا؛ این را نمى  خواهد. آنچه ملّت ایران در مقابل آن مقاومت مى کند، قبول زورگویى هاى طرف مقابل است. طرف مقابل مى گوید بیایید مذاکره کنیم و شما حرفهاى ما را موبه مو قبول کنید؛ این را مى گوید. ملّت ایران در مقابل این ایستاده است و یقیناً نه مسؤولین ما، نه هیئت مذاکره کننده و پشت سرِ آنها ملّت ایران، مطلقاً این را قبول نخواهد کرد. (۱۸)

پی‌نوشت ها:
۱) و ۲) ۲۶/۴/۱۳۸۷
۳) ۳/۵/۱۳۹۱
۴) ۲۵/۳/۱۳۸۵
۵) ۵/۴/۱۳۹۲
۶) ۹/۶/۱۳۹۱
۷) ۲۳/۱/۱۳۹۰
۸) ۹/۸/۱۳۸۶
۹) ۵/۴/۱۳۹۲
۱۰) ۱۴/۳/۱۳۹۱
۱۱) ۲۰/۱۲/۱۳۹۲
۱۲) ۱۴/۳/۱۳۹۱
۱۳) ۲۹/۸/۱۳۹۲
۱۴) ۱۹/۱۰/۱۳۹۲
۱۵) ۱/۱/۱۳۹۲
۱۶) ۱/۱/۱۳۹۴
۱۷) ۱/۱/۱۳۹۴
۱۸) ۱/۱/۱۳۹۴

 

منبع: تسنیم
 

نظر شما