شناسهٔ خبر: 88112 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

روزنامه نگار اردنی:

جنگ عربستان در یمن جنگ علیه یک طایفه نیست تهاجم علیه یک ملت است

یک روزنامه نگار اردنی تاکید کرد آنچه که امروز از تهاجم عربستان به یمن می‌توان دید تلاش برای ضربه زدن ریاض به گروه انصارالله نیست بلکه تجاوزی گسترده است که تمامی یمن را مورد هدف قرار داده است.

«هشام الهبیشان»، تحلیلگر و روزنامه نگار اردنی در گفتگویی اختصاصی با  فارس ضمن تاکید بر این مسئله افزود امروز  کاملا واضح است که در این جنگ نه گروه انصار الله و نه هیچ گروه دیگری به طور ویژه وخاص مورد هدف این تهاجم قرار ندارند بلکه  ریاض تمامی یمن با تمامی ساختارهایش را مورد حمله قرار داده وبه دنبال تخریب این کشور است.

الهبیشان در رابطه با انگیزه ها وبهانه های انجام چنین تجاوزی  به فارس گفت :  هر آنچه که از سخنان وموضع گیری رهبران عربستان می توان لمس کرد بهانه های پوچ غیر واقعی وغیر منطقی می باشند.

به گفته این روزنامه نگار اردنی تا کنون سابقه نداشته است که کشوری صرفا به دلیل قصد ونیت یک کشور دیگر علیه آن وارد نگ شود. وقتی رژیم آل سعود با همراه کردن ائتلاف دهگانه  تجاوز گسترده خود را به خاک یمن آغاز کرد علت آن صرفا قصد وغرض انصار الله اعلام شد .

تصور کنید یک جنگ ویرانگر صرفا به دلیل خوانشی غیر واقعی از قصد واهداف دیگران در حال انجام است پس  می توان به جرات اعلام کرد  اقدامی بی سابقه در تاریخ در حال رخ دادن است ، اقدامی که تنها می توان آنرا یک جنگ احمقانه که تمامی منطقه را به سوی هرج ومرج خواهد کشاند ، توصیف نمود.

با نگاهی به بهانه تراشی ها وتوجیه های صورت گرفته این مسئله کاملا مشخص می شود وقتی که رهبران آل سعود دلیل حمله خود را "قصد ونیت انصار الله برای خارج کردن بقیه قدرت های سیاسی یمن از مشارکت در اداره امور کشور" اعلام نمایند پس حتما جنگ ریاض یک جنگ احمقانه وکوته بینانه می باشد.

همچنین نباید از ارتباط تجاوز  عربستان به خاک یمن با برنامه های واشینگتن وتل اویو جهت ضربه زدن به محور مقاومت هم غافل ماند.

طرح آمریکایی ـ صهیونیستی در منطقه با هدف ضربه زدن به بنیان وحدت منطقه عربی واسلامی شکل گرفته است تا منافع رژیم صهیونیستی در منطقه به شکل بهتری تامین گردد.

حال ودر سایه این حقیقت که  که انصار الله به بخشی از محور معادله فراگیر مقاومت در برابر طرح آمریکایی ـ صهیونیستی تبدیل شده است از هدف قرار گرفتن آن چه طرفی بیش از هر چیز منتفع می گردد؟

الهبیشان با مرتبط دانستن رخدادهای سوریه ، عراق  ولبنان با آنچه که هم اکنون در یمن شاهد آن هستیم تاکید کرد ، طرح عربستانی ـ آمریکای برای تخریب سوریه ، عراق ، لبنان وامروز یمن  دیگر چیزی نیست که بر کسی پنهان باشد.

به اعتقاد این نویسنده اردنی ، امروز ملت های عراق ، سوریه ، یمن  ، لبنان ودر راس آنها جمهوری اسلامی ایران به عنوان نوک پیکان مقابله با طرح آمریکایی صهیونیستی در منطقه اسلامی محسوب می شوند پس بی دلیل نیست که عربستانی ها در چارچوب این طرح مشترک خود با آمریکا به دنبال از بین بردن زیر بنای قدرت این ملت ها باشند ودر این چارچوب  وامروز نوبت به یمن رسیده است.

وی ضمن هشدار نسبت به عواقب چنین تجاوزی تاکید کرد  رژیم سعودی تمامی منطقه را به سوی بحرانی بسیار پیچیده پیش می برد این  در حالی است که منطقه خود از تراکم بحران ها در حال انفجار است  وبازتاب های آن می تواند تمامی منطقه را به سوی فجایعی بسیار بزرگتر از آنچه هم اکنون آنرا تجربه کرده ایم ببرد.

همچنین با هشدار به سران عرب حامی این تجاوز گفت : مراکز تصمیم گیری در جهان عرب باید بدانند در صورت استمرار تجاوز به یمن ، این جنگ به چاشنی مبدل خواهد شد که تمامی منطقه عربی را در آتش خود فرود می برد وتنها برنده آن به طور حتم رژیم صهیونیستی می باشد.

به گفته الهبیشان با وجود آنکه تحقق اهداف رژیم صهیونیستی از این بحران کاملا مشهود وشفاف است اما رهبران عربستان همچنان تلاش می کنند تا ادعا نمایند برای جلوگیری گسترش نفوذ انصار الله وحضور جمهوری اسلامی ایران در یمن دست به چنین اقدامی زده واین ائتلاف را  سامان داده اند این در حالی است که بارها ایران اعلام کرده  در امور داخلی یمن دخالت نمی کند ودر مقابل رژیم صهیونیستی در موارد مختلفی از تبدیل شدن انصار الله به دشمن بالفعلی برای خود ابراز نگرانی می کرد.

وی در پاسخ به پرسش فارس در رابطه با چرایی عدم شکل گیری چنین ائتلاف هایی برای مقابله با تجاوزات  رژیم صهیونیستی هم  گفت : مطمئن باشید چنین ائتلاف ضد صهیونیستی شکل نخواهد گرفت ، دلیل آن هم بسیار ساده است ، بسیاری از کشورهایی که هم اکنون در این ائتلاف مشارکت دارند وبه تعبیری تعداد بسیار زیادی از کشورهای عربی ارتباط تنگاتنگی با طرح آمریکایی صهیونیستی در منطقه دارند ، طرحی که هدفی جز تخریب منطقه ندارد  وتمامی این کشورها در این سمت وسو حرکت می کنند.

این روزنامه نگار اردنی در عین حال از شکل  گیری نوعی عقلانیت در میان برخی از اعضای این ائتلاف مانند اردن ومصر هم خبر داد وگفت  این کشورها هر از چندگاهی  از یافتن راه حل های سیاسی برای بحران یمن سخن به میان می آورند ، اما به هر شکل ما ملت های عربی چشم امیدمان به تلاش های جمهوری اسلامی ایران است که بتواند از طریق قدرت وجایگاهی که در منطقه از آن برخوردار است وبا سمت وسو دادن به تلاش های انجام گرفته توسط کشورهایی همچون مصر واردن راه حلی برای نجات مردم یمن از این موج کشتار بیابد.

نظر شما