شناسهٔ خبر: 88111 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

وزیر خارجه آلمان پنجشنبه مذاکرات هسته‌ای را ترک می‌کند

وزیر خارجه آلمان که پیشتر گفته بود قرار است پیشنهادهای تازه‌ای در مذاکرات مطرح شوند صبح روز پنجشنبه رایزنی‌های هسته‌ای را ترک می‌کند.

«فرانک‌والتر اشتاین‌مایر»، وزیر خارجه آلمان صبح روز پنجشنبه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ که در شهر لوزان سوئیس برگزار می‌شود را ترک می‌کند.

آقای اشتاین‌مایر پیش از این با بیان اینکه قرار است پیشنهادهای تازه‌ای در این رایزنی‌ها مطرح شوند گفته بود فعلا در لوزان خواهد ماند. وی گفت: «فعلا در لوزان می‌مانیم تا ببینیم اوضاع روز پنج‌شنبه چطور پیش می‌رود... امشب پیشنهادات تازه‌ای مطرح می‌شود، اما نمی‌‌توانم پیش‌بینی کنم که آیا آن‌ها برای اینکه در طول شب به توافق برسیم، کافی خواهند بود یا نه.»

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه که پیش از این از لوزان به پاریس رفته بود قرار است تا ساعاتی دیگر دوباره به جمع مذاکره‌کنندگان بپیوندد. وزرای خارجه چین و روسیه نیز هم‌اکنون در محل مذاکرات حاضر نیستند.

مذاکرات هسته‌ای که از چهارشنبه هفته گذشته با دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا آغاز شد در روزهای گذشته با ابهام‌هایی بر سر رسیدن به تفاهمی سیاسی که بتواند زیربنای ادامه گفت‌وگوها بر سر جزئیات باشد، دنبال شده است.

دیپلمات‌های گروه ۱+۵ نشانه‌های متناقضی از وضعیت مذاکرات هسته‌ای ارائه کرده و ضمن اشاره به حصول برخی پیشرفت‌ها در این گفت‌وگوها از باقی ماندن اختلافات در برخی موضوعات نظیر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل خبر می‌دهند.

مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی ایران از طرف دیگر می‌گویند در صورتی که طرف مقابل زیاده‌خواهی‌ها را کنار بگذارد توافق بین دو طرف امکان‌پذیر است.

این رایزنی‌ها برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران انجام می‌شوند که از ۱۲ سال پیش به رهبری آمریکا با متهم کردن ایران به پیگیری اهداف نظامی در لفافه این برنامه آغاز شد و مبنای وضع تحریم‌های یکجانبه و بین‌المللی علیه ایران قرار گرفت.

ایران از کشورهای امضاکننده پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) است که به کشورها حق برخورداری از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز را می‌دهد.

نظر شما