شناسهٔ خبر: 88095 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

برای حفره‌های دوست داشتنی زمین

 غار کلدر/431 «غار، قلب تپنده زمین در اعماق پیکره بی‌جان خاک است که با تپش خود به آن جان می‌بخشد.»

به گزارش نماینده جامعه غارنورد به بهانه همین نگرانی و با دغدغه حفاظت از غارها، پیامی را منتشر کرده و آن را در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار داده است. متن این پیام به شرح زیر است؛

«آنجا که خاک آغوش می‌گشاید و قطره قطره باران را چون گنجینه‌ای گرانبها در صندوقچه دل جای می‌دهد، آنجا که آب‌ها در اعماق جریان می‌یابد، آنجا که رد پای قطرات بر پیکره کهن زمین به جای می‌ماند، آنجا غار، قلب تپنده زمین است.

آنجا که رنگین کمان کانی‌ها تلولؤیی شگفت از سلول‌های زمین را به نمایش می‌گذارند، آنجاست که قلب زمین (غارها) می‌تپد.

آنجا که کمیاب‌ترین گونه‌های جانوری و گیاهی قادرند در تاریکی مطلق و در منحصربه‌فردترین اکوسیستم موجود به حیات خود ادامه دهند، آنجا غار، قلب تپنده زمین است.

آنجا که گذر دوران‌های زمین‌شناسی را می‌توان به نظاره نشست و تزئینات بدیع خلقت، شگفت‌انگیزترین تابلو آفرینش را ترسیم کرده، آنجا غار، قلب تپنده زمین است.

آنجا که امن‌ترین زیستگاه طبیعی بشر بوده است، می‌توان تاریخ را بکر و ناب به نظاره نشست، آنجا غار، قلب تپنده زمین است.

و آنجا که برگزیده‌ترین مخلوق آفرینش، پیامبری به معراج می‌رسد، آنجا که قداستی به وسعت وحی دارد و حرمتش کائنات را به زانو درآورده است، آنجا غار، قلب تپنده زمین است.

غار، این خلوتگاه مقدس آفرینش را پاس بداریم.

انجمن غار و غارشناسی ایران براساس احساس وظیفه‌ای که دارد قرار است همراه با اعضای خویش در سراسر کشور روزهای پایانی تعطیلات نوروزی را در مبادی غارهای گردشگری ایران مستقر شود تا درباره‌ی نحوه استفاده پایدار از غارها با گردشگران صحبت کنند.

جامعه غارنورد از گردشگران عزیزی که در روز طبیعت برای بازدید به غارهای زیبای کشور می‌روند عاجزانه تقاضا دارد در داخل غارهای آماده شده و گردشگری به نکاتی که راهنمایان غارها اشاره می‌کنند و متذکر می‌شوند توجه کنند.

اگر به غارهای غیر گردشگری وارد می‌شوند از جا گذاشتن زباله، شکستن تشکیلات آهکی زیبای غارها، تولید صدای اضافی و آلوده کردن آب‌های داخل غارها که با سفره‌های زیرزمینی ارتباط دارند، جدا خودداری کنند.

آگاه باشند غارها اکو سیستم‌های حساسی دارند که ممکن است توسط بازدیدکنندگان، آلوده و تخریب شود.

همچنین توجه داشته باشند ممکن است با انتقال باکتری‌هایی که میلیون‌ها سال در غارها بی‌خطر زیست می‌کرده‌اند، به بیرون از محیط ایزوله غارها سبب انتشار بیماری‌های غیر قابل مداوایی شوند.»

نظر شما