شناسهٔ خبر: 88087 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

مذاکرات منحصر به فرد

نماینده سابق ایران در سازمان ملل بر اهمیت و ویژگی های منحصر به فرد مذاکرات هسته ای و لزوم تبعیت از منویات رهبری تاکید کرد.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، صادق خرازی در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما ، مذاکرات ایران و 1+ 5 را مذاکراتی سخت و فشرده بیان کرد و گفت: نخستین بار در تاریخ ایران است که دستگاه دیپلماسی ما با مذاکراتی به این گستردگی با همه اقطاب قدرت جهانی مشغول است.

وی افزود: تقریبا نهاد و سازمانی مهم بین المللی نیست که در این گفتگوها درگیر نباشد.

خرازی اضافه کرد: ‌قدرت های مقابل ایران از هیچ تلاشی چه تحریم،‌ چه تهدید و جنگ روانی و تبلیغاتی فروگذار نکردند ولی به جایی نرسیدند از این رو نگاهشان به آینده است و البته فرآیندهایی را دو طرف دارند که در صورت انجام ندادن تعهدات یک طرف بتوانند به مسیر گذشته بازگردند.

وی تحریم ها را شامل تحریم های رئیس جمهور و کنگره امریکا، ‌اتحادیه اروپا و شورای امنیت ذکر کرد و افزود: شورای امنیت 6 قطعنامه علیه ایران تصویب کرده است که باید ملغی شود، تحریم های رئیس جمهور امریکا هم ظاهرا با یک فرمان تعلیق می شود،‌ البته تحریم های کنگره فرآینده های پیچیده خود را دارد.

خرازی گفت: شورای اروپا هم می تواند با یک قطعنامه مسئله را حل و فصل کند از این رو در ظرف زمانی کوتاهی امکان پایان یافتن قطعنامه ها وجود دارد.

وی آژانس بین المللی انرژی اتمی را به علت ماهیت تخصصی آن در نظارت و کنترل ، داوری مهم در بررسی انجام تعهدات دانست و افزود: مذاکرات در فضای اعتماد دو جانبه صورت می گیرد و تعهدات دو طرفه است، همه کشورها و اتحادیه اروپا، آژانس و ایران آن را امضا می کنند.

نماینده سابق کشورمان در سازمان ملل با اشاره به اجرای پروتکل الحاقی در چند دوره به صورت داوطلبانه گفت: این امر برای اعتمادسازی بوده است البته پذیرش این پروتکل نیاز به تصویب مجلس دارد.

وی بحث هسته ای را فراخطی و فراجناحی دانست و با توجه به نگرانی برخی کنشگران سیاسی افزود: مهمترین مسئله ،خروج از شورای امنیت است و جای نگرانی وجود ندارد، همه باید گوش به فرمان رهبری بدهیم.

خرازی، اسرائیلی ها را مخالف توافق ذکر کرد و گفت: آژانس پس از جنگ سرد در ماجرای عراق، بعد هم کره شمالی و لیبی ناموفق بود از این رو توافق با ایران تبدیل به یک پارادایم و یک فلسفه جدید برای آژانس خواهد شد.

وی با اشاره به همنوایی برخی کشورهای عربی با اسرائیل افزود: این امر مایه تاسف است که برخی کشورها مانند عربستان، امارت و بحرین بسیار بد عمل می کنند،‌کاری که همنوا با کار اسرائیل است.

نظر شما