شناسهٔ خبر: 88060 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

دويچه وله:

احتمالا انتشار يک بيانيه سياسی جای خود را به توافق خواهد داد

دویچه وله گزارش داد : شکست مذاکرات هسته ای لوزان بعید است و احتمالا انتشار یک بیانیه سیاسی، جای خود را به توافق خواهد داد.

به گزارش نماینده به نقل از واحد مرکزی خبر، کلاوس پرومپرس خبرنگار بخش آلمانی زبان شبکه دویچه وله آلمان، مستقر در هتل «بوریواژ» شهر لوزان سوئیس در پاسخ به سئوال گوینده خبر که پرسید آیا این مذاکرات شکست خواهد خورد، گفت: بحث شکست مذاکرات بطور کامل منتفی است و من هم به شخصه شکست مذاکرات را بعید می دانم. با اینحال موارد خیلی زیادی برای رسیدگی همچنان به قوت خود باقی اند. زمان و تلاش زیادی تاکنون برای اعتمادسازی صرف شده است و به همین خاطر من فکر نمی کنم که امروز همه این تلاشها بلافاصله از بین بروند. باید زمان پیش برود. عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با تلویزیون ایران گفته است که احتمالا یک بیانیه سیاسی از این نشستها منتشر خواهد شد. اما پایه اصلی این مذاکرات را مذاکرات فنی تشکیل می دهد که در آینده باز هم ادامه خواهند یافت. خلاصه، اظهارنظرهای بسیار متفاوتی در اینجا مطرح شده اند. از یکطرف لاوروف، وزیر خارجه روسیه از اینکه طرفهای مذاکره کننده در اصول اما نه در همه موارد به توافق رسیده اند، سخن گفته اما از طرف دیگر، جان کری، وزیر خارجه آمریکا این گفته را نقض کرده و گفته است هنوز به جایی نرسیده ایم و بنابراین باز هم باید تلاش کنیم. در همین حال فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان نیز از اینکه هنوز دستیابی به توافق محتمل است، سخن گفته است. پرومپرس افزود: اکنون که همه چیز همچنان برای بررسی باز است من فکر می کنم امروز و امشب تا دیر وقت باز هم مذاکرات فنی در لوزان ادامه پیدا کنند.
خبرنگار دویچه وله در واکنش به این سئوال که گره های اصلی دستیابی به توافق چه هستند، گفت: در کل باید به سه نکته مهم اشاره کرد: یکی مدت زمان توافق، دومی سرعت لغو تحریمها و سومی چاره اندیشی برای زمانی که ایران، توافق را نقض کند که در اینصورت باید دید چه مکانیزمی برای تشدید تحریمها باید در پیش گرفته شود و آیا تحریمهای دیگری بطور خودکار علیه ایران اعمال شوند یا خیر. البته در مورد سوم باید بگویم که چین و روسیه مخالف افزایش تحریمهای ایرانند و اعلام کرده اند که در صورت رای گیری شورای امنیت سازمان، آنرا وتو خواهند کرد. ما امیدواریم که دو طرف از مواضع خود بیشتر کوتاه بیایند و امروز، بیانیه ای را منتشر کنند.

نظر شما