شناسهٔ خبر: 88056 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

گفت‌وگوهای هسته‌ای با بحث بر سر اعداد و ارقام پیش می‌رود

در حالی که وزرای خارجه ایران و روسیه از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای خبر داده‌اند، یک مقام ارشد ناشناس آمریکایی گفت «بر سر همه موضوعات توافق نشده است».

به گزارش نماینده به نقل از فارس یک مقام ارشد ناشناس آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفته که بر سر همه موضوعات در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ توافق نشده است.

وزیر خارجه ایران پس از رایزنیهای فشرده هسته‌ای با بیان اینکه پیشرفت‌های خیلی خوبی در صحبت‌ها بود، اظهار داشت: ولی به دلیل آنکه ساعت یک و سی دقیقه نیمه شب به وقت لوزان است و این کار ادامه داشته، تصمیم گرفتند که بقیه کار از ۶ و ۷ صبح شروع شود و امیدواریم بتوانیم فردا(صبح امروز) به نتیجه برسیم.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا اختلافات حل شده با بیان اینکه در اکثر موضوعات راه حل‌ها کاملاً مشخص شده، گفت: البته بعد از فردا (چهارشنبه) باید نگارش شروع شود.

در همین ارتباط سرگئی لاوروف در لوزان به خبرنگار شبکه خبری راشاتودی گفته که «بر سر نکات کلیدی به تفاهم رسیدیم و باید از فردا نوشتن متن نهایی را آغاز کنیم.»

در واکنش به این اظهارات بود که یک مقام ارشد آمریکایی که نامش منتشر نشده این موضوع که اختلافات حل شده را رد و تاکید کرد که «بر سر همه موضوعات توافق نشده است».

علاوه بر این یک مقام ارشد آمریکایی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گفت رایزنی‌های هسته‌ای در حال حاضر با بحث بر سر «اعداد و ارقام» دنبال می‌شود.

وی گفت: «ما کلا درباره موارد قابل کمی‌سازی صحبت می‌کنیم: چه تعداد سانتریفیوژ می‌توانند بچرخند، چقدر پلوتونیوم باید در راکتور اراک تولید شود، ایران چقدر اورانیوم در اختیار دارد».

این مقام آمریکایی که به نوشته نیویورک‌تایمز از اعضای حاضر در رایزنی‌های هسته‌ای است همچنین ادعا کرده مشغولیت ذهنی طرف ایرانی، «اقدامات نمادین» و جلوگیری از عقب‌نشینی ظاهری است.

وی گفت: «مشغولیت آنها اقدامات نمادین است و اجتناب از عقب‌نشینی ظاهری، حتی اگر به این معنی باشد که درگیر فعالیت های پرهزینه و کم بازده غنی سازی اتمی که از لحاظ اقتصادی یا استراتژیک کم فایده است شوند.»

نظر شما