شناسهٔ خبر: 88055 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

العربیه:اعلام توافق موقت در لوزان، اعلام ديپلماتيک شکست مذاکرات است

شبکه سعودی العربیه گزارش داد: اعلام توافق موقت در مذاکرات لوزان، اعلام دیپلماتیک شکست مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک برای ادامه این مذاکرات است.

به گزارش نماینده به نقل از واحد مرکزی خبر گزارشگر شبکه تلویزیونی العربیه، درباره نتیجه مذاکرات هسته ای لوزان گفت: پس از یک و نیم سال ماراتون دیپلماتیک، به نظر می رسد فقط چند ساعت با اعلام دستیابی به توافق موقت در مورد پرونده هسته ای ایران فاصله داریم. توافق موقت در واقع به معنای اعلام شکست مذاکرات لوزان با زبان دیپلماتیک است که مرحله جدیدی از مذاکرت را تضمین می کند.

در ادامه این گزارش آمده است: طرف های مذاکره کننده درباره تدوین بیانیه ای گفتگو می کنند که به این دور از مذاکرات پایان دهند و تعیین سرنوشت شماری از مسایل بغرنج را به چند ماه آینده موکول کنند.
محدودیت ها بر طرح های تحقیق و توسعه هسته ای در ایران از جمله این موارد است. منابع نزدیک به مذاکرات تاکید کردند دیپلمات ها در لوزان تلاش می کنند از بکار بردن عبارت تمدید مذاکرات برای مرحله آینده خودداری کنند. این بیانیه درباره مذاکرات جدیدی برای نهایی کردن مسایل فنی تا پایان ماه ژوئن آینده سخن خواهد گفت. اما واقعیت آن است که بسیاری از مسایل همچنان بدون حل و فصل باقی مانده است. ایران حاضر نیست نظارت جدی را بر تحقیقات هسته ای خود در آینده بپذیرد که بگفته مذاکره کنندگان آمریکایی نشانه موضع سرسختانه ای است که فقط یک نفر که تسلط  کامل بر برنامه هسته ای ایران دارد یعنی (آیت الله) علی خامنه ای رهبر ایران بر آن اصرار می کند.

نظر شما