شناسهٔ خبر: 87884 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

آمریکای لاتین دیگر حضور نظامی آمریکا را نمی‌خواهد

«خوآکیم هاگوپیان» نویسنده و کارشناس جغرافیای سیاسی با انتشار مقاله‌ای در سایت «گلوبال ریسرچ» تاکید کرد تقریبا تمام دولت‌های آمریکای لاتین دیگر حضور نظامی آمریکا در این منطقه را نمی‌خواهند.

به گزارش نماینده به نقل از فارس  به نقل از «کورئو دل اورینکو»، «خوآکیم هاگوپیان» نویسنده و کارشناس جغرافیای سیاسی با انتشار مقاله‌ای در سایت «گلوبال ریسرچ» تاکید کرد که تقریبا تمام دولت‌های آمریکای لاتین دیگر حضور نظامی آمریکا در این منطقه را نمی‌خواهند. 

وی افزود: بیش از یک قرن است که از مداخلات، کودتاها و ترورهای ایجاد شده توسط آمریکا در آمریکای لاتین می‌گذرد و حال دیگر تقریبا تمام دولت‌های آمریکای لاتین حضور نظامی آمریکا در این منطقه را نمی‌پذیرند؛ ساختار حضور نظامی آمریکا و سایر کشورهای غربی در آمریکای لاتین تقریبا دیگر جایی ندارد و تنها نام آن بر جای مانده است.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه خاطرنشان کرد که در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین، نیروهای نظامی آمریکا اخراج شده‌اند و دیگر اجازه بازگشت به این متجاوزان امپریالیستی داده نمی‌شود.

«هاگوپیان» در این راستا تاکید کرد که تلاش‌های «واشنگتن» برای سرکوب دولت‌های مترقی آمریکای لاتین همچون ونزوئلا، تنها منجر به تحکیم و تقویت رهبران کشورهای این منطقه می‌شود.

وی افزود: مداخلات بیش از حد آمریکا در آمریکای لاتین از دیرباز به دنبال سلطه‌گری در کشورهای این منطقه بوده و دیگر امروز رد شده است.

«هاگوپیان» در مقاله خود همچنین خاطر نشان کرد که به جز بازداشتگاه «گوانتانامو» و چند ایستگاه کوچک نظامی نظارت بر مواد مخدر و یا برای شرایط اضطراری، هیچ پایگاه نظامی فعالی از آمریکا در آمریکای لاتین وجود ندارد.

وی در انتها گفت: بیش از یک قرن، کشورهای آمریکای لاتین به طرز تهاجمی توسط آمریکا مورد سرکوب قرار گرفته‌اند؛ اما اکنون بسیاری از این کشورها با توسعه روابط خود با روسیه و چین، رشد یافته‌اند و دیگر اجازه مداخله آمریکا در امور داخلی کشورشان را نمی‌دهند.

نظر شما