شناسهٔ خبر: 87811 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

«ژورنال دِ دیمانژ»: فرمانده کنونی جنگ یمن «عبدالفتاح السیسی» است

یک روزنامه فرانسوی در گزارشی اعلام کرد که فرماندهی کنونی جنگ علیه یمن را رئیس‌جمهور مصر و در راستای منافع کشور خود برعهده دارد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس روزنامه فرانسوی « ژورنال دِ دیمانژ» هویت اصلی فرمانده نظامی که جنگ کنونی علیه یمن را اداره می‌کند فاش کرد.

این روزنامه نوشت:  «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر اکنون فرمانده نظامی جنگ یمن است به ویژه که تحولات شتابزده و ناگهانی اخیر در یمن، به تصویب پیشنهاد او برای تشکیل نیروی مشترک عربی برای مقابله با «شبه نظامیان» در کشورهای منطقه در نشست سران اتحادیه عرب منجر شد.

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور مصر در کنار ایفای نقش نظامی در جنگ یمن، در مرکز روند دیپلماتیک در منطقه نیز قرار دارد. مصر حمایت سیاسی و نظامی خود را از جنگ یمن انجام داد و پیشنهاد مشارکت در ائتلاف ایجاد شده به رهبری عربستان سعودی علیه یمن را طرح کرد. در روز دوم جنگ، مصر اعلام کرد که ۴ ناو جنگی به خلیج عدن فرستاده است و نیروی هوایی و زمینی خود را برای هرگونه حمله احتمالی به یمن به حالت آماده باش درآورد.

در این گزارش آمده است: قصد مصر از این مشارکت، اطمینان بخشی به همپیمان سعودیش یکی از مهمترین حامیان مالی السیسی است. نقشی که تاکنون مصر ایفا کرده است، حتی اگر کاملا سمبلیک بوده باشد، موجب شده که در حال حاضر او نیروهای عربی همپیمان را هدایت کند و از سوی دیگر به عنوان یک کشور قدرتمند نشان داده شود.

این روزنامه فرانسوی نوشت: نقشی که مصر می‌خواهد در یمن ایفا کند در واقع تبلیغاتی برای سیاست خارجه‌اش است زیرا هرگونه اضطراب و تنش در یمن بر تنگه باب‌المندب و سپس کانال سوئز، تاثیر منفی خواهد گذاشت. یعنی تنش‌های کنونی در یمن به طور مستقیم منافع اقتصادی مصر را تهدید می‌کند. ضمن اینکه مصری‌ها به خوبی  شبح جنگ سابق علیه یمن در سال ۱۹۶۲ را به خوبی به خاطر دارند که به موجب ورود نیروهای «جمال عبدالناصر» رئیس‌جمهور وقت مصر  به  یمن، قاهره متحمل خسارات زیادی شد.

نظر شما