شناسهٔ خبر: 87718 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

اتفاقی جالب در سریال فوق‌سری تلویزیون! / چند ساعت برنامه درباره حجاب باید پخش شود تا اثر سوء این نمادسازی پاک شود؟

سریال فوق سری گاهی ساعت‌ها برای حجاب برنامه‌سازی می‌کنیم و از طرف دیگر این‌طور به سنت‌هایمان لطمه وارد می‌کنیم. به‌راستی چند ساعت برنامه درباره حجاب از صداوسیما با حضور بهترین کارشناسان پخش شود تا اثر سوء این نمادسازی از ذهن دختران ایران اسلامی پاک شود؟

نماینده/علیرضا فروزش: در بسیاری موارد و البته نه همه مصادیق سهم چادری‌ها و متدینین از نقش‌های فیلم و سریال تلویزیون خانواده‌های مجرمین، افراد بی‌فرهنگ، مستخدم خانه پولدارها و نقش‌هایی ازاین‌دست بوده است؛ یعنی نوجوان ما که خود را در آیینه فیلم‌ها جستجو می‌کند و احتمالاً در دوراهی چادری شدن و نشدن است با چنین نمادسازی مواجه بوده است. اگرچه مدتی است مسئولین متوجه این مسئله شده‌اند و گه گاه در برخی شخصیت‌ها کارهایی انجام می‌دهند اما گاهی مثل مجموعه تلویزیونی فوق سری اشتباهاتی فاحش رخ می‌دهد.

در نوع خود جالب‌توجه است که خانواده شخصیت خلاف‌کار فیلم که نقش دوم همزمان مهدی فخیم زاده است همگی چادری هستند مادری که تلاش می‌کند به‌خوبی و به‌مثابه چادری‌های حرفه‌ای رو بگیرد و دختر جوان خانواده که برخلاف نمایش‌های رایج تلویزیون از نسل جدید او هم چادری است از آن جالب‌تر شخصیت‌پردازی بی‌فرهنگ و بیان لات منشانه مادر و دختر است که یا چهره‌پردازی با المان‌های مثل ابروهای ضخیم کامل‌تر شده است. از این‌ها جالب‌تر اسم دو پسر این خانواده خلاف‌کار است. مسلم و مصطفی! در کنار نام‌گذاری‌هایی چون دنیا، امید آرزو، مهران و... که هیچ نسبتی با نام‌های پرتکرار ایران اسلامی (و حتی بعد از موج اسلام‌گرایی در اروپا که نام محمد از پرتکرارترین نام‌ها شده بود) ندارد دو پسر این خانواده با دو نام سوپر اسلامی شخصیت‌پردازی می‌شوند.

سریال فوق سریاتفاقات این‌طور ادامه پیدا می‌کند که داماد معتاد به شیشه نیز از خانواده‌ای مذهبی است. جوان که خود ظاهری آراسته دارد و مادری چادری که از سبک و سیاق مادران سنتی برای محکم کردن روسری‌اش استفاده کرده؛ تا طراحی لباس، گریم و همه عوامل ممکن دست‌به‌دست هم دهند برای به تصویر کشیدن دو خانواده خلاف‌کار، معتاد، بی‌شخصیت، و البته مذهبی.

گاهی چون گاو نه من شیرده ساعت‌ها برای حجاب برنامه‌سازی می‌کنیم و از طرف دیگر این‌طور به سنت‌هایمان لطمه وارد می‌کنیم. به‌راستی چند ساعت برنامه درباره حجاب از صداوسیما با حضور بهترین کارشناسان پخش شود تا اثر سوء این نمادسازی از ذهن دختران ایران اسلامی پاک شود؟

نظرات مخاطبان 0 3

  • ۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۰۰:۴۰ 0 0

    سلام
    خداقوت!
    بله واقعا حق با شماست!
    کاش این صحبت ها به گوش مخاطبان اصلیش برسه!به گوش جناب فخیمزاده و سایر سریال سازان و... و متولیان مسئله حجاب در جامعه!
    حقیر البته از زاویه دیگه ای به خدشه دار شدن چادر در این فلم نگاه کرده بودم!چادری بودن دختری از خانواده سطح بالا و با فرهنگ اما دختری که رذایل اخلاقی زیادی داره و برخلاف چهره مظلوم شخصیت هایی که شما اشاره کردید چهره ای منفور داره! یعنی "باران"
                                
  • ۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۰۴:۴۶دانیاال 0 0

    مخالفم با متن
    بی انصافیه
    اولا اینا تو خونه هستن چادرین، مذهبی هم نیستن، شوهرش خلافکاره، هرکی چادر داره ادم خوب و مذهبی نیس الزاما
    خانواده سرهننگ هم حجاب دارن، گرچه چادر ندارن، غیر از باران، ولی حجاب دارن
    تازه زن سرهنگ چادر مشکی داره، خوابیدا!
                                
  • ۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۲:۰۱ 0 0

    کاش سریال را درست دیده بودید. اصلا مگر این سریال خانم غیرچادری هم دارد؟!! همه ی خانم های بازیگر این سریال چه همسر و دختر ناصر پاپتی و چه همسر و دختر و عروس سرهنگ همه چادری هستند. چطور خانواده ی سرهنگ را ندیدید. ولی خانواده ی ناصر را دیدید؟!!!!
                                

نظر شما