شناسهٔ خبر: 87505 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

روزشمار تاریخ

عَینُ ‏القضاتِ همدانی به دار آویخته شد

به دار آویختن دانشمند و مؤلف بزرگ "عَینُ ‏القضاتِ همدانی" از مشایخ صوفیه(۵۲۵ ق)،رحلت فقیه جلیل آیت ‏اللَّه "سید جواد حسینی شاهرودی و قیام مردم یزد علیه رژیم پهلوی در اربعین شهدای تبریز از رویداد‌های تاریخی امروز است.

به گزارش نماینده به نقل از فارس امروز ۸ فروردین ۱۳۹۴ خورشیدی برابر با ۷ جمادی الثانی ۱۴۳۶ هجری و ۲۸ مارس ۲۰۱۵ میلادی است رویداد‌های زیر روی داده است.

*قیام مردم یزد علیه رژیم پهلوی در اربعین شهدای تبریز (۱۳۵۷ ش)

به دنبال انتشار مقاله توهین‏ آمیز روزنامه اطلاعات علیه امام خمینی(ره) در هفدهم دی ماهِ سال ۱۳۵۶ و قیام ۱۹ دی، جرقه اعتراضی در شهر قم زده شد که سرانجام با تظاهرات مردمی دیگر شهرهای ایران، شعله‏‌های انقلاب، سراسر کشور را فراگرفت. تظاهرات طلاب و مردم قم در حمایت از رهبر تبعیدی نهضت عظیم اسلامی و همچنین در اعتراض به اسائه ادبی که نسبت به مقام شامخ آن مرجع عالی‏قدر صورت گرفته بود، توسط عمّال رژیم منحوس پهلوی به خون کشیده شد که در پی آن عده‌‏ای شهید و مجروح شدند. با نزدیک شدن چهلم شهدای ۱۹ دی قم، شهر مبارزخیزِ تبریز در ۲۹ بهمن ۵۶، مراسم باشکوهی را برگزار کرد. این حرکتِ مردم تبریز با حمله مأموران مسلّح رژیم به مردم بی‏‌دفاع، فاجعه‌‏ای دردناک‏تر و هولناک‏تر از حادثه قم آفرید. پس از مدتی و با نزدیک شدن چهلم شهدای تبریز، مردم در شهرهای مختلف ایران، دست به تظاهرات زدند. مردم یزد نیز تظاهرات خود را از هشتم فروردین آغاز کردند. این اعتراضات در روزهای بعد ابعادی وسیع‏تر به خود گرفت. به دعوت آیت‌‏اللَّه صدوقی، بازار تعطیل شد و مردم در مسجد جامع یزد تجمع کردند. این تجمع که با سخنرانی یکی از انقلابیون همراه بود، با تظاهرات مردم در خیابان‏‌ها ادامه یافت و حمله رژیم به مردم، مجدداً چهره واقعی نظام پهلوی را آشکار ساخت. اربعین شهدای تبریز در شهرهای دیگری همچون اهواز و جهرم نیز با به خاک و خون کشیدن مردم، همراه بود. بدین ترتیب، انقلاب اسلامی ایران، حرکتی پرشتاب ‏تر به خود گرفت تا این که در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به پیروزی نهایی رسید.

*رحلت فقیه جلیل آیت ‏اللَّه "سید جواد حسینی شاهرودی" (۱۳۷۷ ش)

آیت‏ اللَّه سیدجواد حسینی آل علی شاهرودی در سال ۱۳۰۸ ش (۱۳۴۸ ق) در نجف اشرف و در بیت علم و تقوا و فضیلت به دنیا آمد. وی مقدمات علوم دینی و سطوح را نزد پدر و دیگر استادان فراگرفت و پس از آن در درس‏های فقه و اصول حضرات آیات سید محمود شاهرودی و سید ابوالقاسم خویی شرکت کرد. آیت‏ اللَّه آل علی شاهرودی از اعضای هیئت استفتاء و مسؤول دفتر و بعثه حجِّ آیت‏اللَّه العظمی سید محمود شاهرودی بود و به افتخار دامادی ایشان نائل شد. ایشان در سال ۱۳۵۴ ش به دلیل فشار حکومت بعث به ایرانیان مقیم عراق به کویت مهاجرت نمود و به بزرگداشت شعائر دینی و تبلیغ و تدریس و تأسیس مساجد و مدارس پرداخت. آیت ‏اللَّه شاهرودی در سال ۱۳۷۰، ساکن تهران شد و بیمارستان مجهزی را تأسیس کرد. از آن عالم بزرگوار تألیفاتی به چاپ رسیده که برخی از آنها عبارتند از: المُحاضِرات فی التاریخ و الحَدیث در ۲ جلد، الامام المَهدی و ظهوره، آدابُ الحَرَمین و... . آن دانشمند بزرگ سرانجام در هشتم فروردین ۱۳۷۷ ش برابر با اول ذی حجّه ۱۴۱۸ ق در ۶۹ سالگی چشم از جهان فروبست و در صحن مطهر حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

* انجمن های تهران طی قطعنامه‌ای از احتشام السلطنه خواستند تا هر چه زودتر از ریاست مجلس کناره گیری کند(۱۲۸۷ش)
در این قطعنامه اتمام حجت شده بود چنانچه از ریاست مجلس کنار نرود کشته خواهد شد

* شاهزاده حسنعلی میرزا نصرت السلطنه عموی احمدشاه والی فارس شد)۱۳۰۰ش)

**رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( ۷ جمادی الثانی ۱۴۳۶ )

*به دار آویختن دانشمند و مؤلف بزرگ "عَینُ ‏القضاتِ همدانی" از مشایخ صوفیه(۵۲۵ ق)

عبداللَّه‏ بن محمدبن علی میانجی همدانی ملقب به عَینُ القضات از بزرگان مشایخ صوفیه، فقیه، ادیب، فاضل و شاعر اوایل قرن ششم هجری در سال ۴۹۲ ق در همدان متولد شد. عین القضات شاگرد احمد غزالی و شیخ برکه‏ همدانی و پیرو مذهب شافعی بود. عینُ القضات هیچ گاه در بیان عقاید خویش، هراسی به خود راه نمی‏‌داد و سرانجام با سعایت و بدگویى مخالفان، متهم به کُفر و دعویِ اُلُوهیت شد و سپس در شب ۷ جمادی الاخر سال ۵۲۵ به دار کشیده شد. از آثار اوست: یزدان شناخت در مسائل حکمت الهی و علوم طبیعی؛ تمهیدات، در تمهید ده اصل تصوُّف؛ زُبدةُالحَقایق، رساله‏ای مختصر راجع به علم ذات و صفات خداوندی و مکاتبی که شامل نامه‏های اوست. نوشته‏های فارسی عَین القُضات مشحون از تعبیرات نَغزِ صوفیانه است. کلام او پرسوز و گداز است و تصنُّع و تکلُّف در آثار وی مشاهده نمی‏‌شود. وی رباعیّاتی عرفانی نیز به زبان فارسی سروده است.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( ۲۸ مارس ۲۰۱۵ )

*مرگ "ویرجینیا وُلف" نویسنده و داستان ‏نویس برجسته انگلیسی (۱۹۴۱م)

او آدلاین ویرجینیا استفن در سال ۱۸۸۲ و در لندن به‌دنیا آمد. مادر او جولیا پرینسپ استفن (به انگلیسی: Julia Prinsep Stephen)‏ (۱۸۴۶ الی ۱۸۹۵)در هند و از دکتر جان جکسون (به انگلیسی: John Jackson)‏ و ماریا پتل جکسون (به انگلیسی: Maria Pattle Jackson)‏ بدنیا آمده بود. پدر او سر لسلی استفن (به انگلیسی: Leslie Stephen)‏ یک نویسنده، منتقد و کوهنورد معروف بود. مادرش را وقتی سه‌ساله بود از دست داد . پدرش، لسلی استفن، منتقد برجسته آثار ادبی عصر ویکتوریا و از فیلسوفان مشهور لاادری‌گرا بود . ویرجینیا از کتابخانه غنی پدر بهره بسیاری برد و از جوانی دیدگاه‌های ادبی خود را که متمایل به شیوه‌های بدیع نویسندگانی چون جیمز جویس، هنری جیمز و مارسل پروست بود در مطبوعات به‌چاپ می‌رساند.

ویرجینیا پس از مرگ پدرش در ۲۲ سالگی‌اش (سال ۱۹۰۴)، بعد از آنکه توانست از زیر سلطه برادر ناتنی‌اش جورج داک‌ورت آزاد شود، استقلال تازه‌ای را تجربه کرد . برپایی جلسات بحث دوستانه همراه خواهرش ونسا، و برادرش توبی و دوستان آنها تجربه نو و روشنفکرانه‌ای برای آنها بود. در این جلسه‌ها سر و وضع و جنسیت افراد مهم نبود بلکه قدرت تفکر و استدلال آنها بود که اهمیت داشت. علاوه بر این، ویرجینیا همراه خواهر و برادرش به سفر و کسب تجربه نیز می‌پرداخت. استقلال مالی ویرجینیا در جوانی و پیش از مشهور شدن، از طریق ارثیه مختصر پدرش، ارثیه برادرش، توبی که در سال ۱۹۰۶ بر اثر حصبه درگذشت و ارثیه عمه‌اش، کارولاین امیلیا استفن (که در کتاب اتاقی از آن خود بدان اشاره کرده است) به دست آمد.
او در سال ۱۹۱۲ با لئونارد وولف کارمند پیشین اداره دولتی سیلان و دوست قدیمی برادرش ازدواج کرد و همراه با همسرش انتشارات هوکارث را در سال ۱۹۱۷ برپا کردند انتشاراتی که آثار نویسندگان جوان و گمنام آن هنگام (از جمله کاترین منسفیلد و تی. اس. الیوت) را منتشر کرد.
طی جنگ‌های جهانی اول و دوم بسیاری از دوستان خود را از دست داد که باعث افسردگی شدید او شد و در نهایت در تاریخ (۲۸ مارس ۱۹۴۱) پس از اتمام آخرین رمان خود به‌نام «بین دو پرده نمایش»، خسته و رنجور از وقایع جنگ جهانی دوم و تحت تأثیر روحیه حساس و شکننده خود، با جیب‌های پر از سنگ به «رودخانه اوز» در «رادمال» رفت و خود را غرق کرد.

نظر شما