شناسهٔ خبر: 87308 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

حقیقت‌پور:

زرادخانه های آماده عربستان، انبارهای خوبی برای چریک های یمنی خواهند بود

حقیقت پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: به نظر می رسد عربستان سعودی خیلی عصبانی است. عربستان حاضر نیست دست از منافع خودش بردارد و کشوری که سالهای سال در آن اعمال نفوذ و قدرت کرده را به این راحتی از دست بدهد.

به گزارش نماینده، منصور حقیقت پور در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، در خصوص حمله عربستان سعودی به یمن، با بیان اینکه عواقب این کار قطعاً برای رژیم عربستان بسیار سنگین خواهد بود گفت: ملّت یمن ملّت کوچک بحرین نیستند؛ آنها امکان مانور و دفاع از خودشان را دارند. موقعیت ممتاز سرزمینی، این امکان را به آنها می دهد که از آنجا به راحتی منافع عربستان را به خطر بیاندازند. آنها همچنین می توانند به راحتی گذرگاه استراتژیک «باب المندب» را سیاسی کنند و به نفع خودشان استفاده کنند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: کشورهای کوچکی مثل قطر و امارات که متأسفانه فریب عربستان را خوردند و در این جنگ همراهی کردند، قطعاً خسارت سنگینی خواهند دید. مردم یمن مردم بزرگی هستند با اراه های بزرگ. مردمی قانع، سختکوش و مجاهد. به نظر می رسد عربستان تَرَک دیگری بر شیشه عمر خودش وارد کرد و این شرایط باعث تضعیف موقعیت آنها خواهد شد و معادلات منطقه را به نفع مردم مسلمان منطقه رقم خواهد زد.

 

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص هدف عربستان صعودی از تجاوز به یمن گفت: به نظر می رسد عربستان سعودی خیلی عصبانی است. آنها موقعیت ممتاز خودشان و حیات خلوتی که داشته اند را از داست داده اند و هیچ منطقی برای ارائه به مردم انقلابی منطقه ندارد و مسائلی که ارائه می دهد مورد قبول مردم منطفه نیست. عربستان حاضر نیست دست از منافع خودش بردارد و کشوری که سالهای سال در آن اعمال نفوذ و قدرت کرده را به این راحتی از دست بدهد. ولی بالاخره باید این واقعیت را بپذیرد و مقداری هم تلخ است. پذیرش شکست در صحنه یمن برای عربستان مرگ آور است و آنها کم کم باید طعم این مرگ را در یمن بچشند. این شکست باعث عقب نشینی و گم شدن عربستان از حوزه خلیج فارس و رفتن به ریاض و جدّه برای عیاش هایشان خواهد بود.

 

نماینده اردبیل در پاسخ به این سؤال که به نظر شما آیا این جنگ طولانی خواهد بود یا خیر؟ گفت: پیش بینی آن مقداری سخت است ولی به نظر من این جنگ به جنگ زمینی تبدیل نخواهد شد و این شیطنت ها در حد هوایی باقی خواهد ماند، چون اینها جرأت مقابله با یک سری آدم پابرهنه‌ی انقلابیِ مجاهد را ندارند. مردم یمن یک بطری آب بر می دارند با یک گونی نان خشک و یک سلاح و ساعت ها و روزها در بیابان ها خواهند نشست در کمین انسان های نادانی که به این کشور تجاوز کرده اند. قطعاً به هیچ وجه تحمّلی را که مردم یمن برای حفظ خاک خودشان دارند این اعراب شکم پرست و دنیاپرست نخواهند داشت و مردم یمن قطعاً پیروز این جنگ خواهند بود.

 

وی در پاسخ به این سؤال که وظیفه جمهوری اسلامی به عنوان حامی همیشگی مظلومان جهان در این خصوص چیست؟ گفت: جمهوری اسلامی وظیفه خودش را به خوبی دارد انجام می دهد. با اینکه ما درگیر مذاکرات هستیم امّا وزیر امور خارجه از همان موقعیت، این حمله را محکوم کرد، دولت و شخص رئیس جمهور محکوم کردند، مردم ما محکوم کردند و نیروهای امدادی ما نیز کمک می کنند. جمهوری اسلامی از مردم یمن حمایت اصولی خواهد کرد.

 

حقیقت پور در پاسخ به این سؤال که آیا این کمک ها در سطح حمایت تسلیحاتی خواهد بود یا خیر؟ گفت: بنده صلاحیت اظهارنظر دراین باره را ندارم امّا قطعاً کمک های دارویی خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: چریک سلاح نمی خواهد. چریک سلاح خودش را از دشمنش می گیرد. زرادخانه های آماده‌ی عربستان، انبارهای خیلی خوبی خواهند بود برای چریک های یمنی.

نظر شما