شناسهٔ خبر: 87262 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ورود ۱۲ فروند هواپیما

هواپیما/1 ورود ۱۲ فروند هواپیما به کشور، فرود نخستین هواپیمای پهن پیکر در فرودگاه امام(ره) و تدوین دستور العمل های جدید برای ورود هواپیما از جمله اخبار مهم بخش حمل و نقل هوایی در سال گذشته بود.

به گزارش نماينده  ازمهر، صنعت حمل و نقل هوایی که در نوک پیکان تحریم‌های یکجانبه غرب بر علیه ایران قرار دارد. در سال‌های گذشته توانسته با استفاده از تجارب متخصصان داخلی به کار خود ادامه دهد و مسافران زیادی را در این بخش جابجا کند.

براین اساس توافقاتی که سال گذشته بین ایران و گروه ۱+۵ انجام گرفت؛ گشایش‌هایی را در صنعت حمل و نقل هوایی ایجاد کرد و قطعات هواپیما بصورت محدود وارد کشور شده و موتور برخی از هواپیماها برای اورهال به شرکت تولیدکننده فرستاده شد اما برخی از هواپیماها مانند فوکر، هنوز با مشکلات زیادی برای تامین قطعه روبرو هستند که موجب زمین گیر شدن تعداد زیادی از این نوع هواپیما در کشور شده است. در چنین شرایطی سال گذشته ۱۲ فروند هواپیمای جدید وارد کشور شد و کمک زیادی را به صنعت حمل و نقل هوایی کرد.

فرود پهن پیکرترین هواپیمای مسافری جهان در فرودگاه امام

همچنین در سال گذشته پهن پیکرترین هواپیمای مسافربری توسط خلبان ایرانی در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به زمین نشست. ایرباس ۳۸۰ متعلق به یکی از ایرلاین های حوزه خلیج فارس در این فرودگاه به عنوان چهل و دومین فرودگاه که توانایی پذیرش این هواپیمای غول پیکر را دارد فرود آمد و نام فرودگاه امام را برای نشست و برخاست این نوع هواپیما به ثبت رساند زیرا این هواپیما به فرودگاه های ویژه با باند پروازی مخصوص و مسیرهای خزش با عرض بالا نیاز دارد.

سال گذشته اتفاقات خوبی در بخش آیین نامه های بخش هوایی افتاد بطوریکه پس از چندین سال آیین نامه جدیدی برای تاسیس شرکت های هواپیمایی تدوین شد که طبق ضوابط جدید هر شرکت هواپیمایی برای تأسیس باید دارای حداقل ۵ فروند هواپیما باشد که حداقل سرمایه ایرلاین هم متناسب با این تعداد هواپیما خواهد بود.

البته این ارقام بستگی به فعالیت شرکت در حوزه‌های خاص دارد به عنوان مثال اگر ایرلاین قصد دارد فعالیت منطقه‌ای، بین‌المللی یا داخلی داشته باشد بر این اساس پیشنهاد تجاری که خود ارائه می‌دهد و اعلام می‌کند که در کدام بخش فعالیت می‌کند بنابراین بسته به نوع فعالیت آن، نوع هواپیمای مورد استفاده تعیین می‌شود و بر همان اساس از آن شرکت کفایت مالی و سرمایه‌ای اخذ می‌شود.

ممنوعیت ورود هواپیما با عمر بیش از ۱۵ سال

همچنین دستور العمل جدید ورود هواپیما هم در سال گذشته به تصویب رسید که براین اساس فقط به هواپیماهایی با عمر کمتر از ۱۵ سال اجازه ورود به کشور داده می شود اما در دستورالعمل قبلی اجازه داده شده بود که هواپیماهایی با عمر بیش از ۳۰ سال وارد کشور شود. به گفته معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری هر چند که محدودیت‌هایی روی سن هواپیما ایجاد شده اما براساس آیین نامه جدید مراحل اداری کاهش و مراحل ورود و پذیرش هواپیما تسهیل شده است.

به گفته وی در گذشته ورود ۵۰ درصد هواپیماها به کشور با دریافت معافیت از رئیس سازمان هواپیمایی کشوری صورت می‌گرفت که احتمال اعمال برخی سلایق شخصی در روند ورود وجود داشت اما با تصویب دستورالعمل جدید هم اکنون مشخصات ورود هواپیما شفاف شده است. همچنین امکان بازرسی هواپیماها در داخل وجود دارد و چنانچه شرکتی متقاضی ورود هواپیما به کشور باشد می تواند بازرسی را در داخل انجام دهد.

همچنین در سال گذشته قرار بود که آیین نامه حقوق مسافر هم تدوین و ابلاغ شود که به نظر می رسد با مخالفت شرکت های هواپیمایی با برخی مفاد این آیین نامه، ابلاغ آن در سال گذشته انجام نگرفت و احتمالا در سال جدید خبرهایی در این خصوص منتشر می شود.

از دیگر اخبار سال گذشته افتتاح نخستین هتل فرودگاهی کشور در فرودگاه امام خمینی(ره) بود. این هتل فرودگاهی با ۵۰۲ اتاق، یک هزار تخت به ظرفیت هتل‌های کشور افزود و سرمایه گذار اعلام کرد که ساخت هتل های فرودگاهی دیگری را در سراسر کشور آغاز می‌کند.

براساس این گزارش، راه اندازی سیستم پذیرش مسافر و صدور کارت پرواز الکترونیکی در فرودگاه امام خمینی، افتتاخ نخستین باند پروازی ۴ کیلومتری بتنی کشور در فرودگاه تبریز با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال، امضا تفاهم نامه احداث ترمینال بین المللی فرودگاه تبریز به مساحت ۱۴ هزار مترمربع با برآورد هزینه ۴۰۰ میلیارد ریال به صورت BOT از دیگر اخبار مهم حوزه حمل و نقل در سال گذشته بود.

نظر شما