شناسهٔ خبر: 87242 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سفر برای دور ریختن افکار آریامهری!

امام43 ایران در آخرین روزهای سال ۵۷ برای استقبال از نوروزی بی شاه تدابیری اندیشید مانند افزایش تعطیلات عید برای کارگران، محدودیت های ترافیکی و دیدار نوروزی با آیت الله طالقانی و بازرگان در ورزشگاه آزادی.

 نه گزارش نماينده از مهر، نخبستین نوروز پس از انقلاب اسلامی، نوروز ویژه‌ای بوده و هست. نوروزی که بهارش با بهار ۲۵۰۰ سال پیش متفاوت بود و مردم طعم آزادی و رهایی از طاغوت را با تمام وجود حس می کردند.

خبرگزاری مهر در آستانه بهار ۹۴ صفحات روزنامه‌های مهم آن دوره مانند اطلاعات و کیهان را در روزهای آخر سال ۵۷، نوروز ۵۸، اسفند ۵۸ و نوروز سال ۵۹ ورق زده است. روزهایی که ایران خود را برای استقبال از بهاری بی‌شاه آماده می‌کرد.

در قسمت نخست این سلسله گزارش حال و هوای نوروزی مردم را از معبر گزارش منتشر شده در روزنامه کیهان در فروردین ۵۸ مرور کردیم و اکنون به آماده سازی و تمهیدات ویژه ارگان‌های مختلف انقلابی برای انجام سفرهای نوروزی آن زمان، ۱۳ به در استثنایی و اولین نوروز بعد از آغاز جنگ تحمیلی خواهیم  پرداخت. در این صفحات تاریخی آمده:

افزایش تعطیلات نوروزی کارگران از سه به ۵ روز

در روزهای مانده به پایان سال ۵۷ و آغاز سال ۵۹ روزنامه های اطلاعات و کیهان خبر از آماده سازی کشور برای استقبال از نوروزی بی شاه می دادند. در این روزها، خبر رسید که هیات وزیران به پیشنهاد وزیر کار و برای رفاه بیشتر کارگران تعطیلات نخستین نوروز انقلاب اسلامی را برای کارگران روزهای اول، دوم و سوم و چهارم و پنجم فروردین ۵۸ تعیین و تصویب کرد.

قبل از آن اعلام شده بود که تعطیلات نوروز برای کارگران سه روز خواهد بود. همچنین تمام پروانه های کار اتباع خارجی در رده های سرپرستی و پایین تر از آن مانند رانندگی و کارگری تا پایان فروردین ماه ۵۸ و سایر پروانه های کار در رده های بالاتر از سرپرستی شامل خدمات مهندسی مدیریت تدریس و نظایر آن تا پایان خرداد ۵۸ اعتبار دارد و در صورت نیاز بازار کار کشور نسبت به تمدید پروانه تصمیم گرفته می شد.

روزنامه های نوروزی

استقرار تیم های فوق العاده پلیس در نقاط حساس جاده ها

در روز ۲۷ اسفند ماه سال ۵۸ نیز فرمانده پلیس راه ژاندارمری از استقرار تیم  پلیس راه در جاده های اصلی کشور خبر داده بود. در این خبر آمد: ۱۰۲ تیم فوق العاده پلیس به منظور تامین امنیت جاده ها و ایجاد تسهیلات لازم برای مسافران نورزوی در ده محور اصلی مستفر می شود.

علاوه بر این با هماهنگی انجام گرفته آمبولانس های اورژانس و وزارت بهداری و بهزیستی در نقاط حساس در سریعترین زمان ممکن در جاده ها مستقر می شوند.

عکس شاه روی اسکناس مخدوش شد

در روزهای اخر سال رئیس بانک مرکزی یک نشست مطبوعاتی مفصل برگزار کرد و گفت: جمع آوری و تغییر شکل اسکناس هایی که در اختیار مردم قرار دارد زمان بر و متحمل هزینه های زیادی می شود، بنابراین فعلا عکس شاه روی این اسکناس ها با سه خط تیره مخدوش خواهد شد تا اینکه اسکناس هایی با طرح جدید تهیه شود.

روزنامه های نوروزی

به همین دلیل نمونه ای از یک اسکناس هزار تومانی با عکس مخدوش شده در روزنامه اطلاعات و کیهان منتشر شد. حتی روی اسکناس منتشر شده در روزنامه ها به انگلیسی کلمه نمونه تایپ شد.

محدودیت‌های ترافیکی در ۳۶ سال پیش

اداره راهنمایی و رانندگی و کمیته انقلاب در آخرین روز اسفند ماه سال ۵۷ مقرراتی را برای جلوگیری از ترافیک سنگین شهر قم در ایام نوروز اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده بود که از روز ۲۹ اسفند ۵۷ تا ششم فروردین ۵۸ همه روزه ورود کامیون و اتوبوس و مینی بوس به داخل شهر ممنوع است.

در بند دیگر این اطلاعیه آمده بود مسافرینی که عازم اراک و اصفهان هستند باید در دو کیلومتری قم و اراک نزدیک شهید جمال سوار و پیاده شوند.

برنامه‌های تلویزیونی در نوروز از ساعت ۱۶

روزنامه‌ها در روزهای آخر سال ۵۸ کم کم برنامه های تلویزیون را منتشر می کردند در یکی از این مطالب آمده بود «به دنبال درج برنامه‌های نوروزی تلویزیون از ۲۰ اسفند تا ۴ فروردین امروز برنامه های نوروزی ۲۸ و ۲۹ اسفند به دست ما رسید که جهت اطلاغ خوانندگان درج می شود.

بدیهی است توضیح در مورد برنامه ها و اعلام جدول برنامه ها از روز ۵ فروردین به بعد نیز در صورت امکان تا پیش از آغاز تعطیلات نوروزی در اختیار خوانندگان روزنامه قرار می گیرد. در این جدول، برنامه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ اعلام شده بود که مهمترین فیلم سینمایی پخش شده آن لورل و هاردی(گاوباز) و فستیوال فیلم های چارلی چاپلین بود.»

روزنامه های نوروزی

سفر برای تغییر افکاری آریامهری

یکی از گزارش‌های خواندنی روزنامه‌ها شرایط شهرهای مختلف برای پذیرش مسافران نوروزی در اواخر سال ۵۷ و ۵۸ بود. کیهان در ویژه‌نامه نوروزی خود که ۲۹ اسفند ۵۷ منتشر شد نوشت:  «مردم ایران همه ساله یک ماه مانده به عید خود را آماده مسافرت به شهرهای خوش آب و هوا یا مناطق دیدنی کشور یا خارج می کردند همه و فکر و ذکرشان تهیه پول و بلیت هواپیما و اتوبوس و یا رزرو جا بود اما در آخرین ماه سال ۵۷ این افکار به مغز کسی خطور نکرد.

روزنامه های نوروزی

علت این بود که همه مردم ایران به فکر پاسداری از انقلاب و دستاوردهای آن و یا حرکت در مسیر انقلاب بودند. در روزهای تعطیل امسال میلیون‌ها نفر در سفر هستند تا دور از غوغای شهر به استراحت بپردازند ولی نیت آنها این بار چیز دیگری است مردم این بار با قصد تزکیه نفس و آماده کردن خود برای رزوهای پر کارتر و پر مسئولیت تری که در پیش دارند به مسافرت می روند تا فرصت بیشتری برای تغییر افکاری آریامهری داشته باشند و آنها را دور بریزند.

در این میان شهرهای زیارتی مسافران بیشتری را به خود می پذیرند چرا که بهترین مکان برای تطهیر و تفکر می باشند و به همین خاطر است که اکثر مردم این روزها راهی قم مشهد، شیراز شهرری و... هستند و شهرهای شمال و شهرهای جنوب کشور که در ایام عید هر سال مسافران خوش گذران فراوانی به خود می خواند امسال رونق گذشته را ندارد و به همین علت تدارک چندانی از سوی اهالی این شهرها دیده نشده است.»

نظر شما