شناسهٔ خبر: 87000 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

زخمه‌هایی شریف که پر از فرهنگ است

فرهنگ شریف/431 فرهنگ شریف نوازنده تار است. مهمترین تفاوتی که نوازندگی او با دیگران دارد این که او تنها یک مقلد و یک نوازنده‌ی ساده نیست. امروز سوم فروردین زادروز این نوازنده صاحب سبک است.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری تسنیم، فرهنگ شریف نوازنده تار است. مهمترین تفاوتی که نوازندگی او با دیگران دارد این که؛ او تنها یک مقلد و یک نوازنده‌ی ساده نیست. فرهنگ شریف لحن و شیوه خاص خود را در نوازندگی تار دارد. نوازندگی فرهنگ شریف درست مانند نامش روایتگر فرهنگی کهن است و شخصیتش نیز درست مانند نام‌خانوادگیش شریف است.

فرهنگ شریف با ابداعاتی که در نحوهٔ انگشت‌گذاری و مضراب زنی در نقاط مختلف سیم‌های تار انجام داده، از تار صدایی کاملاً متفاوت به وجود آورده که بسیاری معتقدند زیبا‌ترین صدای تولید شده از ساز تار است. وی با قریحهٔ بی‌مانندش، ملودی‌هایی بسیار لطیف و زیبا ساخته‌است. استفاده از ظرفیت‌های تار در صدادهی‌های متنوع، سکوت‌های سنجیده، آفرینش جملاتی فارغ از قالب‌های ردیف، جواب‌های کوتاه و مؤثر، اجرای ماهرانه انواع کشش‌ها و مالش‌های طولی و عرضی که ریشه در روش‌های ویولن‌نوازی ایرانی دارد، تکیه بر خیال آزاد و قدرت ایجاد موقعیت‌های خلسه‌آور در هنگام تک‌نوازی و آفرینش کوک‌های گوناگون اختصاصی از ویژگی‌های برجسته هنر نوازندگی فرهنگ شریف به‌شمار می‌رود به گونه‌ای که سبک و اسلوب نوازندگی‌اش منحصر به خود او بوده و از ساز هیچ نوازنده‌ای به غیر از ساز خودش شنیده نشده است. او چند سال به آمریکا سفر کرد و در دانشگاه‌های معتبر آنجا نیز کرسی استادی داشت.

متاسفانه در سال ۱۳۹۳ خبرهایی از بیماری و بستری شدن فرهنگ شریف به گوش رسید. برخی از مسئولان به عیادت او رفتند و برخی نیز هرگز چنین کاری نکردند. آخرین باری که خبر از نامساعد بودنِ حالِ فرهنگ شریف به گوش رسید، نهم اسفند ۱۳۹۳ بود که برنامه «آوای دوست» می‌خواست از یک  عمر فعالیت هنری او تجلیل کند، اما فرهنگ شریف توان حضور در این مراسم را نداشت و نیامد.

امروز سوم فروردین مصادف است با زادروز فرهنگ شریف. باید امیدوار بود که در سال ۱۳۹۴ فرهنگ شریف را سرحال‌تر از گذشته در برنامه‌های مختلف ببینیم.

در ادامه نگاهی داریم به زندگی‌نامه فرهنگ شریف:

فرهنگ شریف زادهٔ ۱۳۱۰ خورشیدی در آمل است. وی از چهار سالگی به یادگیری موسیقی در نزد پدرش پرداخت. پدر فرهنگ شریف دکتر داروساز بود و با اهل هنر نیز معاشرت می‌کرد. رفت‌ و آمد بزرگان موسیقی مانند عبدالحسین خان شهنازی برادرحاج علی اکبرخان شهنازی بسیار بود و از او بسیار آموخت.

فرهنگ شریف تار را نزد استادان عبدالحسین شهنازی و مرتضی نی‌داوود، تارنوازان بزرگ اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی آموخت، اما شیوهٔ نوازندگیش به استادانش شباهتی ندارد و مخصوص خودِ اوست.

در دوازده سالگی نخستین تک نوازی خود را انجام داد که به صورت زنده از رادیو پخش می‌شد. پس از آن بود که در اغلب برنامه‌های گل‌ها به عنوان تک نواز آواز، خوانندگان برنامه را همراهی می‌کرد.

فرهنگ شریف دارای گواهی‌نامه درجه یک هنری معادل دکترا است.

او از سوی مرکز حفظ میراث فرهنگی شرق در دانشگاه موزه هنر لندن برای برگزاری کنسرت پژوهشی و همچنین تشکیل کارگاه تخصصی ساز تار دعوت شد. در این سفرعلاوه بر اجرای کنسرت پژوهشی ویژگی‌های ساز تار را در ۵ جلسه تشریح کرد. این کنسرت از سوی دانشجویان و علاقه‌مندان با استقبال فراوانی مواجه شد. فرهنگ شریف کنسرت‌های پژوهشی در کشورهای آلمان و انگلستان برگزار نمود. فرهنگ شریف در ایران نیز کنسرت‌های معتددی در تالارهای متعدد و فستیوال‌ها و جشنواره‌ها برگزار کرد و همچنین همراه با محمد رضا شجریان کنسرت‌های متعددی در کشور ایران و کشورهای مختلف اجرا نمود.

فرهنگ شریف در کارنامه هنری خود با خوانندگانی چون گلپا، ایرج، تاج اصفهانی، دلکش، غلامحسین بنان، محمدرضا شجریان، محمود محمودی خوانساری، مرضیه، حمیرا و روح‌انگیز همنوازی داشته و در چند فستیوال بین‌المللی از جمله فستیوال موسیقی برلین توانسته‌است ساز تار را به خوبی به جهانیان بشناساند. [۲] فرهنگ شریف چند سالی را در دانشگاه‌های مطرح آمریکا به امر آموزش موسیقی مشغول بوده‌است.

برخی از آثار فرهنگ شریف که به صورت آلبوم در بازار موسیقی ایران منتشر شده‌اند عبارتند از:‌ پیوند مهر، عشاق، شور معشوق، کرشمه، اصفهان، مهر افروز، ساز و نوا، سدره، زخمه، عاشقانه‌ها، زمرد،   آلبوم آه باران و  آلبوم چنگ اورنگ.

 

نظر شما