شناسهٔ خبر: 86919 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

دیدگاه اصولگرایان پیرامون «وحدت و همگرایی»

اصولگرایی چهره ها و اعضای احزاب اصولگرا بر وحدت و همگرایی نیروهای انقلاب تاکید کردند.

گروه سیاسی نماینده- چهره ها و اعضای احزاب اصولگرا بر وحدت و همگرایی نیروهای انقلاب تاکید کردند.

متن کامل این دیدگاه ها بدین شرح است:

راه عبورمان از مشکلات، وحدت است

حسین فدایی

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی

هر جلسهای که در راستای تلطیف قلوب، هماهنگی فکرها، نزدیکی قلبها و هماهنگی روشها بین اصولگرایان گذاشته شود، خوب است و میتواند مقدمات و زمینههای وحدت را فراهم سازد. البته درگیری‌‌های جناحی بیحاصل به دشمن کمک میکند بنابراین باید از این درگیریها فرار کنیم و آنها را کنار بگذاریم، اصول وحدت باید مبنای کارمان قرار گیرد، ما راه عبورمان از چالشها و مشکلات و نیل به آرمانهای انقلاب را “وحدت” میدانیم و همه این موارد نیز بایستی حول محور ولایتفقیه باشد چرا که این ولایت است که اولویتها را تعیین میکند و در مقام تبیین ارزشها ما را هدایت میکند، هرکجا از گفتمان انقلاب و تبعیتپذیری از ولایتفقیه فاصله گرفتیم، نقطهضعف ما بوده است و مسیر پیشرفت انقلاب نیز حکایت از این مطالب دارد.

باید سازوکار وحدت طراحی شود

زهره الهیان

نماینده سابق مجلس-فعال سیاسی

نشست اصولگرایان که با حضور آیتالله مصباح یزدی برگزار شد، نمادی از وحدت و همگرایی بود چراکه پیام اینگونه همایش و نشستها حرکت هدفمند و منسجم در میان اصولگرایان است. البته این حرکتهای نمادین نباید در حد نمایش، شعار، حرف و گفتگو باقی بماند، اصولگرایان باید بدانند اگر بنا باشد وحدت به معنی واقعی شکل بگیرد و در انتخابات آینده بتوانند نقش مهم و تأثیرگذار خود را ایفاء کنند باید سازوکار وحدت طراحی شود ازاینرو باید اصولی که بر اساس آن وحدت شکل میگیرد مشخص شود و در قبال این چارچوب، اصول و منشور اصولگرایی سازوکار وحدت حداکثری و اجماع همهجانبه صورت بگیرد.

برای شکل گرفتن سازوکار وحدت نیز بزرگان اصولگرا (جامعتین) و آیتالله مصباح باید با هم بنشینند و برای وحدت به جمعبندی برسند. همانطور که در انتخابات گذشته چارچوبی تحت عنوان “منشور اصولگرایی” داشتیم که از سوی جامعتین تعریف شده بوید باید در شرایط حاضر هم باز این منشور بازتعریف شود تا بدینوسیله چارچوبها مشخص گردد.

در این صورت طیفهای مختلف و احزابی که در چارچوب اصولگرایی تعریف میشوند باید خود را ملزم به این منشور بدانند و در راستای التزام به این منشور تلاش کنند.

وحدت را ترجیح میدهیم حتی اگر یک نفر از ایثارگران در لیست نباشد

لطفالله فروزنده:

سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی

اصولگرایان در حوزه گفتمان با هم وحدت دارند و همه میدانند باید کشور را مثلاً در حوزه اقتصادی بر اساس اقتصاد مقاومتی جلو ببرند و یا اینکه در حوزه بینالمللی، عزت ملی و اقتدار ملی داشته باشیم در این موارد بحثی نیست اما در ائتلاف سیاسی ضمن اینکه اصول مشترک است، اختلافسلیقههایی نیز وجود دارد. عملکرد گذشته نشان داد ما (اصولگرایان) هر جا وحدت کردیم پیروز شدیم و هر جا وحدت نکردیم ازجمله انتخابات یازدهم علیرغم اینکه ظرفیت داشتیم آسیب دیدیم. البت ه جریانات مختلف اصولگرا باید یک مقدار سعهصدرشان را بالا ببرند و همدیگر را تحمل کنند. بالاخره ما اصول مشترک زیادی داریم و اگر اختلافی هم وجود داشته باشد در روشها است.

خوشبختانه تا آنجایی که در جریان هستم این رویکرد مثبت در همه جریانات وجود دارد و انشاءالله اصولگرایان به وحدت خواهند رسید و این وحدت برقرار میشود. همه باید تلاش کنیم که بر اساس ارزشهای انقلاب اسلامی حرکت کنیم و اصلاً مسئله خود و یا گروه متبوعمان مطرح نباشد. من به همه دوستان اصولگرا عرض میکنم “هر جا کوتاه آمدیم، کنار هم نشستیم همدیگر را تحمل کردیم ولو در جایی حق با ما بود اما از حقمان به خاطر انقلاب گذشتیم موفقیت داشتیم” همینجا میگویم ما بهعنوان جمعیت ایثارگران اگر به فرض فردا در لیست نهایی مجلس یک نفر از بچههای ما نباشند ولی اصولگرایان به وحدت رسیده باشند آن وحدت را ترجیح میدهیم و کاملاً به وحدت اعتقاد داریم تا اینکه خدایناکرده لیستی بیاید که در آن بچههای ما باشند اما اختلاف در بین اصولگرایان هم باشد، ما اختلاف را بد و مناسب نمیدانیم.

و اما سازوکار اصولگرایان در انتخابات: برای تعیین سازوکار باید آسیبشناسی کنیم و به سازوکار جدید برسیم. اول باید کنار هم بنشینیم، ظرفیتها را بالا ببریم و یک اصولی حاکم کنیم. اولین اصول این است که بتوانیم آسیبشناسی گذشته را انجام دهیم، دوم: نگاه حداکثری و سوم اینکه نگاه ارزشی داشته باشیم یعنی ما با هر کس (اسمش اصولگرا باشد ولی رفتار غیر اصولگرایان انجام دهد) نمیتوانیم بنشینیم وحدت کنیم، اصلاً قابلقبول نیست.

اگر میگوییم ائتلاف و سازوکار درست کنیم برای هدف بالاتری است اگر قرار باشد برای بهرهبرداری و قدرتطلبی باشد مناسب نیست ازاینرو باید مراقبت باشیم. در سازوکار هم نمیتوان نسبت به گذشته بیتفاوت بود بالاخره در گذشته نقاط قوت و منفی وجود داشت شما تجربه گذشته را نمیتوانید کنار بگذارید، معتقدم سازوکار گذشته مخصوصاً ۵+۶ خیلی موفق بود و در آن جریانات مختلف آمدند با هم منسجم شدند و مجلس هشتم را تشکیل دادند.

اصولگرایان

محمود فرشیدی:

انتخابات مجلس و ریاست جمهوری مسائل کوچکتری است ممکن است ما مسائل دشوار، حساس و مهمی داشته باشیم و در این مسائل هم اصولگرایان باید به وحدت برسند. معتقدم کاربرد شورای همگرایی فراتر از عرصه انتخابات است. شورا نگاه بلندی دارد و فقط مختص به انتخابات نیست.

مسعود زریبافان:

بطورکلی هركس، اصولگرایان و نیروهای ارزشی را جمع كند ما میرویم و به او كمك میکنیم و از او تشكر میکنیم و هر حزبی به دنبال این كار (وحدت و همگرایی) باشد ما هم حمایت میکنیم.

حمیدرضا حاجیبابایی:

اصولگرایان باید دندان روی جگر بگذارند و فرازوفرودها را تحمل کنند تا بتوانند با هم هماهنگتر حرکت کنند زیرا اصولگرایان منادی ارزشها هستند بنابراین باید سازوکارها و سیاست خود را تعیین کنند و افراطوتفریطها را کنار بگذارند تا به موضوع وحدت و همگرایی کمک کنند.

واعظ آشتیانی:

به دنبال وحدت و همگرایی اصولگرایان هستیم به همین جهت بنده هم در جلسات شورای همگرایی شرکت میکنم، فلسفه تشکیل این جلسات وحدت و همدلی است و انشاءالله بتوانیم به نتیجه نیز برسیم چرا که در مقطع فعلی وحدت و همگرایی در جریان اصولگرا امری ضروری است.

شورای همگرایی میتواند ثمرات خوبی بهجا بگذارد

حسین کنعانی مقدم

دبیر سیاسی جبهه ایستادگی

اصولگرایان بعد از دولت آقای احمدینژاد در یک سرگشتگی به سر میبردند و به دنبال گمشده خود میگشتند، بیداری در بین اصولگرایان باعث شد خودشان را پیدا و مجدد در صحنه سیاسی کشور نقش بازی کنند.

همچنان این امیدواری وجود دارد که اصولگرایان با وحدت و همدلی همه طیفها برای دفاع از منافع ملی کشور گام مثبتی بردارند.

اصولگرایان که حال گمشدهشان پیدا شده باید به بازسازی تشکیلاتی بپردازند و بدانیم و بدانند مشارکت سیاسی، شکلگیری اراده سیاسی و مردمسالاری دینی مهمترین فعالیت جناحهای سیاسی است، حال در قدرت باشند یا نباشند! اگر فکر کنیم چون جناح سیاسی در قدرت نیست محکوم به شکست است فرض غلطی ارائه کردیم. همیشه ممکن است جناح خواص سیاسی در قدرت نباشد اما اثرگذاری آن در ساختار سیاسی زیاد باشد بنابراین جریان اصولگرا چه در قدرت باشد یا نباشد میتواند اثرگذاری خود را داشته باشد.

امروز هم برگزاری شورای همگرایی در جهت وحدت و همگرایی میتواند ثمرات خوبی بهجا بگذارد اما تا رسیدن به هدف فاصله زیاد است.

جبهه پیروان در شورای همگرایی حضوری فعال دارد

سید کمال سجادی

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری

بیشترین همت طیفهای مختلف اصولگرا در سال ۹۳ صرف “انسجام و همگرایی شد”، جبهه پیروان خط امام و رهبری هم در جلسات مکرر شورای همگرایی شرکت و با سایر گروههای اصولگرا مذاکره و گفتگو کرد، مذاکراتی با آیتالله محمد یزدی “رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم” داشتیم و مهندس باهنر به دیدار آیتالله موحدی کرمانی رفت و با ایشان دیدار کرد به همین جهت بیشترین دغدغه ما جستجوی مسیری برای انسجام بیشتر اصولگرایان در انتخابات بود. در مجموع فعالیت اصولگرایان در سال ۹۳ خوب و قابل قبول بود و باید همین مسیر وحدت را در سال آینده دنبال کنند چراکه احزاب باید تولیدکنندگان اندیشه سیاسی باشند و اوج فعالیت آنها هم در انتخابات است به عبارتی انتخابات بهار احزاب است بنابراین به معنی واقعی کلمه طیفهای مختلف اصولگرا باید با همت، مجاهدت و با حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز (جامعتین) بهعنوان گروههای مرجع در جهت انسجام، همگرایی و ائتلاف محکم حرکت کنند، در این صورت میتوانند ثمرات خوبی داشته باشند به اعتقاد بنده بیشترین هموغم اصولگرایان در سال آینده باید وحدت و همگرایی ذیل حمایتهای جامعتین باشد.

حمایت جامعه روحانیت مبارز از شورای همگرایی اصولگرایان

حجتالاسلام حسین ابراهیمی

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز

بهترین و عالیترین کاری که در سال ۹۳ توسط اصولگرایان صورت گرفت، شورای مشورتی اصولگرایان بود. همایشهای خوبی برگزار کردند و در استانها نیز فعالیتهای خوبی شد. در مجموع نشست آخر و ماقبل آخر فراگیر و خوب بود و همه اصولگرایان شرکت کرده بودند و این وحدت و انسجام موفقیت بزرگی است. به اعتقاد بنده برای ایجاد همگرایی، کار بسیار بزرگی صورت گرفته و آقای تقوی شخصاً به ۲۲ استان رفتند و جلسات اصولگرایی در این استانها برگزار شده است، تصور میکنم کارهای بزرگی انجام شده و این حرکت اصولگرایان در چهارچوب همگرایی خوب و پسندیده است.

جامعه روحانیت مبارز نیز از این اقدام و حرکت حمایت میکند، در جلسه شورای مرکزی جامعه قریببهاتفاق اعضاء از این حرکت حمایت کردند لذا بهترین کاری که در سال ۹۳ صورت گرفت و همچنان در حال پیشرفت است همین “همگرایی” است.

معتقدم اصولگرایان در سال آینده باید در همین راستا حرکت کنند تا بتوانند در انتخابات لیست واحدی داشته باشند ضمن اینکه اصولگرایان باید با یکدیگر وارد مذاکره و گفتگو شوند و در حرکتهای کلی با هم حرکت کنند.

تعیین اصول از ملزومات وحدت است

روحالله حسینیان، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس:

مشخص شدن اصولی که قرار است اصولگرایان در مورد آن به وحدت برسند و پیروی از این اصول جزو ملزومات اصلی وحدت اصولگرایان است. اصول مد نظر رهبری و اصولی که سازمان اصولگرایان را تشکیل میدهد باید بهدقت مشخص شوند. البته بهطور حتم این نقش بسیار مهم و اساسی است و باید مد نظر قرار بگیرد. از نظر من آینده بسیار روشن است و اصولگرایان میتوانند به وحدت برسند.

اصولگرایان در سال ۹۲ به عدم وحدت باختند

مجتبی شاکری، عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران:

در انتخابات ریاستجمهوری اختلاف اصولگرایان آنها را زمین زد. اصولگرایان به عدم وحدت باختند. فاصله آنقدر نبود ۳۵۰ هزار بود، اگر این درایت در اصولگرایان بود این انتخابات به دور دوم هم میرسید و در دور دوم لزوماً نتیجه این نمیشد. این ضربه و عدم وحدتی که پیش آمد، یک تلنگر جدی بود که امیدوارم موجب بیداری شود.

نظر شما